Announcement

Collapse
No announcement yet.

Montere Monoblokk på Basskasse...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Montere Monoblokk på Basskasse...

    God Kveld

    Har søkt litt rundt, også her på forumet, men ikke funnet noe spessielt..

    Fra før har jeg alltid vist at det ikke er særlig bra og montere store monoblokker direkte på basskassen pga vibrasjoner og følsome deler osv..

    Jeg holder nå på med prosjekt i bilen min,men jeg får dårlig med plass, og har en tøff ide jeg har lyst og gjennomføre.. og da må jeg desverre montere Monoblokken på basskassen..

    Da lurer jeg på:

    - Hvilket underlag og hva bør jeg ha imellom basskasse og forsterkeren med tanke på vibrasjoner..?
    - Hvilken skruer kan jeg skru fast forsterkeren med til basskassen..?


    Jeg har mange ganger montert på basskassen uten problemer, men vil helst være litt sikker denne gangen


    Noen tips ?

  • #2
    Du kan f.eks bruke vibrasjonsdempere som dette http://rubberstock.com/rubber-fender...7-mm-5254.html

    Men vibrasjonene gjennom kassen er minimale i forhold til vibrasjonene som forplanter seg gjennom bilen når du er ute å kjører på vanlig norsk landevei med humper, dumper og hull. De fleste aktive hjemmekinosubber har også forsterkerdelen skrudd rett i kassen, uten at det fører til noe som helst problem med driftsikkerheten på disse.
    [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

    Comment


    • #3
      bare bygg kassen solid nok, så går det fint
      FI SP4
      LIB
      Hagalien's projekt: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=18182
      DD4LIFE

      Comment


      • #4
        Ta det rolig , den kassa er ikke ferdig før den er Stein dau
        Subaru Forester: | Pioneer | 2x DD 9918 - DD Vo M8 - DD Vo B1 |
        | Gladen 75c6 - DD m4a |
        | 5 x Odyssey PC2150 | EA 250a alt | 154.2 I ruta , 149.9 I setet |

        Comment


        • #5
          Som sagt av andre her. Er basskassa bygget solid nok så er kassa det som vibrerer minst i hele bilen. Selv har jeg montert mange forsterkere på kasser, og det har aldri vært noe problem.

          Comment


          • #6
            Dette er egentlig et problem for store monoblokker med store kretskort og tunge strømforsyninger.
            Små forsterkere tåler en del mer juling og vibrasjoner. I utgangspunktet ville jeg ikke montert rett på kassa, men er det eneste mulighet så må man jo det
            Jonas Tautra
            - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
            Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

            Comment


            • #7
              Så lenge kassa blir steindau som han sier, så vil ikke problemet med store forsterkere bli større montert på kassa enn ellers i bilen.
              En god del ferdigkasser som blir produsert er derimot ikke staindaue! :P
              Min facebokside: Custom Car Audio

              Comment


              • #8
                Her var det mange svar og få

                Jeg får bare prøve og montere rett på kassen da, og med dempere slik Håkon linket til..
                Monoblokken er en Dc Audio 5.0K.

                Kassen skal bli ganske så død.. Dobbel Mdf, stål-avstiving fra gulv til tak og vegg til vegg på innsiden av kassen, og masse polyester..

                Takk for hjelpen
                Last edited by lyd; 15-11-2013, 17:21.

                Comment


                • #9
                  Jeg har hatt en dialog med Terje (lydibilen) om dette når jeg kjøpte ny monoblokk pga jeg ikke ville risikere og ikke få noe igjen på garantien om noe skulle skje.

                  Løsningen ble slik:
                  Stiv kasse
                  20+mm myk gummi (jeg bruker en slags skumgummi list som kappes i ønsket lengde, med lim på den ene sida.)

                  Gummien jeg bruker kan jeg kneppe 50% flat med fingrene, så den er ganske myk. Bruk lange skruer, og ikke stram for hardt til, da mister du dempingen.


                  Om du vil være på sikre siden (dette skal jeg gjøre når jeg bygger ny kasse) så lager du en plate ca like stor som forsterkeren, så legger du 20+mm tykke gummibiter mellom kassa og den plata og skrur fast. (husk og ha gummibit(er) på midten av plata også.
                  Også skrur du forsterkeren fast i den plata med gummibiter mellom, bruk gjerne en bit på midten under forsterkeren også.

                  Da blir det slik: Kasse -> gummi -> plate -> gummi -> forsterker
                  It aint loud until it feels like your front speakers is giving you a bitchslap!
                  Sundown - Hertz - SPL Dynamics - Rockford Fosgate - Audison - Stinger - DC Power.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Larsi View Post
                    Jeg har hatt en dialog med Terje (lydibilen) om dette når jeg kjøpte ny monoblokk pga jeg ikke ville risikere og ikke få noe igjen på garantien om noe skulle skje.

                    Løsningen ble slik:
                    Stiv kasse
                    20+mm myk gummi (jeg bruker en slags skumgummi list som kappes i ønsket lengde, med lim på den ene sida.)

                    Gummien jeg bruker kan jeg kneppe 50% flat med fingrene, så den er ganske myk. Bruk lange skruer, og ikke stram for hardt til, da mister du dempingen.


                    Om du vil være på sikre siden (dette skal jeg gjøre når jeg bygger ny kasse) så lager du en plate ca like stor som forsterkeren, så legger du 20+mm tykke gummibiter mellom kassa og den plata og skrur fast. (husk og ha gummibit(er) på midten av plata også.
                    Også skrur du forsterkeren fast i den plata med gummibiter mellom, bruk gjerne en bit på midten under forsterkeren også.

                    Da blir det slik: Kasse -> gummi -> plate -> gummi -> forsterker

                    Dette hørtes ut som en kjempe bra ting og gjøre

                    Noe slikt får jeg vel gjøre da.. Har du noe bilde av den gummien evnt hvor kjøpte du den ?

                    Takk for bra forslag

                    Comment


                    • #11
                      Jeg kjøper den i "løsvekt", altså velger størrelse og skjærer til den lengden jeg vil ha hos en lokal jernvare butikk.

                      Her er en som er helt lik, men ikke samme størrelse: http://www.langfardseglarbutiken.se/...ref_lp=prisvis

                      Den jeg kjøpte var 25mm tykk og 50mm bred, med lim på ene sida.
                      Om du får tak i 15mm bred og 8mm tykk, så kan du bare legge 2-3 lag oppå hverandre. Er jo lim på de.
                      It aint loud until it feels like your front speakers is giving you a bitchslap!
                      Sundown - Hertz - SPL Dynamics - Rockford Fosgate - Audison - Stinger - DC Power.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Larsi View Post
                        Jeg kjøper den i "løsvekt", altså velger størrelse og skjærer til den lengden jeg vil ha hos en lokal jernvare butikk.

                        Her er en som er helt lik, men ikke samme størrelse: http://www.langfardseglarbutiken.se/...ref_lp=prisvis

                        Den jeg kjøpte var 25mm tykk og 50mm bred, med lim på ene sida.
                        Om du får tak i 15mm bred og 8mm tykk, så kan du bare legge 2-3 lag oppå hverandre. Er jo lim på de.

                        Takk skal du ha

                        Comment

                        Working...
                        X