Announcement

Collapse
No announcement yet.

Montering av anlegg: Batteri? Batteristørrelse? Dynamo?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Montering av anlegg: Batteri? Batteristørrelse? Dynamo?

    Hei!

    Har kjøpt meg anlegg til min Golf IV (4) 1.6 liter bensin 1998 mod.

    Begynte å montere sammen idag, men drt store spørsmålet mitt er. Hvor stort batteri bør jeg ha? Bør jeg ha 1 eller 2? Vil dynamoen klare og lade 2 batterier? Eller er det bedre å kjøpe ett bra gel batteri og ha foran også bare trekke strøm bak til hver forsterker?

    Oppsett:

    Gladen Zero Pro 165.2 DC (150w rms/225w peak)
    Digital Design 815 - 15" sub - 2000wrms (6000w peak)
    Gladen XL250c2 - 2 kanals forsterker - 2x250wrms.
    Digital Design m1c 1700wrms - monoblokk

    Usikker på dynamo og batteri. Har ikke sett på det enda

  • #2
    Tror heller du bør forsikre deg om at kabling er på stell, at den dynamoen du har lader skikkelig (Rudnt 14,4V) og at batteriet ditt er av nyere dato. Da kommer du langt

    Kan absolutt anbefale Biltema AGM dersom du skal bytte ut batteriet du har i bilen.
    Mvh Tony
    - The only road to take is perfection itself

    Comment


    • #3
      Kabling. Tenker du da gode jordingspunkter og riktig størrelse på kablene? Har 35mm2 som jeg tenkte å dra bak til en splitter og dele ut til 2 forsterkere.

      Får se om jeg får kjøpt agm batteri imorgen hvor stort bør det være? Finnes det noe utregning? :P

      Comment


      • #4
        Hva slags batteri står i bilen fra før av? Kjøp det største du får plass til. jo større jo bedre

        mvh kim

        Comment


        • #5
          Ingen anelse, tipper 62 eller 65 Ah

          Comment


          • #6
            Originally posted by keon2k View Post
            Ingen anelse, tipper 62 eller 65 Ah

            Jeg tror du får plass til et 95ah det er de gule agm batteriene. Du må bare måle batteri brønnen og se på dimensjonene til batteriet. Vet om en annen som har golf 4, og minns han har et odyssey 2150 forran.

            mvh kim

            Comment


            • #7
              Originally posted by keon2k View Post
              Kabling. Tenker du da gode jordingspunkter og riktig størrelse på kablene? Har 35mm2 som jeg tenkte å dra bak til en splitter og dele ut til 2 forsterkere.

              Får se om jeg får kjøpt agm batteri imorgen hvor stort bør det være? Finnes det noe utregning? :P

              Blant annet ja Noe annet som er et must er å oppgradere kabling i motorrommet. Minuskabel fra batteri til chassiet, plusspol fra dynamo og kanskje starter til batteri samt minuskabel fra motorblokk/dynamo til chassiet. Da er du mye bedre rustet for store strømtrekk.
              Mvh Tony
              - The only road to take is perfection itself

              Comment


              • #8
                Originally posted by keon2k View Post
                Kabling. Tenker du da gode jordingspunkter og riktig størrelse på kablene? Har 35mm2 som jeg tenkte å dra bak til en splitter og dele ut til 2 forsterkere.

                Får se om jeg får kjøpt agm batteri imorgen hvor stort bør det være? Finnes det noe utregning? :P
                jeg oppgraderte foran med big 3 som tony nevnte samt trakk 53mm2 kabel fra batteri til splitter bak.
                bruker også samme dimensjon på jording


                mvh
                Harald
                The facts expressed here belong to everybody, the opinions to me. The distinction is yours to draw...

                Comment


                • #9
                  Takk for gode tilbakemeldinger :-) skal oppgradere the big 3.

                  Men la oss si jeg har 90Ah dynamo, kan jeg allikavel hive nedi ett 95Ah AGM batteri?

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by keon2k View Post
                    Takk for gode tilbakemeldinger :-) skal oppgradere the big 3.

                    Men la oss si jeg har 90Ah dynamo, kan jeg allikavel hive nedi ett 95Ah AGM batteri?
                    Det er ingen ting som heter 90Ah dynamo, bare så det er sagt

                    Men tilbake til spørsmålet ditt: Du kan hive så mange batteri i bilen som du vil. Ah har ingen ting med saken å gjøre. Så lenge det er 12v batteri og 12v dynamo (lading på litt over 14v normalt), vil det meste passe sammen.
                    Dynamo bestemmer hvor rask ladingen er. Batteri bestemmer hvor mye strøm du har i reserve.
                    Ford Mondeo Mk2 '97, 1.8 16v 115Hk: SPL Dynamics SPL-460D2 + dynaBel BF7501

                    Comment


                    • #11
                      Det korrekte er 90A - ampere. Ah står for amperetimer og sier noe om kapasitet, det andre var strømstyrke
                      Mvh Tony
                      - The only road to take is perfection itself

                      Comment


                      • #12
                        Åååååja, hehe!

                        Så i mitt tilfelle så burde jeg ha hvor stort batteri? Mtp. at jeg ska ha anlegg med forsterker på 1700wrms og forsterker på 2x250wrms.

                        Vil 70 Ah AGM batteri holde? Eller gå for 80 eller 95? kjøper batteri imorgen og kobler resten av anlegget.

                        Comment


                        • #13
                          Korriger meg vis jeg tar feil, men ut i fra at du har samlet 2200W rms
                          Så vil du trenge en del strøm.
                          Vis mine kalkulasjoner er rett vil du ha et behov på ca 220A

                          Ut i fra det vil det vel også være behov for kraftigere strømkabel også.

                          Sjekk how to artikkel på ww.termlab.com aps, altinators and battery.

                          Comment


                          • #14
                            Hiv inn 95ah biltema agm batteri,
                            kjør på med 50kvadrat kabel fra batteri fremme til batteri bak og jord begge batteri med 50kvadrat

                            Jeg har en kicker 2500.1 monoblokk som drar to stk gzhw30x subber og en rockford p2002 forsterker på komponentsett fremme
                            Har 65ah batteri fremme og biltema 95ah bake, org dynamo, drar alt fint
                            Mitsubishi Galant 'Avance' 97-Mod
                            Pioneer
                            Digital Designs
                            Ground Zero

                            Comment


                            • #15
                              Glemmer folk virkelig at musikk er dynamisk? Eller tror dere forsterkerne trekker maks effekt hele tiden? Hører dere på musikk på bånn spiker uansett? Blir skremt noen ganger jeg...
                              Mvh Tony
                              - The only road to take is perfection itself

                              Comment

                              Working...
                              X