Announcement

Collapse
No announcement yet.

endelig har jeg fått taki en bmw 520i ..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Synes egentlig at det er ganske utrolig at de ikke harparameterene på de elementene, det kan vel komme av 2 ting, de som produserer elementene har ikke målt noen parametere, eller det er så stor eksemplarvariasjon at de ikke kan gi ut parameterene.

    Jeg ville nå aldri ha kjøpt ett element som det ikke er mulig å få parametere til, uansett hvem som har laget de.
    Last edited by Engen Audio; 04-04-2008, 11:57.
    Mvh
    Lars Engen

    Comment


    • #32
      Originally posted by Engen Audio View Post
      Synes egentlig at det er ganske utrolig at de ikke harparameterene på de elementene, det kan vel komme av 2 ting, de som produserer elementene har ikke målt noen parametere, eller det er så stor eksemplarvariasjon at de ikke kan gi ut parameterene.

      Jeg ville nå aldri ha kjøpt ett element som det ikke er mulig å få parametere til, uansett hvem som har laget de.
      kunne ikke blitt mere enig, helt på trynet dette spørr du meg
      Ronny Karlsen
      02 BMW 525D M-Sport. Potensiell lydbil igjen
      96 Audi A4 1.8TQ Gatebil.
      Prosjekt bilstereotråden Gamle bilen:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1704

      Comment


      • #33
        Vi har jo Eltek inne på forumet her, kansje de kunne svart på hvorfor det er så gnient på parametere, så ikke vi spekulerer i for mye her
        Mvh
        Rolf Try Nygård

        Comment


        • #34
          Originally posted by neptyr View Post
          Vi har jo Eltek inne på forumet her, kansje de kunne svart på hvorfor det er så gnient på parametere, så ikke vi spekulerer i for mye her
          ja d hadde vært flott å få litt svar på sånt
          Ronny Karlsen
          02 BMW 525D M-Sport. Potensiell lydbil igjen
          96 Audi A4 1.8TQ Gatebil.
          Prosjekt bilstereotråden Gamle bilen:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1704

          Comment


          • #35
            Originally posted by neptyr View Post
            Vi har jo Eltek inne på forumet her, kansje de kunne svart på hvorfor det er så gnient på parametere, så ikke vi spekulerer i for mye her
            Jeg vet ikke hvordan det er på samtlige dynabel serier, men jeg vet det har blitt sjekket på 2 av seriene hvor man har fått som svar at de ikke hadde.
            Mvh
            Lars Engen

            Comment


            • #36
              Originally posted by biffen071278 View Post
              er vel bandpass som er det "ideelle". bassrefleks er vel det dummeste i en sånn type bil tror jeg....
              Originally posted by bmwfreak View Post
              oki:P .. men har enda ikke fått svar av eltak
              :S. men vis jeg setter subbera mot ski luka og setter bass røra gjenom hatehyla da får jeg vell trykk i cupen ?
              men skal kjøpe front sett og bak sett nå ... skal jeg ha midbass foran eller sånn med diskant i ?
              sub i skiluka og porter i hylla funker fett for meg...
              http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=683

              forrige helg bygde jeg en kicker S12L7 95L kasse med stor slotport tunet til 28hz i en 93`520 å det funker også veeldig greit , med en bf4501 i 1ohm..og da både sub og port inn skiluka. skal se om jeg får lagt inn bilder og video..

              den som mener bassrefleks i bmw er feil har gjort det feil.. eneste problemet er vel at om man lukker armlenet så forsvinner mye av lyden. men er uansett et mye bedre alternativ enn en kjedelig bandpass kasse.
              syns jeg da men...

              så bygg bassrefleks til et par 9412 tunet til 30-35hz alt etter hva du er ute etter og få mest mulig portareal inn i der og det vil funke bra.. et par 12" i en stor (90~100L) kasse som er tunet lavt vil flytte mye luft og da er det som oftest for lite med en 4" aeroport pr element..

              alternativt til 9412 er dette elementet hvor man får alle TS og kan nok samenlignes med 9412..

              Comment


              • #37
                Hvordan skal han få tuna en kasse når han ikke har parametere ... :P

                Blir litt dyrt med prøve å feile metoden
                Mvh
                Rolf Try Nygård

                Comment


                • #38
                  hva med feks 100L med 3stk 4" porter på 35cm lengd feks... intet som heter `dyrt med prøve å feile metoden`... 50L volum, minus port(er) og element, er vel helt normalt for en 12"..ihvertfall for meg som vil ha litt ut av elementa..
                  er jo bare å ta ut røra og forlenge eller korte inn alt ettersom lyden som blir.

                  en kasse designet med et program som feks wnisd eller bbp6 sier intet om hvordan lyden vil bli i en spes type bil.. den som designer kassen bør kjenne bilens egenskaper.. utenom det så er det like greit å kjøpe en ferdig-kasse på 80L med to porter med ukurant størrelse og kappet i en lengde for å passe i kassa.....

                  er både kasse volum og port som spiller trille for resultatet.. med for liten kasse så blir porten blir ekstremt lang for å holde en lav(35hz) tuning, og elementets "egenskaper for å bevege" seg blir litt hemmet... med for stor kasse blir groupdelay høy, men skal bli stooort for å merke det noe særlig, men portlengden blir vesentlig kortere for å få samme tuning, og kan velge å få større portareal med samme lengde og tuning, og få noe som flytter luft...og element(a) blir vel mer lettdreven og tåler mer effekt på lavere toner..eller generelt..
                  så først nevnte forslag på 100L er vel omtrent hva to 9412 kunne funke oki med..

                  Comment


                  • #39
                    Originally posted by sfh View Post
                    sub i skiluka og porter i hylla funker fett for meg...
                    http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=683

                    forrige helg bygde jeg en kicker S12L7 95L kasse med stor slotport tunet til 28hz i en 93`520 å det funker også veeldig greit , med en bf4501 i 1ohm..og da både sub og port inn skiluka. skal se om jeg får lagt inn bilder og video..

                    den som mener bassrefleks i bmw er feil har gjort det feil.. eneste problemet er vel at om man lukker armlenet så forsvinner mye av lyden. men er uansett et mye bedre alternativ enn en kjedelig bandpass kasse.
                    syns jeg da men...

                    så bygg bassrefleks til et par 9412 tunet til 30-35hz alt etter hva du er ute etter og få mest mulig portareal inn i der og det vil funke bra.. et par 12" i en stor (90~100L) kasse som er tunet lavt vil flytte mye luft og da er det som oftest for lite med en 4" aeroport pr element..

                    alternativt til 9412 er dette elementet hvor man får alle TS og kan nok samenlignes med 9412..
                    har prøvd mange baskasser til E34 jeg, å si at bandpass er kjedelig, da virker d ikke som du har prøvd eller brukt elementer som funka i bandpass. jeg har brukt porta kasse mest i mine E34 biler, men får aldri d riktige trykket inn i bilen,(har bygget alle kassene feil jeg da eller???+mange andre???) detter er FORDI d er for tett, dette har vært et problem på E34 hele tiden, d hjelper ikke med å ha skiluken oppe, får ikke inn alt trykker for d dette har vært diskutert sååå manger nå.
                    Last edited by bmw520; 07-04-2008, 01:10.
                    Ronny Karlsen
                    02 BMW 525D M-Sport. Potensiell lydbil igjen
                    96 Audi A4 1.8TQ Gatebil.
                    Prosjekt bilstereotråden Gamle bilen:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1704

                    Comment


                    • #40
                      Originally posted by bmw520 View Post
                      har prøvd mange baskasser til E34 jeg, å si at bandpass er kjedelig, da virker d ikke som du har prøvd eller brukt elementer som funka i bandpass. jeg har brukt porta kasse mest i mine E34 biler, men får aldri d riktige trykket inn i bilen,(har bygget alle kassene feil jeg da eller???+mange andre???) detter er FORDI d er for tett, dette har vært et problem på E34 hele tiden, d hjelper ikke med å ha skiluken oppe, får ikke inn alt trykker for d dette har vært diskutert sååå manger nå.
                      om du hadde lest hvordan jeg har gjort det i min bil så kunna du faktisk spart deg denne posten

                      poenget er at, gjør du det slik jeg har gjort det er du garantert trøkk inn i bilen, og som bonus : ganske så stille utvendig med alle dører/vinduer lukket..heller ingen skrangling fra skilt og bagasjeluke..
                      ulempen er at om skiluka lukkes så forsvinner litt av trøkket..men sjeldent jeg kjører med 5 folk i den uansett..

                      er seff ingen vits i å sette en portet eller lukket kasse bak i et tett bagasjerom..er som å sette subben på do, å sitte i stua for å se film..
                      og bandpass har jeg vel bygd et par av, store som små..for slagbass og dypbass.. til e30,e36,e34,e32..volvo og opel..etc.. men uansett er de aller fleste kjedlige, og lyder annerledes enn lukket/portet.

                      og hver gang bass i bmw har blitt diskutert , er det blitt anbefalt bandpass... hvorfor ikke lukket, eller portet som jeg har gjort det....
                      det er bare å gjøre et søk.....

                      Comment


                      • #41
                        Originally posted by sfh View Post
                        om du hadde lest hvordan jeg har gjort det i min bil så kunna du faktisk spart deg denne posten

                        poenget er at, gjør du det slik jeg har gjort det er du garantert trøkk inn i bilen, og som bonus : ganske så stille utvendig med alle dører/vinduer lukket..heller ingen skrangling fra skilt og bagasjeluke..
                        ulempen er at om skiluka lukkes så forsvinner litt av trøkket..men sjeldent jeg kjører med 5 folk i den uansett..

                        er seff ingen vits i å sette en portet eller lukket kasse bak i et tett bagasjerom..er som å sette subben på do, å sitte i stua for å se film..
                        og bandpass har jeg vel bygd et par av, store som små..for slagbass og dypbass.. til e30,e36,e34,e32..volvo og opel..etc.. men uansett er de aller fleste kjedlige, og lyder annerledes enn lukket/portet.

                        og hver gang bass i bmw har blitt diskutert , er det blitt anbefalt bandpass... hvorfor ikke lukket, eller portet som jeg har gjort det....
                        det er bare å gjøre et søk.....
                        har prøvd mye av dette jeg også, å dette regner jeg med kommer til å bli diskutert til dommedag, og ja.... jeg leste tråden, poenget var at jeg ikke var enig med deg ang at bandpass er kjedelig,men d var vel jeg som misforsto måten d ble ordlagt på da, jeg selv synest lukket og bandpass funker best i E34, men så må man vel tenke på vilket element(er) man bruker også. så på en måte er d vel ingen løsning som er best når alt kommer til alt
                        og at BMW skjenerelt blir anbefalt bandpass ser jeg meg litt forundret på, da d faktisk funker veldig greit med portet i feks E30, + at en del andre bmw`er kjører med forskjellige kasseløsninger, d er stort sett E34 d har blitt diskutert i og E36 noen tilfeller, så jeg er uenig at bmw`er kun passer med bandpass da, så der er vi vel enige da
                        Last edited by bmw520; 09-04-2008, 00:06.
                        Ronny Karlsen
                        02 BMW 525D M-Sport. Potensiell lydbil igjen
                        96 Audi A4 1.8TQ Gatebil.
                        Prosjekt bilstereotråden Gamle bilen:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1704

                        Comment


                        • #42
                          I e36 er det kun båndpass som gjelder for min del hvertfall. Etter utalllige andre forsøk.. Men det kan vel ha noe med at jeg ikke vil herpe stålet i hatthylla med en port eller 2 da..
                          Hertz - Audison - Connection - Pioneer -- Turbo Powered BMW

                          Comment


                          • #43
                            Originally posted by _mayhem_ View Post
                            I e36 er det kun båndpass som gjelder for min del hvertfall. Etter utalllige andre forsøk.. Men det kan vel ha noe med at jeg ikke vil herpe stålet i hatthylla med en port eller 2 da..
                            man MÅ ikke ta porten i hatthylla vettu bandpass har port også?
                            Ronny Karlsen
                            02 BMW 525D M-Sport. Potensiell lydbil igjen
                            96 Audi A4 1.8TQ Gatebil.
                            Prosjekt bilstereotråden Gamle bilen:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1704

                            Comment


                            • #44
                              men trur jeg bare kjøper noe andre subbere jeg ... og som det går ann og bygge bånd bass på... vill ikke kute i hatehyla og sånnt allt for pen til og bli gjort det med synnes jeg da:P hehe ..så kom med forslag til elementer som det går ann på da:P .. helst til under 4000 kr da:P
                              Digital Designs. hertz .usamp .alpine
                              bil uten lyd og bass er som og dra seg ned i en dass

                              Comment


                              • #45
                                Originally posted by bmwfreak View Post
                                men trur jeg bare kjøper noe andre subbere jeg ... og som det går ann og bygge bånd bass på... vill ikke kute i hatehyla og sånnt allt for pen til og bli gjort det med synnes jeg da:P hehe ..så kom med forslag til elementer som det går ann på da:P .. helst til under 4000 kr da:P
                                blir vel en evig diskusjon d også men kjøp deg element av bra kvalitet du, der dem har ordentelig med parametere å prøv deg fram selv, du skjønner d at om jeg eller noen annen syns at d å d elementet er bra, så betyr ikke d at du liker d, er smaksak som alt annet
                                Ronny Karlsen
                                02 BMW 525D M-Sport. Potensiell lydbil igjen
                                96 Audi A4 1.8TQ Gatebil.
                                Prosjekt bilstereotråden Gamle bilen:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1704

                                Comment

                                Working...
                                X