Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dette trenger du når du skal plaste/støpe.

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Støping med Irma, der har jeg et spørsmål. Du anbefaler å bruke flere lag med fleeceteppe om du trenger en sterkere konstruksjon?
    Vil det ferdige produktet være sterkere med flere lag fleeceteppe istedetfor flere lag glassfiber?
    Da snakker vi om samme tykkelse på det ferdige produktet...

    Comment


    • #17
      Glassfiber vil være sterkere og stivere en IRMA
      Mvh Tony
      - The only road to take is perfection itself

      Comment


      • #18
        Originally posted by skodaowner View Post
        hva mer enn støpeplast kit fra installbay.no trenger jeg for og støpe høytaller i dørene? skjønner ikke dette med fyllstoff er det noe man også må ha?
        Takk for svar
        Fyllstoffet er selve massen i støpeplasten.
        Mvh Tony
        - The only road to take is perfection itself

        Comment


        • #19
          Lettere å legge glassfiberduk på Irmaen, enn flere lag lag med Irma oppå hverandre.

          Støpeplasten er flytende som en suppe... Men fyllstoffet er "sanden" som man blander i for å få det i fastere masse.
          Blir som å se for seg at du skal blande sement.....
          Alpine - Dynamat - Hertz - Installbay - JL Audio - Monstercables - Stinger
          Prosjekt tråd: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1084
          Update 15.05.09. Kenneth Ueland, Rogaland

          Comment


          • #20
            Originally posted by Typhon View Post
            Fyllstoffet er selve massen i støpeplasten.
            såå , jeg har alt jeg treneger?

            Comment


            • #21
              Originally posted by jonka View Post
              Støping med Irma, der har jeg et spørsmål. Du anbefaler å bruke flere lag med fleeceteppe om du trenger en sterkere konstruksjon?
              Vil det ferdige produktet være sterkere med flere lag fleeceteppe istedetfor flere lag glassfiber?
              Da snakker vi om samme tykkelse på det ferdige produktet...
              Flere lag irma om du ikkje har glassfiber.
              glassfiber bør gå forran teppe.
              Tor Even -
              Audi A4 Turbo Quattro 2003 40mm senk 18" alu.
              Orginalt anlegg, men vil i framtiden sette inn Digital Design.
              The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.

              Comment


              • #22
                hvor mye fyllstoff skal man blande med støpe plasten? skal man blande herder, plast og fyllstoff sammen.. hvor mye?
                (første gang jeg skal prøve meg på dette)

                Comment


                • #23
                  Bland plast og herder først, pensle på et tynt lag med det på den delen du skal støpe på ( som en slags primer), og bland så i fyllstoff til du har en masse som ikke kleber på hanskene dine! Men pass på at den ikke blir for tørr!

                  Comment


                  • #24
                    er det dumt av meg å bruke sandblåsings sand å blande ilag med polyester til eg får ei tjukk gugge å rulle på inni ei kasse? hadde et lite prøve prosjekt i natt og det virker ikkje so extremt dumt men lov å spørr før eg gjer noe meir.

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by bassdal View Post
                      er det dumt av meg å bruke sandblåsings sand å blande ilag med polyester til eg får ei tjukk gugge å rulle på inni ei kasse? hadde et lite prøve prosjekt i natt og det virker ikkje so extremt dumt men lov å spørr før eg gjer noe meir.
                      Det funker gull det
                      Mvh Tony
                      - The only road to take is perfection itself

                      Comment


                      • #26
                        Et virkelig dumt spørsmål, men hvordan forme denne plasten, tenker på å lage side deksel som er nokså like dem her i denne topicen http://bilstereoforumet.no/showthrea...345#post104345

                        Er det former som dere bruker, eller er det på "frihand"?

                        Og når man lagt et par lag(ca 2-3mm???), så pusser man det ned for å få en fin flate til finish'en?
                        Raymond
                        Min nye bil med nytt anlegg

                        Comment


                        • #27
                          Skal lage basskasse, holder det med 1 lag med fleece med poly, også 1 lag glassfiber på baksia? eller må man ha mer? Skal monteres en 12" i den..
                          Adrian Edel

                          Mercedes Benz w202 c220
                          Audison|Hertz|Focal

                          Comment


                          • #28
                            Jeg vil tro fleece og 4-6 lag med glassfiber etter det, med mindre du lager noen form for forsterkning på flatene.
                            Sture Vedal

                            Comment


                            • #29
                              Litt svar på flere av innleggene her, selv om noen av de er rimelig gamle...

                              Fleece er ett polyesterstoff som brukes til å forme før man legger på flytende polyester, for å få formen stiv.
                              Tenk så at glassfibermatten er armeringen som gjør dette skikkelig stivt og sterkt.

                              Sammenligning:
                              fleece med polyester er som betong uten armering.. (stivt men ikke holdbart)

                              Glassfiberarmert polyester er som betong med stålarmering (sterkt og holdbart)

                              Hvor mange lag man trenger, avhenger noe av formen og størrelsen på overflaten som skal støpes, men alt fra 3 lag og oppover er sterkt nok til det meste. Jeg har brukt 6lag i kassa mi, og den er til en 18" og er på 150 liter. Den har i tillegg innlegg av divinycell som stiving, men er også støpt mot stål flere steder.

                              Bruk sunn fornuft og ikke overdriv, så blir det bra...

                              Tenk også på at bilen skal være kjørbar, så det kan være lurt å tenke på vekten av det man bygger. Ting skal være kraftig nok, ikke nødvendig med sikring mot landminer akkurat.
                              [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                              [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                              [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                              Comment

                              Working...
                              X