Announcement

Collapse
No announcement yet.

Porta kasse, tuning?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Porta kasse, tuning?

    Har en kasse her på 126L brutto. Skal en RE SX 18 inn her. Men lurer litt på porter. Skal være 2 stk. Blir 4" for lite? Hvis ja, så blir det 5". Hva er passe tuning, 33Hz? Hvis ja, hvor lange må da portene være?

    Takk!
    R-Design

  • #2
    hm..126L... det var vel litt lite vil jeg tro... bør vel nærmere, eller mer enn, 160~170L for å få nytte av denne..

    får ikke kalkulert nå , men vil tro at med en 33hz tuning, med et portareale som ikke gir portstøy, så blir porten såpass lang at det ikke blir mye effektivt volum igjen til elementet..

    Comment


    • #3
      Har 2 kasser. Den jeg har brukt hittil har 2 4" porter og er på 150L og skal være ganske lavt tunet (ca 30Hz). Tenkte å teste den andre, men lurte på portlengdene. Kan sikkert øke tuninga noe, 35Hz. Har ikke merka noe spesielt til portstøy, men jeg har ikke hørt godt etter. Dessuten er det ikke sikkert jeg merker det så godt om jeg ikke vet hva jeg skal høre?

      Kan sjekke lengdene på 4" portene i kassen jeg bruker nå, men hvordan er det en måler på aeroporter?
      R-Design

      Comment


      • #4
        Hvis jeg slår til med 2 4" porter på 24cm, skulle ikke bli så galt det vel?

        Forsterkeren er en US Amps MD3D om det har noe å si hvor mye effekt det kommer til å gå gjennom det.
        R-Design

        Comment


        • #5
          Originally posted by Buoyen View Post
          Hvis jeg slår til med 2 4" porter på 24cm, skulle ikke bli så galt det vel?

          Forsterkeren er en US Amps MD3D om det har noe å si hvor mye effekt det kommer til å gå gjennom det.
          Det gir en Fc på ca.34Hz.

          Mvh
          Dag Johansen
          "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

          Comment


          • #6
            Takk! Prøver det nå, så får vi se
            R-Design

            Comment


            • #7
              Noen som vet hvordan lengda beregnes med sånn aero greier? Bør jeg ha det på begge sider av røret?
              R-Design

              Comment


              • #8
                Originally posted by Buoyen View Post
                Noen som vet hvordan lengda beregnes med sånn aero greier? Bør jeg ha det på begge sider av røret?
                Bare å bruke samme lengder det, og du bør absolutt ha konede ender på begge sidene av rørene,
                Jonas Tautra
                - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                Comment


                • #9
                  Ok. Så når røret skal være 24cm for å få rette tuninga, så er det med konen? Da begynner jeg å ha det klart, tror jeg
                  R-Design

                  Comment


                  • #10
                    Om ikke jeg husker feil regnes hver port-kon som 2 cm. Det vil si rørlengde på 20 cm pluss kon i hver ende

                    Comment


                    • #11
                      Denne kassen spilte ikke i det heletatt Prøvde forskjellige lengder på portene og, men har nå satt inn en på 225L brutto og 15x40cm slotport. Samtidig som jeg gikk fra 19mm MDF til en blanding av 32 og 22mm spon, med avstivere (kryss). Ble litt annen lyd
                      R-Design

                      Comment

                      Working...
                      X