Announcement

Collapse
No announcement yet.

Beste anlegg for 30 tusen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Enig med Epifant her... er en budget som skal holdes, det er noe man må respektere. Får ett bra anlegg for 30.000.- med demping om man tar noen telefoner!
    Og som Stijoh sier her er at dempinga er viktig, jeg ville hellre satt opp dempinga i starten av bygginga og bare byttet ut noen komponenter når man hadde spart opp mere penger. Har sett dette allt for mange ganger hos kunder og kompiser at dem kjøper dyre varer uten og dempe og blir missformøyd med lyden. Menge av dem sier vid innkjøp at dem skal dempe bilen så fort dem får penger på kontoen, men ingen gidder å plukke ner hele bilen engang til.

    Så om jeg hadde en budget på 30k ville jeg levd med en litt billig basser enn uten demping en stund. men det er bare mine "50 cent".
    Ken André Høgden
    www.powersound.no
    CDT - Celestra - Phoenix Gold - Climax - Newsound - Whitehooker
    !!Nettshoppen Powersound!!

    Comment


    • #32
      Men det må jo være mulig å snekre sammen et anlegg som mer eller mindre oppfyller trådstarters ønske innenfor trådstarters budsjett, uten å inngå for mange kompromisser? Det er tross alt 30 store man snakker om, ikke 5-6.

      Ikke misforstå, det er ikke ment som personlig kritikk mot forslagene som allerede har kommet. Men det hele har en liten undertone at man må kompromisse med noe, til tross for at man er villig til å bruke en sum som tilsvarer en litt eldre bruktbil.

      Kabeltrekking og demping ER en lite morsom jobb, men det er veldig deilig å ha unnagjort den biten en gang for alle fremfor å måtte plukke bilen fra hverandre fem ganger.

      Men nå sitter vi strengt tatt og slår hverandre i hodet med argumenter, noe som ikke hjelper trådstarter så mye Om vi setter av 6-7 000 til demping, kabling, muligens et nytt batteri, osv. har vi 23-24 000 igjen til spiller, høyttalere og forsterkere. Bruker vi pengene ut fra hvor de gjør mest forskjell ville jeg hatt omtrent følgende prioritering;
      - spiller: 4 000,-
      - frontsett: 5 000,-
      - sub: 6 000,-
      - forsterker til frontsett: 4 000,-
      - forsterker til sub: 5 000,-
      TOTALT: 24 000,-

      Comment


      • #33
        demping først, så har man et utgangspunkt.. og man slipper å demontere hele bilen og anlegget senere for å dempe.
        og samtidig som man demper har man ypperlige muligheter til å legge alle nødvendige kabler og diverse på en skikkelig måte.
        er jo igrunnen en liten rekkefølge å gå når man bygger anlegg.. strøm kommer vel etter dempinga, om man vet (sånn cirka) hvor mye forsterkere man kommer til å skaffe, eller ønsker, så kan man dimensjonere til det..helst + litt til..

        kjøper man, og monterer dyre høyttalere/element og forsterkere får man igrunnen ikke hørt de på en skikkelig måte før man har dempet og gitt alt en strømforsyning å leve av..
        er jo vel litt logisk..?

        jo dyrere utstyr jo mer krever det av kompetanse og install, hva man får ut av det.. litt billigere høyttalere kan spille bedre om de får bedre arbeidsrom og forhold å spille i.. det er nok bevisst flere ganger, og ingen kan vel nekte på det?

        din toyota, er det en 2-seter eller reg for 4? alternativ er to 12" bak seta med element (og evnt porter) oppover, et sett 6" og en monoblokk og en 4kanaler(-4ch, pga flere muligheter for utbygging senere..)
        feks noe slikt om man er oki fornøyd med strømforsyning i bilen :
        to re audio se12d4, på en usamps md-2d og et sett morel dotech ovation 6 på en usamps md43.. det kommer på 26200,- og bruker resten av de 30k,- på demping,ca.1500,- og kabler m/div, ca 2000,-
        fullt mulig å kombinere ovennevnte med usamps xt istedenfor md-serien, og likevel få oki forsterkere for billigere peng..feks xt4000d og xt1600.4, så har man litt til overs om man trenger mer strøm..

        jeg for min del hadde nok vert storfornøyd med et slikt oppsett..

        Comment


        • #34


          Spiller
          - Alpine CDA-9887R, kr. 4 995,-




          Frontsett
          - midbass: Peerless SLS 213, kr. 595,- per stykk
          - mellomtone: Seas CA15RLY, kr. 636,- per stykk
          - diskant: Seas Lotus RT27F, kr. 995,- per stykk




          Forsterker til frontsett
          - dynaBel BF0756, 4 x 75 watt til diskant og mellomtone, 2 x 200 watt til midbass, kr. 3 498,-




          Basselementer
          - 2 stk. Peerless XXLS Aluminium 12", kr. 1 895,- per stykk




          Forsterker til basselementer
          - dynaBel BF7501, 1400 watt i 2 ohm, kr. 5 998,-

          TOTALT: 22 733,-

          EDIT: Spilleren gir 3-veis aktivt filter og 6-kanals tidskomp, 7-bånds EQ, blåtann og er klar for iPod. Diskant og mellomtone deles passivt, 5-tommeren gir godt med membranareale men er allikevel grei å plassere, 8-tommeren gir masse moro i midbassen, deles aktivt og puttes i dørene, og hele frontsettet får godt med effekt. Elementene er også ganske enkle å lage delefilter til, og gutta på Eltek hjelper deg helt sikkert med dette. Bassene spiller både detaljert og høyt nok for de aller fleste, og monoblokka gir godt med juice til elementene samtidig som den matcher godt med 6-kanaleren, noe som sørger for et ryddig ampoppsett.

          I tillegg havner vi en drøy tusing under budsjett
          Last edited by epifant; 16-02-2008, 21:20.

          Comment

          Working...
          X