Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bassrefleks 4" vs 6"?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bassrefleks 4" vs 6"?

    Skal til å lage en basskasse til mine 2 stk Vega 154, en kasse på 180 liter. Vil det være noen forskjell på om jeg bruker 4 x 4" porter, eller 2 x 6" Porter? Da kassa blir ca 22cm dyp (innvendig), må rørene stå i bakkant av kassa, mot bakluka. Noen som har en ca antydning til lengden på rørene? Avstanden til bakluka blir alt fra 30-50cm. Håper på svar her!
    VW/Audi ende-tusi-ast!

  • #2
    Du kan bruke denne til å regne ut tuning og lengd på portene
    http://www.bcae1.com/spboxnew2.htm
    Om det er forskjell i lydkvalitet/niva med 4x4" eller 2x6" vet jeg ikke

    Comment


    • #3
      Har ikke Java på jobb, og er ute på jobb i enda 2 uker
      VW/Audi ende-tusi-ast!

      Comment


      • #4
        Lengden på røra kommer helt annpå hva slags tuning du ønsker.

        Når det gjelder 2x6" eller 4x4" så blir vel det omtrent det samme. 4x4" har en tanke mer areal, som betyr at du også må ha noe lengre port for å få samme tuning.

        Comment


        • #5
          Hva tuning er det du vil ha på kassen?
          For å få ca 35Hz må du ha 4 4"x14.4" porter, viss du bruker 2 4" porter trenger de bare å være 5.25" lange

          Comment


          • #6
            Originally posted by OohYeah View Post
            Hva tuning er det du vil ha på kassen?
            For å få ca 35Hz må du ha 4 4"x14.4" porter, viss du bruker 2 4" porter trenger de bare å være 5.25" lange
            Tuninga skal være 35Hz ja. Lengde om jeg velger å bruke 2 x 6" da? Takker veldig for hjelpen, blir litt enklere å planlegge innkjøp til jeg kommer hjem.
            VW/Audi ende-tusi-ast!

            Comment


            • #7
              Fikk en kompis til å tegne ei skisse i autocad, av alternativ kasse. Rørene blir nok litt mer senteret mot midten enn det som vises på bildet. Da gjenstår det å finne lengden på portene, for å få den rette tuningfrekvensen

              Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1378860903.031800.jpg
Views:	1
Size:	86.8 KB
ID:	297686
              VW/Audi ende-tusi-ast!

              Comment


              • #8
                Burde vel lage kassa skrå slik at den får plass inn mot seteryggen vel?? Sparer jo en masse plass da

                Comment


                • #9
                  Sånn portene er plasser kommer de til å krasje med magnetene på subbene, med mindre 15" dine bygger svært lite =)
                  Math Problem: A smalltown girl boards a train leaving South Detroit at midnight. If she doesn't stop believing, how long is her Journey?

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Jørgen View Post
                    Sånn portene er plasser kommer de til å krasje med magnetene på subbene, med mindre 15" dine bygger svært lite =)
                    Originally posted by Tommen View Post
                    Rørene blir nok litt mer senteret mot midten enn det som vises på bildet.[ATTACH]6142[/ATTACH]
                    Hvis du leser der så står det tydelig at rørene skal sentreres mere inn mot midten enn det som er vist på bildet/tegningen. Kan også hende jeg flytter elementene helt frem i kassa, så får rørene fortsatt blåse mot bakluka.
                    Kassa er ikke noe særlig høy, ergo vil det ikke utgjøre stort på plassen uansett.
                    VW/Audi ende-tusi-ast!

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Tommen View Post
                      Tuninga skal være 35Hz ja. Lengde om jeg velger å bruke 2 x 6" da? Takker veldig for hjelpen, blir litt enklere å planlegge innkjøp til jeg kommer hjem.
                      Skal du bruke 2x6" ble portene litt lenger om jeg ikke tar helt feil. Bruker du 2x4" sparer du mye i lengd på portene Kan regne ut mer nøyaktig når jeg kommer hjem fra jobb

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by OohYeah View Post
                        Skal du bruke 2x6" ble portene litt lenger om jeg ikke tar helt feil. Bruker du 2x4" sparer du mye i lengd på portene Kan regne ut mer nøyaktig når jeg kommer hjem fra jobb
                        Jo, men tror kanskje 2 x 4" blir litt lite? Eller? Det hadde vært kjempefint
                        VW/Audi ende-tusi-ast!

                        Comment


                        • #13
                          Jeg vet ikke hva de har å si, men tuningen blir i alle fall rett :P
                          Viss du har 2x4" skal de vere 5.77" lange
                          Du kan bruke 3x4", da sparer du 5" i lengd kontra 4x4". Lengden blir 10.46" på 3x4"

                          Comment


                          • #14
                            http://www.mobileinformationlabs.com...0lenth%201.htm

                            Bruker denne, og med 4 x 4" porter så skal de være 14.47" i ei kasse på 180 liter og en tuningfrekvens på 35Hz. Tror jeg får prøve med 2x4" rør først på 5,77" så får jeg heller prøve meg frem med 3, eventuelt 4 stk rør. Så får jeg handle inn en liten kurv med rør så jeg har liggende for utprøving
                            VW/Audi ende-tusi-ast!

                            Comment


                            • #15
                              Jeg ser du skriver 2stk vega 154, er dette 15" elementer? Isåfall hørtes 180 liter litt lite ut, uten at jeg kjenner disse elementene spesifikt. Det blir 90 liter pr element, noe som betyr at du må ha relativt lange porter i forhold til portarealet

                              Hvor mye effekt skal du ha på dette her? 2x4" vil fort lage blåselyder om du har store elementer og mye effekt.

                              Har du vurdert å prøve å simulere litt i feks winISD? Der kan du finne ut både frekvensgangen på ulike tuninger, samt finne ut lufthastigheten ut fra hvor store (og mange) porter du har.

                              Comment

                              Working...
                              X