Gå tilbake   €€ BILSTEREOFORUMET €€ > Bilstereo > Tester og Anbefalinger

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 28-06-2015, 23:44
epifant sin avatar
epifant epifant er offline
Forum konge

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Kristiansand
Meldinger: 1,569
epifant is on a distinguished road
Standard

Pen bil! Siden du allerede har Blaupunkten ville jeg latt den prøve seg på hva enn du ender opp med å montere bak, og heller ventet med å oppgradere om det ikke skulle være nok futt. Spiller det bra er jo saken biff (eller schweinshaxe?) Kassa ville jeg enkelt og greit lagd så voluminøs som overhodet mulig - blir den 20 liter istedetfor 15 er det bare bra.

Jeg tror ikke Helix-bassen er dårlig, men du vil snyte deg selv for endel membranareale. En gjennomsnittlig 8-tommer har ~220cm2 membranareale, mens en 12-tommer har ~550cm2. Om Xmax er identisk vil 12-tommeren ha mer potensiale enn to Helix-elementer.

To Tang Band W6 er litt bedre enn én Helix med sine 280cm2 sammenlagt. I tillegg er de tett på 11cm dype totalt.

Prescient-elementet later til å være det som passer best (foreløpig), men det får Qts på >1 i 15 liter lukket. Med andre ord en liten pukkel mellom 60 og 110 hz omtrent. Ikke nødvendigvis en ulempe - låter nok litt "imponerende", men er redd det kan bli slitsomt i lengden. Kommer jo helt an på smak og behag.
Svar med sitat
Gammel 29-06-2015, 14:15
mx6 mx6 er offline
Forum rookie

Medlem siden: Aug 2008
Sted: Frogner,Sørum
Meldinger: 46
mx6 is on a distinguished road
Standard

Det precient elementet du refererer til er veldig spennende,men hattehylla er ikke veldig dyp,rundt 30cm hvor glasset er nær hattehylla i bakkant,derfor ikke plass til noe større en 10" men det er ikke sikkert.
15 liter er optimistisk,heller ned mot 8-10 liter tror jeg.

De tang band elementene kan gå da jeg får mere høyde og gå på hvor lengre frem jeg plasserer elementene.
Det mest gunstige er om de ikke har ventilert magnet da jeg kan bruke selve elementet til og stive opp konstruksjonen.
Spørsmålet er om jeg får tak i de og hvor små kasser 2 sånne kan nøye seg med.
Svar med sitat
Gammel 29-06-2015, 18:53
Haakon O sin avatar
Haakon O Haakon O er offline
Forum konge

Medlem siden: May 2007
Sted: Stord
Meldinger: 2,443
Haakon O is on a distinguished road
Standard

Hadde selv 4stk Focal Utopia 13WS 5" subber i gamlebilen, og den led ikke av akutt bassmangel den Noe mer kostbart er det jo.. mener det var et firma som laget custom kasser i carbon til 911 med 2 sånne i.
Svar med sitat
Gammel 30-06-2015, 12:55
hc_tk sin avatar
hc_tk hc_tk er offline
Forum konge

Medlem siden: Feb 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 779
hc_tk is on a distinguished road
Standard

har et par av de Focal 13WS som Haakon hadde i bilen sin, som jeg ikke vet om jeg får brukt.
Send meg en PM hvis det kan være interesant
Gammel 02-07-2015, 11:03
mx6 mx6 er offline
Forum rookie

Standard

Hvis du var fornøyd med lyden av 4 stk 13ws,hvordan er det da med 2?
Coupeen er veldig liten så det skal sikkert ikke så altfor mye til for og gi litt trykk.
Svar med sitat
Gammel 20-02-2016, 18:56
mx6 mx6 er offline
Forum rookie

Standard

Tar opp tråden igjen.

Valget falt på 2stk Focal utopia 13ws i støpt kasse i hattehylla.
Resultatet ble veldig bra og trykket i disse elementene overrasket meg,men kassa ble ikke større en anbefalt minstemål så det er ikke optimalt.
Kan ikke kjøre rundt med en ikke optimal løsning,så har nå bestemt meg for og reversere prosessen og gå helt vekk i fra sub i hattehylla,da det ikke var nok plass,samt så litt Harry ut på en Porsche

Focalene er derfor nå til salgs igjen.veldig synd jeg ikke hadde plass til riktig kasse,da testkassa jeg lagde først låt helt fortreffelig...13cm sub står ikke i stil med hva disse leverer

Nå står jeg igjen med kun frontsett,og etter noen Mail frem og tilbake med gutta i bassbrothers,faller nok løsningen på Blam live 165.100 og en god demping av dørene.
Er ikke fan av og legge til for mye vekt på denne bilen,men kan heller kompensere med og slanke meg 4-5 kg,så er vi even.....vinn-vinn
Dette skal bli drevet av en digitale mosconi d2 4.100 og er ikke dette nok,blir den oppgradert.(om det finnes en kraftigere forsterker med samme yttermål).
Har også en tanke om Pioneer DEX-99RS med dsp om førstnevnte ikke blir tilfredsstillende nok....

Vil i den forbindelse også selge Gladen SQL 165 settet.

Kommer med oppdateringer på resultatet etterhvert
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er