Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stille Gain "etter boka"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Kan kobles til 2 ohm / 8 ohm.
    Math Problem: A smalltown girl boards a train leaving South Detroit at midnight. If she doesn't stop believing, how long is her Journey?

    Comment


    • #92
      Jeg har prøvt igjen i dag etter og ha skiftet sikringen på multimeteret, men jeg får enda ganske lave verdier.

      Med gain på fullt på forsterkeren til høytalerene får jeg max 21v. Den ene siden får jeg enda mindre.

      Og til subwooferen fikk jeg max 9.5v eller noe slikt. Hvis jeg tar bass boost så øker den noe mer, men fortsatt minimalt.

      Hvordan skal jeg gå fram og feilsøke her?

      Kan skrive en litt mer detaljert forklaring på oppsett og alt sånn men.. noen måte du/dere ville gått frem?

      Bruker test tone, 1khz til høytalerene og 50hz til subwooferen. Elementene er ikke koblet til når jeg måler.
      Har prøvt mens bilen sviver og mens den er dau, ingen forskjell.

      Tyty.

      Comment


      • #93
        Jaja, da fikk jeg oppleve noe nytt og nesten skammelig "kostbart" (men verdifull lærdom).

        Etter mye styr med måling uten resultat, så fant jeg ut at jeg skulle hive i en vanlig CD (ikke test-lyd) og prøve måling ut ifra den. Fikk helt andre utslag på vekselstrømmen og endelig begynte jeg å se høyere tall. Men når høytalerene kom for tur så stod gain på forsterkeren noe høyt (samtidig med spilleren) og etter kort stund fikk jeg gleden av å lukte jævlig svidd og røyk stod opp fra døren. Panikk-deluxe, fikk skrudd av øyeblikkelig. Heldigvis virker det som om det kun er kabelen som har tatt fyr i gummien. Høytaleren spiller enda fint, takk gud. Har brukt en veldig tjukk stinger-høytaler kabel i dørene. Usikker på om det har skjedd noe ved delefilteret, men de spiller hvertfal 'fint'.

        Men det tyder vel kanskje på at test-tonene ikke har fungert som de skal? Uheldig med filene jeg har lastet ned? Eller brenningen kanskje? Noen som har test-toner jeg kan bruke som er garantert brukbare? <3


        *edit*
        virker som om det gjerne er en lim på høytaleren som har svidd seg. eneste jeg kan se.
        Last edited by Julepils; 06-02-2013, 23:28.

        Comment


        • #94
          http://www.realmofexcursion.com/downloads.htm

          der kan du laste ned toner.
          som skal være 100%
          // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
          //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
          Mvh
          Rune Kvaal

          Comment


          • #95
            Hvordan regner jeg ut dette til en 2x2ohm's sub?

            Subwooferen får 1300watt, da blir regnestykket:

            1300watt x 2x2ohm? help me please

            Comment


            • #96
              Det står forklart i første post. Kobler du den i 4 ohm blir det x 4, kobler du den i 1 ohm blir det x 1.

              Edit: Husk å bruke øra når du stiller gain. Selv om du gjør det "etter boka" er det ikke dermed sagt at utstyr ikke kan bli ødelagt.
              Last edited by Jørgen; 10-07-2013, 21:26.
              Math Problem: A smalltown girl boards a train leaving South Detroit at midnight. If she doesn't stop believing, how long is her Journey?

              Comment

              Working...
              X