Announcement

Collapse
No announcement yet.

Alpine 122 R Jernteppe

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Alpine 122 R Jernteppe

    Ble usikker, så spør heller her i forumet.
    Har 2 stk Alpine R samme koblinger som bildet viser. Skal kjøre subbene på hver sin mono block i 2 Ohm.
    Men der stoppet det opp, klarer ikke å huske hvordan jeg da kobler de på forsterkeren. På bildet er de vel lastet til 4 Ohm ? Men vist jeg skal kjøre i 2 Ohm, så skal veld den i midten fjernes ? Eller skal kablene kobles ved siden av hverandre? Eller helt til høyre - og helt til høyre med +
    Håper dere skjønner hva jeg mener :-)


  • #2
    Er enten 1 eller 4 ohm du kan koble til pr stk. Er jo 2x2 ohm. Så begge 2 kan kobles til 2 ohm 😜

    Mvh Kim

    Comment


    • #3
      Bakvendt å spørre etter du har kjøpt ting. Selvsagt kjipt å høre, men sånn er det nå... Dette er uansett ikke pissetrengt, til tross for kommentarene du fikk på facebook. Så lenge du bruker hørselen kommer du ikke til å ødelegge noe som helst, verken momentant eller over tid.

      1. Koble begge bassene som vist på bildet (4 ohm) og deretter til hver sin monoblokk. Lytt.

      2. Koble én spole per element til forsterkeren. Bruk den korte kabelstumpen på bildet (følger vel med elementet) til å kortslutte den andre spolen. Lytt igjen og velg det du synes låter best av #1 og #2.

      Kjører du for mye effekt inn og spiller med hørbar forvrengning over lang tid VIL du kunne ødelegge elementene dine - i både 2 og 4 ohm

      What about driving just a single coil, and leaving the other open? Well, as you would guess, the push is weaker. The system has a peakier resonance (for the techie types, Qts increases because Qes increases). BUT - let's drive one coil, and short the other. Guess what? Things change from the original (both coils driven) situation, but they also stay the same. The driven voice coil is pushing and pulling, as normal. But what about the shorted voice coil? Well, it's trying to keep things at rest - it's trying to resist ANY motion! The net result is the overall peakiness of the resonance is the same as it was when both coils were driven, even though we are only using half the motor (driving one coil). The other coil helps "tame" the driven coil, so that the system basically behaves the same as before.
      Kilde: Adire Audio - Dual Voice Coil Drivers


      The primary advantage of the dual voice coil speaker is wiring flexibility. A single dual voice coil driver offers the user three hookup choices…parallel, series and independent. In a parallel hook-up, the driver’s impedance will be half that of each individual coil (a dual 4 ohm speaker would be a 2 ohm speaker in parallel). A series hook-up results in twice the impedance of each single coil (a dual 4 ohm speaker results in 8 ohms if its coils are wired in series). Finally, you can wire each voice coil to a separate channel of your amplifier, which can be useful if your amplifier is not mono-bridgeable, or if you are bridging a four channel amplifier down to two channels to run your sub.
      Kilde: JL Audio - Speaker Wiring Tutorial
      Last edited by epifant; 14-07-2016, 15:12.

      Comment


      • #4
        Hiv å Hoi

        Hei, ja litt bakvendt, det skal jeg glatt inrømme. Fikk de for noen tiere så kjøpte de i affekt ha ha. Men driver nå å leter etter 2x4 ohm elementene ifra Alpine. Går litt fort i svingene noen ganger, og grunnen til at jeg stusset. Var at kun ene spolen var koblet opp i kassa når jeg demonterte greierne. Men bare å kjøre på til de ryker så får jeg håpe det dukker opp 4 ohm elementer etterhvert.

        Comment


        • #5
          Byttet du ut forsterkerene som nevnt på Facebook?

          Comment


          • #6
            Ser ut som det blir en Alpine mrx 240. Monoblokk Tror den kan klare jobben :-)

            Comment

            Working...
            X