Announcement

Collapse
No announcement yet.

Erfaring med å kun bruke en spole på dobbelspole sub?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Erfaring med å kun bruke en spole på dobbelspole sub?

    Skal montere to 12" subber av forskjellig merke (En Enkelspola og en Dobbelspola) i bilen til en kompis, dette er noe jallagreier som skal stå midlertidig. Var i utgangspunktet tenkt 2x Enkeltspola, men han fikk tak i en billig Dobbeltspola. Subbene skal brokobles til 2 ohm og det går jo ikke hvis det kommer ledninger fra 3 spoler?

  • #2
    Ja, det funker å bruke kun en spole om det var det du lurte på

    På subber med flere spoler skal alle spolene brukes for å fordele effekten og den mekaniske belastningen i mot membranen. Såfremt du ikke bruker for kraftige forsterkere så bør det gå fint.

    Hvor bra det blir er jo en helt annen sak, men som du skriver, det er ett jallaoppsett

    Comment


    • #3
      trustno1: Fordele den mekaniske belastningen mot membranen?

      Jayfax: om det går eller ikke kan vi ikke ane noe som helst om, så lenge du ikke forteller hva slags motstand de forskjellige spolene har

      Comment


      • #4
        Ene subben er 1x4ohm og den andre er 2x4ohm

        Comment


        • #5
          Originally posted by epifant View Post
          trustno1: Fordele den mekaniske belastningen mot membranen?
          Når man bruker to spoler, så vil den magnetiske/mekaniske belastningen bli bedre fordelt enn om du bruker en

          Hvor mye forskjell det gjør å bruke en eller begge spolene er jeg usikker på, men har sett tilfeller der spolene har løsnet i liminga.

          Den viktigste årsaken til at man skal bruke begge spolene er nok å fordele den elektriske belastningen.

          Comment


          • #6
            Gjør det enkelt for meg selv og linker like godt til Adire Audio - Dual voice coil drivers.pdf så jeg slipper å skrive så mye

            JayFax: om dere seriekobler dobbeltspole-elementet til 8 ohm og deretter paralellkobler det med enkeltspole-elementet blir den totale motstanden 2.3 ohm.
            Last edited by epifant; 01-05-2014, 13:17.

            Comment


            • #7
              Originally posted by epifant View Post
              Gjør det enkelt for meg selv og linker like godt til Adire Audio - Dual voice coil drivers.pdf så jeg slipper å skrive så mye

              JayFax: om dere seriekobler dobbeltspole-elementet til 8 ohm og deretter paralellkobler det med enkeltspole-elementet blir den totale motstanden 2.3 ohm.
              Det var ikke dumt. 8 ohm oppnås vel ved å kable fra + på spole1 og - fra spole2 til forsterker også en kort ledning mellom - på spole1 og + på spole 2?

              Er det så heldig og mixe 8 og 4 ohms da? Noen som har erfaring med det?

              Takker for svar.

              Comment


              • #8
                Originally posted by JayFax View Post
                Det var ikke dumt. 8 ohm oppnås vel ved å kable fra + på spole1 og - fra spole2 til forsterker også en kort ledning mellom - på spole1 og + på spole 2?
                Korrekt. Du kan også bruke én spole på hvert element og kortslutte den som ikke er i bruk.

                Originally posted by JayFax View Post
                Er det så heldig og mixe 8 og 4 ohms da? Noen som har erfaring med det?
                Det var det du spurte om, så.. Det er verken heldig eller uheldig, bare veldig uvanlig. Bilstereoverden er sterkt preget av rigide normer som bare har blitt sånn - dobbel 12" for god bass, større elementer er tregere enn små, watt = kvalitet, 6x9 er bare tull, og så videre.
                Last edited by epifant; 01-05-2014, 22:13.

                Comment


                • #9
                  Spurte vel hovedsaklig om å brokoble ett 4ohm element og en 4ohm spole, da jeg ikke var sikker på jeg kunne bruke begge spolene, men tusen takk for svar. Skal prøve meg på 2.3 load.

                  Morsomt det du sier om rigide normer, du har helt rett. Men slik blir det fort innenfor de fleste hobbyer og fag. Vet med meg selv at min PG m100 (2x100w 4ohm) Jekker de fleste 1000 (watts) forsterke ned i støvlene. Men det er jo bare gøy.

                  Comment

                  Working...
                  X