Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ting jeg har lært - og hvorfor du bør vurdere å bygge VEGG.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ting jeg har lært - og hvorfor du bør vurdere å bygge VEGG.

    Ting jeg har lært - og hvorfor du bør vurdere å bygge VEGG.
    Hvis du synes bilstereobygging er gøy så blir det ikke gøyere enn dette!


    Eksempelbilde. Alle bildene er hentet fra SMD forumet, de er ment som motivasjon og inspirasjon.

    Jeg vil her gjengi noen av mine tanker og erfaringer etter mitt første store bygg med vegg i min Mitsubishi Pajero 2006. Jeg er på ingen måte noen stor ekspert på SPL, SQ eller vegg for den skyld. Jeg har ikke spilt høyere enn 151,9db, men det er dypbass (30-33Hz) i en over gjennomsnittet stor bil. Derimot har jeg gjort noen dyrekjøpte erfaringer etter å ha lekt rundt med stereo og subwoofere i over femten år. Dette er ment som en oppfordring til andre om å tørre å bygge stort. Det er mitt ønske å gjøre det lettere for nettopp kanskje deg å ta avgjørelsen om å satse litt og bygg en heftig bassvegg.(Jeg omtaler her primært en flat vegg, bassreflekskonstruksjon da jeg ikke har erfaring med 4.ordens kasse, men det kan andre her på forumet uttale seg om!)

    Hva jeg har lært
    - Du kan IKKE spare noe på materialer. Det er bare en bjørnetjeneste til deg selv, skal du bygge stort så koster det i byggematerialer, ikke bare komponenter.

    - Å bygge vegg kan være utrolig mye jobb. Hvis du ikke setter sammen ei stor kasse utenfor bilen som du deretter tetter rundt. En skikkelig vegg kan ikke sammenliknes med å snekre sammen ei kasse i garasjen på to-tre kvelder. Jeg er helt ærlig, dette krever masse arbeid og må planlegges på forhånd.

    - Flere ting bør planlegges på et tidlig stadium enn dersom du bare "slenger inn" en subkasse. Kabelgjennomføringer, forsterkerrack, batteribank, hvordan du skal tette rundt veggen og hvordan finish du ønsker er noen momenter.

    - Montering av store subwooferelementer i en vertikal baffel kan være et lite helvette. Det er helt sikkert til hjelp om du har en kompis til støtte.

    - Grunnet størrelsen på kassa blir vekta stor. Min egen vegg på C-stolpen er rundt 550 liter netto, og tar jeg med alt kommer nok vekta opp rundt 500kg. Dette merkes på fjæringer (og bilens kjøreekenskaper) og personlig har jeg planer om å bytte fjærer bak for å kompensere.

    - Slipemaskin er helt nødvendig for å spare tid og krefter, En billig slipemus gjør at du kan slipe polyester og annet effektivt. Jeg gjorde mye for hånd og det er galskap.

    - Det er vanskelig å gjøre helt eksakte beregninger for volum på forhånd. Du kan egentlig bygge så stort du har plass til. Etterhvert som bygget tar form kan du lett regne ut det eksakte volumet og justere porten(ene)s dimensjoner deretter.

    - Det er en fordel å laminere flest mulig lag av baffelen før elementenes hull skjæres/freses ut. Her syndet jeg litt og det kostet mange timer håndarbeid med fil.

    - Tester gjort av en iherdig bygger på SMD viser at avrunding av hjørner og skjøter innvendig i kassa ikke nødvendigvis har noen positiv effekt på db.

    - Alt må naturligvis være større og kraftigere, gjengestenger, tykkelse på portens vegger, skruer osv.

    - Du bør sote eller tildekke vinduene som havner bak baffelen før bygging. Mine sideruter er temmelig mørke fra før av, men neste gang blir det plasti-dip på innsiden av rutene for å ikke eksponerte stygge sider på kassa.



    Men det positive er
    - Demping bak baffelen er ikke like nødvendig etter min erfaring. Bygger du veggen solid og tett får du mye mindre vibrasjoner bak baffelen. Hvis du f.eks skal benytte fire 15" er min påstand at det stiller større krav til demping av hele bilen, og spesielt taket, ved en liggende kasse (elementer spiller oppover) enn ved vegg. Dette er igrunnen ganske logisk, så her er en del av bygget som faktisk er enklere og billigere ved valg av vegg.

    - Det er ikke behov for så mye skruer ved laminering av plater, når limet herder holder det svært bra. Du trenger ikke kaste bort 200+ treskruer i hver av veggene i skallet.

    - Byggskum funker fint, men det er et voldsomt griseri. Det er lurt å være så nøyaktig at du trenger minst mulig byggeskum for å tette åpninger.

    - Når du bygger vegg trenger du ikke tenke på finish på alle kassens sider, det holder gjerne at det ser pent ut foran og bak på kasse.

    - Bagasjeplass kan fortsatt bevares dersom du bygger ved C-stolpene. Jeg har ingen problemer med å frakte samboer, katt og fire store kofferter i bilen min. Bare prøv å unngå at husdyrene får mulighet til å søke tilflukt inni subkasser, det har jeg dårlig erfaring med!

    - Du trenger ikke å ha bilstereoutstyr for 100.000kroner for å sette igang med en vegg. Har du noen gode elementer og effekt til å drive dem er det ingenting i veien for å satse på en vegg. Det trenger absolutt ikke å være en haug med DD9518 eller noe annet som er fullstendig high-end.

    - Et utrolig viktig poeng fra min side: Det å bygge vegg krever IKKE at du ødelegger bilen din. Sveising i bilen er ikke strengt nødvendig etter mitt syn. Skru ut interiør, setebelter, plast-deksler og denslags for å frigjøre plass. Disse kan sannsynligvis lagres og monteres igjen når du ønsker det. Du må ikke nødvendigvis lime noe fast til bilens interiør. Benytt orginale bolter og fester, det fungerer bra med litt planlegging. Jeg bygde vegg i en bil som kostet meg 285.000kr (nei det er ikke en veldig dyr bil, men mange vil kanskje ha betenkeligheter med å gå amokk med bilstereo i en bil av nyere dato) og ødeleggelse var alltid en stor bekymring for meg, men dette trenger ikke å være tilfellet.

    - Alle de samme prinsippene fra mindre subwoofere gjelder fortsatt om du bygger en vegg. volum, stivhet/solid, portberegninger, behov for strømreserver, forsterkerbruk og annet. Det som kan komme mer til spille er avstand fra baffel til lytteposisjon grunnet bølgelengden ved de forskjellige frekvensene. Som mange nevner i dette forumet er bilstereo en viss prosent "magi". Det er enkelte faktorer som er vanskelig å ta høyde for, derfor er du aldri garantert det resultatet du har planlagt, dette gjelder uansett.

    - Det siste og viktigste momentet jeg vil nevne er at vegg ser utrolig kult ut og vil ofte kunne spille voldsomt bra selv med moderat effekt*. Hvis du har bygd et par større kasser allerede og har lyst på en skikkelig utfordring så mener jeg vegg simpelthen er det ultimate du kan gjøre så sant du liker at det spiller høyt og trykker fenomenalt. Det er nok mange SQ fantaster som er uenig, og det er helt greit. Bilstereo og lyd er til syvende og sist mye smak og behag.


    *Stevespiller med to 15" i en vegg 151,8db med sinustone på første forsøk. Dette er med 1400w som er latterlig lite effekt.
    http://www.youtube.com/watch?v=PB_SXJimAmA

    Jeg mener ikke å fremstå som en ukritisk fan av alt som er amerikansk, men vi nordmenn har en tendens til å være veldig tilbøyelige til kompromisser.

    Inspirasjon (fra SMD forumet). Just do it!
















    Hvis andre har utfyllende kommentarer er det supert. Dette er ikke skrevet for å skape en debatt, så hvis du har tenkt å prøve finne feil i det jeg har skrevet så go ahead!
    never enough!

  • #2
    Flott skrevet
    Har gått å fundert på om jeg skal bygge vegg i sommer men ikke helt klart å bestemt meg, men etter jeg leste dette så var avgjørelsen enklere
    Så får satse på vegg til 2015 sesongen
    |HonkyTonky
    |Pioneer||Rockford-Fosgate
    |Rockford-Wall in Progress

    Comment


    • #3
      Flere gode poeng her

      Personlig ville ikke jeg begynt på vegg før du har minst 10 000kr å bruke på kun materialer til selve veggen. Dette høres sikkert mye ut, men når man tenker at flatene på kassa blir enorme i forhold til normale kasse, så må jo dette bli ganske mye tykkere for å opprettholde stivheten i kassa.

      Mange jeg snakker med kompromisser voldsomt på akkurat det med stivhet på kassa. Men realiteten er at selv små vibrasjoner i veggene vil ødelegge for resultatet i form av to forskjellige fenomener:
      1. veggene vil vibrere i motfase med subbene, og dermed føre til desktruktiv interferens.
      2. vibrasjoner i lufta i kassa pga vegger som vibrerer vil motvirke effekten av porten og ofte føre til mye tidligere turbulens i luftstrømmen i porten.

      Noen tenker sikkert at kassa i Volvoen er bygd supersolid, men i realiteten burde den kassa vært enda mer solid. Ved virkelig høye lydtrykk var det en grense for mye lydtrykk som var mulig å hente ut, uansett hvor mye effekt man matet på. Og en av grunnene til dette var at noen av veggene begynte å vibrere, selv om de var minst 60mm kryssfiner.

      Ang materialvalg til vegg ville jeg ALDRI brukt sponplater. MDF er jeg heller ikke glad i, men det fungerer om det er tykt nok.
      Kryssfiner er helt ypperlig til dette, men prisen er også ypperlig, for forhandleren...

      Det man også må tenke på er at det å få skikkelig dypbass med veggbygg, da spesielt ved b-stolpe, krever at man spiller med en dør oppe.

      Det å tune en vegg kan ikke gjøres som ved vanlige kasser da volumet i kupeen fremfor veggen spiller inn på hvor stort det "effektive" volumet i kassa er. Har en viss måte å regne det ut på, men noen "yrkeshemmeligheter" må man da ha?
      Jo mindre volum det er foran veggen, jo mindre biir det "effektive" volumet inni kassa. Derfor må man spesielt ved b-stolpebygg tune ganske mye lavere enn det man tror.

      Så kan man også tenke på plassering av port.
      Det vanligste man ser er port på førerside. Det som da skjer er at det blir mest lydtrykk på passasjersiden av bilen.
      Har selv ikke forsket mye på dette, men noen kjappe tester fikk jeg gjort i volvoen ved å tette deler av porten med en plate (meget vitenskapelig). Når jeg dekket øverste delen av porten slik at porten var nede forsterket dypbassen seg i forhold til port oppe. Med port nede ble det mer lydtrykk øverst i kupeen, mens port oppe konsentrete mer av lydtrykket nederst i kupeen.
      Men disse målingene må taes med en klype salt, det var kun testing en kveld av ren nyskjerrighet. Men ut fra dette ville jeg nok bygd porten liggende nederst i kassa skulle jeg bygd vegg i dag.

      Avrundinger inni kassa hjelper ingeting på lydtrykket, så ikke bruk tid på det.

      Så er det jo selvfølgelig det evige maset om porten. Her slurver så utrolig mange. Mange lager riktignok avrunding, men er sjelden jeg ser en skikkelig aerodynamisk utforming av porten.

      Håper ikke jeg ødelegger lysten til å bygge vegg til alle som planlegger det Er kjempegøy og om man får det til å fungere så er det enda morsommere! Kjør på!
      Jonas Tautra
      - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
      Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

      Comment


      • #4
        Det var bra å få med kloke ord fra en som virkelig har erfaring på dette! Tror igrunnen ikke jeg har sett at dette forumet har noen egen skikkelig tråd for temaet, mulig jeg har oversett det.

        Når det gjelder vibrasjoner så lurer jeg på om det vil kunne reduseres noe ved å bygge veggene i skallet tett intill karroseriet der hvor det er mulig, mine sidevegger er ikke festet til bilens sider i dag, kassa i veggenutgjør ikke bilens fulle innvendige bredde. Det er vel sannsynlig at dette forhindrer litt vibrering om festing gjøres bra, det er iallefall noe jeg skal forsøke å få til bedre neste gang.

        Angående tuning, vil det nok være et godt utgangspunkt å ihvertfall tune et par hertz under ønsket tuning for å kompensere for kupeens innvirkning? For min del ble ikke dette et problem, men så er den på c-stolpene da.

        Et par tips til:
        Bruk av masse maskeringstape, da sparer du f.eks taktrekk og andre deler av interiøret, både under bygging og testing med platene inni bilen i tilleg som maskering mot byggskum.

        Avrunding av baffel på baksiden rundt elementenes hull er vel nevnt allerede muligens.

        Bruk av polyester og/eller glassfiber i elementenes hull for å tette skikkelig godt mellom lagene i baffelen og skape én overflate.

        Avrunding av port er mye omtalt, jeg fikk selv tips om å bygge opp med noe treverk rundt porten for å ha noe som kunne avrundes skikkelig, i begge ender. Hadde ikke plass nok i baffelen denne gang, men vil garantert gjøre det i senere prosjekter. Dette er en enkel løsning:



        Det mange også gjør er å støpe og skru fast deler av et PVC-rør som er delt på langs, nettopp for å lage en veldig jevn fin avrunding. Prinsipielt likt dette:



        Håper flere vil dele inputs siden jeg vet at det er andre som har bygd noen perverse vegger før, selv om de kanskje ikke er så aktive på forumet lenger.
        Last edited by bass-freek; 05-04-2014, 19:58.
        never enough!

        Comment

        Working...
        X