Announcement

Collapse
No announcement yet.

CrossOver mellom sub & frontsett

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • CrossOver mellom sub & frontsett

    Hvor legger folk seg når det kommer til crossoveren??

    Er det normalt og overlappe f.eks 50hz på front og 80 på sub?

    Jeg for min del har kjørt 50hz på front og sub, prøvde nå nylig 80front 80sub og da kom sub mye bedre fram og det ble en strammere tyngre bass fra den....men da følte jeg at jeg mistet litt av trøkket fra frontsett`et.
    (her vil man ha i pose og sekk)

    En annen ting er at jeg kan kjøre fullrange på front visst jeg ønsker det. Eller si det på en annen måte så trenger jeg ikke bruke høypassfilteret, det spiller jo rent helt til ørene ikke vil mer...Og da hører jeg jo nesten ikke sub visst jeg ikke gainer den til himmels.

    Fins det noen oppskrift, eller er det den vanlige "prøv deg fram"
    ''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
    Volkswagen Touran Exclusive 09,
    Pioneer avic F20BT, JL Audio C5-650
    Mosconi - AS100.4, Rockford Fosgate P3L-S12

  • #2
    Prøv deg fram er stort sett det som funker. Selv deler jeg front subbene på 40 og opp til 63 samt baksubbene på 50hz og nedover. frontsettet spiller ned til 50.

    Problemet er ikke å dele frontsettet lavt, problemet er at men en gang du drar på så kan du skade elementet grunnet slaglengden den blir utsatt for.

    Prøv å del subben på 50 med slakkere avrulling samt frontsettet på 63 eller 80 med en litt lavere avrulling.
    Tor Martin Ølberg
    - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
    Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

    Comment


    • #3
      Kan du ta deg tid til å skrive litt om avrulling/slopes Tor?
      Hva teorien er bak det, og hvilke 'problemer' man løser hvordan med å endre avrullingen.

      Eller andre som har kunnskap om emnet
      Ford Mondeo '04
      B2 Audio Mono - B2 Audio AC12 - Hertz MLK2 - Cadence Z4000 - Pioneer 7200SD

      Comment


      • #4
        Tingen med avrullinger (som jeg har opplevd) er at en kan få lyden til å virke litt mindre masete. Det vil da si at du får en finere overgang mellom høytalerne dine. Hvis du derimot har "feil" avrulling kan det gjør at du får noen peaks på diverse frekvenser som igjen kan føre til at du får "masete" lyd.
        Alt dette må høres seg fram til da noen forskjellige avrullinger kan funke i en bil mens i en annen kan det gjøre vondt værre.

        Hvis du har tilgang til audiotools på iphone feks så kan du bruke kalkulatoren der for å finne problemfrekvenser i bilen din. I mitt tilfelle så sliter jeg med 56hz 100ishhz og en del frekvenser i øvre mellomtone registeret.

        For meg hjalp det å dele subben på 40hz med en slakkere avrulling siden 56hz ble forsterket pga resonansfrekvensen i bilen.

        Selv kjører jeg for øyeblikket mellomtonene med 12 db/oct avrulling på 1000 hz mens diskantene står på 4000hz med 6 db/oct avrulling. Merklig nok funket det.

        Eneste store tipset jeg kan gi er å ikke se seg blind på hvordan eqen og delingen ser ut på spilleren, du blir lurt trill rundt av grafikken som vises der.

        Regner med å høre noe fra Joakim på dette området her da karen har en del teori liggende bak seg.
        Tor Martin Ølberg
        - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
        Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

        Comment


        • #5
          Originally posted by Tor Ølberg View Post
          Tingen med avrullinger (som jeg har opplevd) er at en kan få lyden til å virke litt mindre masete. Det vil da si at du får en finere overgang mellom høytalerne dine. Hvis du derimot har "feil" avrulling kan det gjør at du får noen peaks på diverse frekvenser som igjen kan føre til at du får "masete" lyd.
          Alt dette må høres seg fram til da noen forskjellige avrullinger kan funke i en bil mens i en annen kan det gjøre vondt værre.

          Hvis du har tilgang til audiotools på iphone feks så kan du bruke kalkulatoren der for å finne problemfrekvenser i bilen din. I mitt tilfelle så sliter jeg med 56hz 100ishhz og en del frekvenser i øvre mellomtone registeret.

          For meg hjalp det å dele subben på 40hz med en slakkere avrulling siden 56hz ble forsterket pga resonansfrekvensen i bilen.

          Selv kjører jeg for øyeblikket mellomtonene med 12 db/oct avrulling på 1000 hz mens diskantene står på 4000hz med 6 db/oct avrulling. Merklig nok funket det.

          Eneste store tipset jeg kan gi er å ikke se seg blind på hvordan eqen og delingen ser ut på spilleren, du blir lurt trill rundt av grafikken som vises der.

          Regner med å høre noe fra Joakim på dette området her da karen har en del teori liggende bak seg.
          12 db/oct.....Hvordan er det egentlig det her fungerer. Spiller f.eks bass lengre ned i registeret enn hva dele filteret er satt til??
          ''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
          Volkswagen Touran Exclusive 09,
          Pioneer avic F20BT, JL Audio C5-650
          Mosconi - AS100.4, Rockford Fosgate P3L-S12

          Comment


          • #6
            Et filter som deler med 12 db Pr oktav vil da skulle dempe det signalet med 12 db ved oktaven under den nevnte frekvensen. Feks 80 hz null demping. 40 hz -12 db. Men det finnes ulike filter med ulike egenskaper.
            Mvh
            J. Holm
            www.b2audio.com
            http://facebook.com/b2audio

            Comment


            • #7
              okey

              ...og fordelen med alle disse ulike egenskapene er f.eks??
              ''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
              Volkswagen Touran Exclusive 09,
              Pioneer avic F20BT, JL Audio C5-650
              Mosconi - AS100.4, Rockford Fosgate P3L-S12

              Comment


              • #8
                Her deles det med 40hz - 40hz.
                ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                Comment


                • #9
                  Originally posted by ullaen View Post
                  okey

                  ...og fordelen med alle disse ulike egenskapene er f.eks??
                  For å best integrere forskjellige systemer.
                  Bmw e34 520:
                  Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Tor Ølberg View Post
                    Tingen med avrullinger (som jeg har opplevd) er at en kan få lyden til å virke litt mindre masete. Det vil da si at du får en finere overgang mellom høytalerne dine. Hvis du derimot har "feil" avrulling kan det gjør at du får noen peaks på diverse frekvenser som igjen kan føre til at du får "masete" lyd.
                    Alt dette må høres seg fram til da noen forskjellige avrullinger kan funke i en bil mens i en annen kan det gjøre vondt værre.

                    Hvis du har tilgang til audiotools på iphone feks så kan du bruke kalkulatoren der for å finne problemfrekvenser i bilen din. I mitt tilfelle så sliter jeg med 56hz 100ishhz og en del frekvenser i øvre mellomtone registeret.

                    For meg hjalp det å dele subben på 40hz med en slakkere avrulling siden 56hz ble forsterket pga resonansfrekvensen i bilen.

                    Selv kjører jeg for øyeblikket mellomtonene med 12 db/oct avrulling på 1000 hz mens diskantene står på 4000hz med 6 db/oct avrulling. Merklig nok funket det.

                    Eneste store tipset jeg kan gi er å ikke se seg blind på hvordan eqen og delingen ser ut på spilleren, du blir lurt trill rundt av grafikken som vises der.

                    Regner med å høre noe fra Joakim på dette området her da karen har en del teori liggende bak seg.

                    Heisann du

                    Lurte på om jeg skulle kjøpe dette her audiotools, men lurte bare litt på hvordan du går fram når du bruker det....hvilket program i programmet du bruker og må du ha en cd me sinus lyder utenom??
                    ''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
                    Volkswagen Touran Exclusive 09,
                    Pioneer avic F20BT, JL Audio C5-650
                    Mosconi - AS100.4, Rockford Fosgate P3L-S12

                    Comment


                    • #11
                      du bør helst ha tilgang på frekvenser samt pink noise men det har audiotools inne.

                      Hva er du trenger hjelp med mtp. audiotools? utregning av problemfrekvens i bilen er bare å bruke kalkulatoren å komme oppe. Lengden på kupeen samt bredden på kupeen også legge det inn i kalkulatoren.
                      Tor Martin Ølberg
                      - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                      Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Tor Ølberg View Post
                        du bør helst ha tilgang på frekvenser samt pink noise men det har audiotools inne.

                        Hva er du trenger hjelp med mtp. audiotools? utregning av problemfrekvens i bilen er bare å bruke kalkulatoren å komme oppe. Lengden på kupeen samt bredden på kupeen også legge det inn i kalkulatoren.
                        hmm

                        Jeg ønsker fjerne problemfrekvenser ja...og andre innstillinger visst d hjelper på lyden

                        Henger ikke helt med her....klarer du og forklare dette litt enklere.
                        Er d slik at du kan se dette her i en sinus kurve, eller skal du kun legge der inn i room modes kalkulatoren??



                        Har veldig lyst å lære det her
                        Last edited by ullaen; 31-10-2011, 14:32.
                        ''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
                        Volkswagen Touran Exclusive 09,
                        Pioneer avic F20BT, JL Audio C5-650
                        Mosconi - AS100.4, Rockford Fosgate P3L-S12

                        Comment


                        • #13
                          Hmm, du må nesten komme med mer konkrete spørsmål.
                          Audiotools er satt sammen av flerne programmer som kan gi deg en pekepinn på hvor du har problemer hen, bl.a. den kalkulatoren jeg fortalte om som sier noe om problemfrekvenser i din bil/husrom (egentlig lagt til det men funket rimelig greit i golfen)

                          Når jeg justerer selv så starter jeg med å taste inn tidskompen (bruker pink noise til å få til senter). Da tar jeg 2 og 2 høytalere. Altså diskant for seg, mellomtone for seg, mellombass for seg for å få hundre prosent sentrert lydbilde. Kan være litt vanskelig å få sentrert det 100% hvis du har med andre høytalere som spiller ute av fase.

                          Etter det så er det stort sett bare å gå gjennom hele frekvensaspekteret (med tonegenerator for eksempel) også justere seg fram til en rimelig linjær frekvenskurve (ut i fra øret ditt, og ikke RTAen).
                          NB: Før du går gjennom frekvensaspekteret så kan det være lurt å gå igjennom frekvensene også dra diverse frekvenser til venstre eller høyre avhengig av hvor problemet ligger. Av og til kan dette hjelpe med å skape fokus, men samtidig så må en være forsiktig med å dra for mye da en kan gjøre at lyden låter unaturlig. Stort sett samme fremgangsmåte som ovenfor bare at en bruker frekvensene på en forskjellig måte.

                          Til slutt så justerer jeg bare til musikk, her må du finne noe musikk som du har en referanse til som du har hørt låt skikkelig bra en eller annen plass så prøver du å justere deg fram til et noen lunde lignende resultat.

                          Jeg vil bare legge til, det finns ingen fasit på hvordan noe skal låte (EMMA har vel sine regler om dette, jeg mener derimot at musikk skal låte slik DU vil at det skal låte. Kan være jeg tråkker på noen tær nå men for eksempel så liker Ketil Skjei å hørre mye av pling plongene på EMMA plata mens diverse andre liker fyldig og mandig lyd som røsker litt tak i ballene.)

                          Ble en veldig rotete tekst her men hvis du ikke forstår helt så får du spør litt mer konkret, er ikke så flink av meg til å forklare over interwebzen
                          Tor Martin Ølberg
                          - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                          Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Tor Ølberg View Post
                            Hmm, du må nesten komme med mer konkrete spørsmål.
                            Audiotools er satt sammen av flerne programmer som kan gi deg en pekepinn på hvor du har problemer hen, bl.a. den kalkulatoren jeg fortalte om som sier noe om problemfrekvenser i din bil/husrom (egentlig lagt til det men funket rimelig greit i golfen)

                            Når jeg justerer selv så starter jeg med å taste inn tidskompen (bruker pink noise til å få til senter). Da tar jeg 2 og 2 høytalere. Altså diskant for seg, mellomtone for seg, mellombass for seg for å få hundre prosent sentrert lydbilde. Kan være litt vanskelig å få sentrert det 100% hvis du har med andre høytalere som spiller ute av fase.

                            Etter det så er det stort sett bare å gå gjennom hele frekvensaspekteret (med tonegenerator for eksempel) også justere seg fram til en rimelig linjær frekvenskurve (ut i fra øret ditt, og ikke RTAen).
                            NB: Før du går gjennom frekvensaspekteret så kan det være lurt å gå igjennom frekvensene også dra diverse frekvenser til venstre eller høyre avhengig av hvor problemet ligger. Av og til kan dette hjelpe med å skape fokus, men samtidig så må en være forsiktig med å dra for mye da en kan gjøre at lyden låter unaturlig. Stort sett samme fremgangsmåte som ovenfor bare at en bruker frekvensene på en forskjellig måte.

                            Til slutt så justerer jeg bare til musikk, her må du finne noe musikk som du har en referanse til som du har hørt låt skikkelig bra en eller annen plass så prøver du å justere deg fram til et noen lunde lignende resultat.

                            Jeg vil bare legge til, det finns ingen fasit på hvordan noe skal låte (EMMA har vel sine regler om dette, jeg mener derimot at musikk skal låte slik DU vil at det skal låte. Kan være jeg tråkker på noen tær nå men for eksempel så liker Ketil Skjei å hørre mye av pling plongene på EMMA plata mens diverse andre liker fyldig og mandig lyd som røsker litt tak i ballene.)

                            Ble en veldig rotete tekst her men hvis du ikke forstår helt så får du spør litt mer konkret, er ikke så flink av meg til å forklare over interwebzen
                            Okey! joda bra forklart det her
                            Jeg har lest meg opp på google rundt dette her, så er noe mer med på hva det dreier seg om.

                            Jeg får min del komme ikke til og bruke det på sourrund anlegget, her lar jeg bare reciveren ordne dette, er godt fornøyd med lyden inne i huset.

                            Det er i bilen min jeg ikke er helt fornøyd, hører jo at det er frekvenser som kommer og går som ikke skal være med i låten.

                            Når det kommer til den kalkulatoren(standing wave calculator) ser jeg ikke helt poengen med den, er vel bedre og bruke RTA og pink noise, for da kommer det jo opp i real time og du har frekvensene forann deg og kan se om noen av dem får for høy amplitude. jeg må selvfølgelig ikke se meg blind på dette men prøve meg fram sammen med ørerne. er jo ikke lett å få bra lyd i bil med tanke på hvordan ting er tilrettelagt er derfor jeg ønsker å se om noen frekvenser tar helt overhånd, så kan jeg jo prøve me litt fram med equalizeren.

                            det er vel gjerne lurt og prøve en av høytalerne i frontsette om gangen for så og slå dem sammen.
                            kanskje jeg må prøve sub alene også....er litt i tvil på framgansmåten der.?.

                            Men når det kommer til bruk av tonegenerator er jeg i tvil hva en bør se høre etter?
                            Da har jeg jo bare generator med hvilken frekvens den gir ut......Det er jo mulig og sende ut pink noise fra generatoren i octave og full også, men har jo ingen trend og se på.

                            Er sikker på tynn is nå?? men må jo starte en plass!
                            hehe
                            Hva tenker du?
                            ''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
                            Volkswagen Touran Exclusive 09,
                            Pioneer avic F20BT, JL Audio C5-650
                            Mosconi - AS100.4, Rockford Fosgate P3L-S12

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Tor Ølberg View Post
                              Kan være jeg tråkker på noen tær nå men for eksempel så liker Ketil Skjei å hørre mye av pling plongene på EMMA plata mens diverse andre liker fyldig og mandig lyd som røsker litt tak i ballene.
                              Nå var du generaliserende, syns jeg. Det kan vel godt hende Ketil liker å bli røsket i ballene også.

                              Eller vet du noe vi ikke vet?

                              Comment

                              Working...
                              X