Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trenger litt hjelp til kjøp av forsterker.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Trenger litt hjelp til kjøp av forsterker.

    Hei. Jeg har bestillt disse høytallerene å trenger litt hjelp til valg av forsterker for å drive frontsettet samt subbene som jeg skal montere bak.

    Jeg vurderten en PnP forsterker fra Blaupunkt for å spare plass samt litt mindre arbied.

    Noen som har testet den forsterkeren? Er litt skeptisk til å koble forsterker på eksisterende kabler til spiller, blir ikke de litt underdimensjonert?

  • #2
    Jeg tenkte å støpe bassene i sidene bak. Nå har ikke jeg så mye erfaring med kompositt så jeg lurer på om det holder å bare forsterke hjulbuene med et par lag støpeplast å sette dempematerial inni? Tips taes gladelig i mot.
    Bilde av der subbene skal plasseres:
    Click image for larger version

Name:	ms.jpg
Views:	1
Size:	60.6 KB
ID:	294771

    Comment


    • #3
      Det blir nok litt tynne kabler til forsterkeren ja.
      Men du må jo ha ein forsterker til subbene og. Kva slags forsterker tenkte du på der?

      Har du litt info om filtrene i forsterkeren du linka til. Var veldig dårligt info der. Greit å ha sia du går for aktiv deling

      Comment


      • #4
        Her er det lille jeg fant om info http://www.blaupunkt.de/index.php?id...fproducts2_pi1[view]=1531

        Planen var å drive både frontsett og subb med den forsterkeren. Vet det blir litt i minste laget, men litt lyd burde man jo klare å få. Kan jo koble de i 2 ohm så man får mest mulig effekt.

        Comment


        • #5
          Du må ha aktiv deling på det frontsettet. Dvs at du må ha 1 forsterkerkanal pr høgtaler.
          So du bruker 4-kanaler på frontsettet

          Comment


          • #6
            Originally posted by GENEXXA
            Finnes det ikke 5-kanals PnP forsterker?
            Det du isåfall vil ha.
            Ganske mange hakk bedre enn Blaupunkten også

            http://iceaudio.no/index.php?func=varer&vnr=15093

            Har den på lager, og blir din for 3500,-
            Mvh
            Pål Andréas Bryng
            Bilstereosenteret.no
            Vi forhandler bl.a.:
            Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
            Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


            Følg oss på Facebook
            Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

            Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

            Comment


            • #7
              Originally posted by Bilstereosenteret.no View Post
              Ganske mange hakk bedre enn Blaupunkten også

              http://iceaudio.no/index.php?func=varer&vnr=15093

              Har den på lager, og blir din for 3500,-
              Denne vil vel ikkje passe heilt til aktiv deling.

              Trådstarter har valgt høgtalere til dette. (men det spørs om han veit kva aktiv deling betyr)

              Comment


              • #8
                Må vel ha eit LPF på basshøgtalerene framme.
                Er jo berre HPF på front og rear kanalene på forsterkeren.

                Edit: Såg berre på manuelle innstillinger. Her er det og DSP. So her er det nok "litt" fleire innstillinger. Denne forsterkeren vil fungere i eit aktivt system og eg har tatt feil. Ikkje bra!

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Bilstereosenteret.no View Post
                  Ganske mange hakk bedre enn Blaupunkten også

                  http://iceaudio.no/index.php?func=varer&vnr=15093

                  Har den på lager, og blir din for 3500,-
                  Denne så jo faktisk litt bedre ut enn Blaupunkt forsterkeren. Men spørsmålet igjen blir om de eksisterende kablene tåler det? Headuniten blir ikke brukt til å drive noen høyttalere.

                  De fleste forsterkerne har vel aktiv deling så det burde jo ikke være noe problem?Jeg har enda ikke vært borti en 4-5 kanalers som ikke har aktiv deling.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Bilstereosenteret.no View Post
                    Ganske mange hakk bedre enn Blaupunkten også

                    http://iceaudio.no/index.php?func=varer&vnr=15093

                    Har den på lager, og blir din for 3500,-

                    Men hva de fleste ikke vet er at Helixen er basert på erfaringene fra nettopp Blaupunkt pnp forsterkeren som var "forut" for sin tid.

                    Ikke rart at "etterkommeren" fra Helix må være bedre...
                    Mvh
                    J. Holm
                    www.b2audio.com
                    http://facebook.com/b2audio

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Jørgen
                      Nå har ikke jeg testet den forsterkeren Pål linker til, men vil tro den bruker høyttalerledningene for å gjøre høynivå til lavnivå, dvs den bruker bare signalene.



                      De fleste forsterkere har passiv deling, svært få har aktiv deling. Forsterkeren som det linkes til har innebygd DSP som kan gjøre mye fantastisk med lyden om den som sitter og knoter vet hva man driver med. Man kan også laste ned software fra produsenten og kjøre det inn med SD-brikke hvis man vil ha "ferdige" innstillinger.
                      Det står at PNP forsterkeren kobles mellom spilleren og de eksisterende kablene, derav strøm.
                      Er bare bekymret for at strømkabelen er for tynn til å drive en forsterker.

                      Trodde aktiv deling ble gjort av forsterkere/spillere mens passiv ble gjort av eget delefilter.

                      Comment


                      • #12
                        Arrestér meg gjerne, men er ganske sikker på at et filter som justeres med potmeter like fullt kan være aktivt, dersom det sitter i forforsterkeren, eller for den saks skyld en annen separat enhet med separat strømforsyning (derav navnet aktiv). Filteret påvirker da signalet FØR det når utgangstrinnet, i motsetning til et passivt filter som manipulerer det ferdig forsterkede signalet som skal til høyttalerne - og derfor ikke trenger egen strømforsyning.

                        Det passive filteret vil derfor "stjele" litt effekt, pluss at det vil påvirke signalet i mye større grad enn et aktivt filter.

                        Digitalt filter er vel mer en type aktivt filter, enn definisjonen på et.

                        Se forøvrig: http://en.wikipedia.org/wiki/Active_filter

                        Comment


                        • #13
                          Kan jeg bruke disse delefilterne istedenfor å gå for aktivdeling tror dere? Jeg kjøpte dette settet for noen år siden men klarte selfølgelig å ødelegge det ene elementet

                          Comment


                          • #14
                            Det er en dårlig idé å bruke det delefilteret.

                            De fleste forsterkere har delefilter som går til 200hz eller mer, og dermed fint kan brukes til de høyttalerne du linker til i første post.

                            Comment

                            Working...
                            X