Announcement

Collapse
No announcement yet.

Basskasser - spørsmål, utregning og lignende

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by ugn View Post
    Er jo ikke værre enn å skru på par muttere som man skrur inntil skjøtemutter'ne. Da rikker de seg veeldig lite
    Nei sant det!

    Comment


    • Originally posted by andreas12345 View Post
      Nei sant det!
      Anbefalt med høytaler terminal? Eller bruker folk bare bolter?hvilket material isåfall?

      Comment


      • Noen som kan hjelpe meg litt?
        Har en Sundown X15, og holder på og bygge kasse.
        Kassen blir 250L, så lurer jeg på hvor stor(e) og hvor mange porter jeg må ha? Tenker og bruke Aeroporter.
        Må vite størrelse på porten(e), antall og lengde. Ønsker tuning på 28hz

        Comment


        • Noen som har mål på en kasse til Digital Design 2515c?
          Ser på hjemmesiden til dd har de en kasse til 15*, men den er på 77 liter og elementet skal ha 84 liter.
          Kan jeg bruke kassen som de har tegning på?

          Comment


          • prøv med en kasse på 100 liter og full 6" aeroport


            mvh kim

            Comment


            • Originally posted by Tord92 View Post
              Noen som har mål på en kasse til Digital Design 2515c?
              Ser på hjemmesiden til dd har de en kasse til 15*, men den er på 77 liter og elementet skal ha 84 liter.
              Kan jeg bruke kassen som de har tegning på?
              Jeg ville laget kasse selv, du kommer IKKE til å angre på det. Så lenge den er forsvarlig bygget og 100% død og tett så kommer det til å spille katten av prefabrikerte basskasser. Har hørt denne subben i både 100 og 130 liters kasse, og det funker bra.

              Ville gjort som kimafro sier å kjørt på med en 6" aeroport, evt slot i kassen. Ville holdt meg under 30hz på tuningen.

              My 2 cent på den subben der.
              Last edited by JayFax; 15-06-2014, 03:32.

              Comment


              • Hei, jeg skrev kanskje litt dårlig på første post. Det jeg mente var at DD har tegning av en kasse til 15" på hjemmesiden deres som man kan bygge selv. Men kassen deres er på 77L og elementet skal ha 84L.
                Jeg lurte på om jeg kan montere det elementet i den kassen selv om det er forskjell på Liter i kassen?

                Mvh Tord

                Comment


                • har form noe å si for kassen, bortsett fra komplisert volum beregning?
                  [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
                  Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

                  Comment


                  • Jeg mener det har litt aa si ja.
                    Man skal visst alltid soeke aa ungaa helt "kubiske firkanter" (alle sider like lange) av hensyn til staaende refleksjoner inni kassa, hva naa enn det betyr (!).
                    Jeg mener at formen har en del aa si for hvor vanskelig/lett det er aa lage kassa stiv og doed. Kan ikke egentlig se noen andre utfordringer. Ellers er jeg interessert i aa lese hva andre mener om det spoersmaalet.
                    never enough!

                    Comment


                    • For jeg kommer til å lage en svært smal og bred kasse, hvor bakveggen kommer til å ha mange kriker og kroker.
                      [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
                      Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

                      Comment


                      • Kasse for 2x JL 13W7

                        Hva synes dere om dette kassekonseptet?
                        Jeg behøver ikke gå i detalj sånn med en gang, men deler gjerne mål osv. etterhvert. Har selvfølgelig regnet litt på dette, men følger referansedesign hva gjelder volum og port. Portarealet er dobbelt der det går sammen i ett løp. Har tilpasset designet for sånn jeg ønsker å ha den i A4en.





                        Edit: Link til JL sine spesifikasjoner.
                        Last edited by Eivinde; 22-08-2014, 16:23.
                        Eivind

                        '00 Audi A4 Avant 1.9 TDI quattro
                        '87 Mercedes-Benz 190E 3.0

                        Comment


                        • Originally posted by Eivinde View Post
                          Hva synes dere om dette kassekonseptet?
                          Jeg behøver ikke gå i detalj sånn med en gang, men deler gjerne mål osv. etterhvert. Har selvfølgelig regnet litt på dette, men følger referansedesign hva gjelder volum og port. Portarealet er dobbelt der det går sammen i ett løp. Har tilpasset designet for sånn jeg ønsker å ha den i A4en.





                          Edit: Link til JL sine spesifikasjoner.


                          no problem, Bare å kjøre på

                          Comment


                          • Originally posted by Defus View Post
                            For jeg kommer til å lage en svært smal og bred kasse, hvor bakveggen kommer til å ha mange kriker og kroker.
                            Mener du at den er veldig grunn og samtidig bred? Bassrefleks? Så lenge den ikke er så smal at det blir en flaskehals for luftbevegelse mot porten skal vel det gå greit. Om det er hjørner og kanter på den hjelper det å avrunde disse for en mer aerodynamisk overflate på innsiden av kassa. Ellers er det vel bare å gi gass!
                            never enough!

                            Comment


                            • vært å målt litt igjen og har kommet til følgende mål på kasse som gir omtrent 230 liter før port og subber



                              skal ha 2 stk lib 1551 og ønsker å tune denne til 33-35hz.
                              kan noen være behjelpelig med port størrelse og lengde?
                              The facts expressed here belong to everybody, the opinions to me. The distinction is yours to draw...

                              Comment


                              • Hei.
                                Jeg antar at du planlegger å bygge i 22mm. Jeg antar du planlegger slisseport som er enkelt å bygge.
                                Jeg antar at du har tenkt å la kassa følge seteryggen og la elementene spille bakover mot bakluka. Personlig hadde jeg valgt element og port oppover, men tegninga di kan nok også funke fint.

                                Hvis vi følger din tegning; Jeg anbefaler å bygge med port i den ene enden av baffelen slik at den ene sideveggen i kassa utgjør den ene veggen i porten. Hvis du lar porten utgjøre hele den innvendige høyden i kassa blir portens høyde 47 minus 4,4 er lik 42,6cm. Du kan lage portens innvendige bredde være 13cm. Dersom du bygger porten 42cm lang oppnår du en tuningfrekvens på 33 til 34Hz. Jeg ville ikke laget porten lengre enn maks 42cm. evt kan du smalne porten inn bittelitt for lavere tuning. 11cm bredde gir ca 31Hz.

                                Jeg mener også at portens bakside skal være samme vinkel som baffel, altså ikke følge skråvinkelen til bakveggen. Husk GOD avrundng av porten i begge ender. Se ti youtoube videoer, (anbefaler exocontralto, han har noen artige guides) og sett igang bygginga!





                                Last edited by bass-freek; 16-10-2014, 22:36.
                                never enough!

                                Comment

                                Working...
                                X