Announcement

Collapse
No announcement yet.

PlanetHIFI.no

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • PlanetHIFI.no

    Handlet med PlanetHIFI i mai i år, kjøpte forsterkere og spiller. Fikk litt rabatter og en grei pris på produktene, men det gikk veldig tregt å få produktene fra jeg betalte dem og til de var hos meg selv om de ikke var på lager, gikk henholdsvis 2 og 3 uker før jeg fikk alt til tross for at det var på lager hos ICE i Norge. Gret nok.

    Så fikk jeg problemer med spilleren, det hadde gått en stund fra jeg kjøpte spilleren til jeg satt den i bilen pga ombygging. da oppdaget jeg at den lagde veldig rar lyd og sendte den inn så de fikk se hva som var galt og da ble det konstantert at forsterker modulen var defekt. Så spurte jeg om jeg kunne få ny spiller tilsendt pga at jeg kjøpte et defekt produkt, men det kom ikke på tale, det skulle sendes inn til Alpine på service der ventetiden er 1-3 måneder! Og en av de ansatte sa de måtte purre de for å få tilbake produktene fordi de er så treg og at de hadde problemer med å få tilbake produkter til og med. Men neida, dem skulle fortsatt sende den inn. Så nevnte jeg forbrukerkjøpsloven og mine rettigheter som kjøper, men det kunne ikke de gjøre noe med. Og hver gang jeg har ringt til dem har jeg fått til svar "ring igjen i morgen så skal du få et svar" sånn har det vært i over en uke.

    Det blir ikke handlet mer hos dem igjen!
    Last edited by GENEXXA; 04-07-2010, 16:38.
    Mvh Werner Harstad

  • #2
    Ikke bra, ikke bra! Forbrukerrådet neste?
    Andreas Dibbern
    Ford Fiesta
    Takk til B2Audio
    B2 HD12 - B2 M5 - Hertz EP4 -B2 C6.1 - Alpine 9880R - Odessey PC1500

    Comment


    • #3
      hei!

      ant spilleren du kjøpte var defekt er selvfølgelig beklagelig og bør ikke skje, men ang leveringstid på verksted er det helt utrolig hvordan det kan gå så lang tid! driver med det "samme" selv men innen verktøybransjen og vi opererer med mellom 48 timer og 1 uke, går det over det vurderes det fortløpende erstatningsmaskin for flere merker, og det selv om produktet er over garantitiden!

      Kan vel kanskje si kunene våre er bortskjemte, i folhold til de 6 månedene jeg måtte vente når min Lg laptop som jeg bruker daglig i jobb som trossalt kostet 16000 røyk i skjermkortet og lå hos infocare uten at de fikk den sammen. fikk jeg noe igjen? Not...

      Fikk nå input om at det er Lg sin deleleverandør som suger "en viss ting". Så da beklager jeg ovenfor Infocare
      Last edited by golfnos; 13-10-2009, 14:23.

      Comment


      • #4
        Er det ikke spesielle "regler"/vaner for håndtering av "DOA"-produkter?

        Sånn normalt sett mener jeg.

        Har opplevd det, og fått nytt produkt hver gang, uten spørsmål fra selger. Kanskje litt annerledes når det går lang tid fra salg til varen kommer i retur, selv om den ikke har vært brukt i mellomtiden.

        Comment


        • #5
          § 27. Reklamasjon

          Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

          Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.

          Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler.

          Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter foreldelseslovens regler om foreldelse.

          Endret ved lov 15 juni 2007 nr. 36.

          § 28. Tilbakeholdsrett

          Forbrukeren kan holde tilbake betalingen for å dekke krav som følge av mangelen, men ikke åpenbart mer enn det som vil gi betryggende sikkerhet for kravet.

          § 29. Retting og omlevering (avhjelp)

          Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

          Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.

          Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving.


          Bare å lese hva du har rett til. Du har rett til å kreve en levering av samme type produkt!
          Pioneer - Hertz - Zealum
          Prosjekt Volkswagen Passat 3B
          Takk til PlanetHiFi for god service og leveranse på utstyr

          Comment


          • #6
            "Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader."

            Med andre ord er det et definisjonsspørsmål hvor dyr en vare kan være før selger ikke bare kan gi deg en ny vare, og må sende den inn på reparasjon.

            Slik jeg tolker det er f.eks en forsterker til mellom 10 000 og 20 000,- nok til at man ikke kan kreve noe annet enn reparasjon.

            En cd spiller til ca 5000,- vil ikke gi en selger urimelige kostnader, så her burde han gitt deg ny etter min tolkning.

            Comment


            • #7
              Slik jeg tolker det er f.eks en forsterker til mellom 10 000 og 20 000,- nok til at man ikke kan kreve noe annet enn reparasjon.

              En cd spiller til ca 5000,- vil ikke gi en selger urimelige kostnader, så her burde han gitt deg ny etter min tolkning.[/QUOTE]

              det kommer nå an på den økonomiske situasjonen til butikk/firma også om det blir en økonomisk ulempe, for om du gir ut nytt får vel ikke du automatisk nytt av importør, men en reparert vare du må selge rimeligere!??

              I veldig mange tilfeller trenger et verksted å se på produktet,med mindre det er en mangel. om ikke er det mange "importører" og butikker som taper mye på defekter som skyldes feilbruk/montering e.l

              Edit: og det er ikke for å holde med planethifi eller noen,men min oppfatning av liknende saker. selvfølgelig burde han/dem ha ordet opp dette for lengst

              Comment


              • #8
                Originally posted by golfnos View Post
                det kommer nå an på den økonomiske situasjonen til butikk/firma også om det blir en økonomisk ulempe, for om du gir ut nytt får vel ikke du automatisk nytt av importør, men en reparert vare du må selge rimeligere!??
                Med marginene de fleste opererer med, så er det vel neppe slik at man selger varen med tap, selv om den blir solgt som B-vare til en redusert pris. Man kan ikke vinne hver gang.

                I tillegg tror jeg det ble tatt opp på et av disse forumene for leeeeeenge siden, at det var flere forhandlere som mente at reparerte produkter som aldri hadde vært i bruk hos en kunde, kunne selges som nye produkter, til full pris. I såfall faller jo problemstillingen i første avsnitt bort, eller hva?

                Så er det jo nok et definisjonsspørsmål, da: Hvor langt er den aktuelle forhandleren villig til å strekke seg i hvert enkelt tilfelle, for at DU skal bli fornøyd?

                En forhandler som ikke har en anstrengt økonomi og er opptatt av at kundene skal komme tilbake, vil jo komme best ut av det med å tilby et nytt produkt med én gang, sende den defekte varen til reparasjon, for så å selge den som B-vare (eller til full pris uten å nevne noe, som noen åpenbart gjør).

                Comment


                • #9
                  Jeg har i en annen tråd sutret over diskanter som Ketil Skjei ikke klarer å levere fra seg til meg. Han har sendt meg til Planethifi da det skulle være deres ansvar å fikse dette, i følge Ketil.
                  Tar forbehold om dette stemmer, MEN måten Planethifi tok saken på er skuffende. Måtte purre for å få svar på mine henvendelser. Aldri kom det svar uten flere henvendelser! Og de brydde seg svært lite med å hjelpe. Om de virkelig ikke hadde noe ansvar i saken kunne de tatt dette med Ketil istedenfor å overse meg totalt.

                  Håpløs service, anbefales ikke!
                  Jonas Tautra
                  - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                  Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                  Comment

                  Working...
                  X