Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vær på vakt: Kildekritikk og ekspertenes tips her på forumet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vær på vakt: Kildekritikk og ekspertenes tips her på forumet

    Dette er hva jeg mener er problemet med bilstereoforumet.

    Jeg tror mange finner dette forumet fordi de har et prosjekt på gang og søker etter kunnskap eller svar på spørsmål. Noen blir sikkert tipset om siden. Andre igjen finner veien hit fordi de har en brennende interesse for bilstereorelatert aktivitet. Noen er også ute etter å dele sine egne erfaringer med andre, noe som i utgangspunktet selvsagt er flott. Felles for alle er at mange søker å høste av andres erfaringer og lære seg nye ting.

    Desverre, må jeg nesten si, sitter jeg ofte med en følelse av at det er svært mange av de mest erfarne, og dermed mest kunnskapsrike brukerne som også driver sin egen butikk eller virksomhet. Det er jo ingenting galt i det å drive en butikk. Man får tjene penger på det man kanskje er mest interessert i her i livet. Det som er synd er når ekspertene kan ha en skjult agenda med sine råd og tips til andre brukere.

    Vi kan, etter min mening, sammenlikne forumet med forskning. Jeg er som nevnt overbevist om at mange søker hit for å lære seg mer og finne svar på forskjellige problemer med sine prosjekter. Dette minner mye om forskning, men det er en ganske graverende forskjell. I de akademiske miljøer blir det ikke oppfattet som god forskning dersom svarene som blir gitt kommer fra noen som vil tjene penger på det.
    Det er ikke dermed sagt at dem som driver butikk ikke burde svare, tvert imot - de er gjerne dem som sikkert har mest kunnskap om faget her i landet. Det jeg kunne ønsket meg var en synliggjøring av brukernes status.

    Med dette så mener jeg at det burde komme tydelig frem for den jevne bruker at innlegget de sitter og leser er skrevet av en som selv skal tjene penger i bransjen. Mange spørsmål dreier seg om hvilke produkter man bør velge, hvilke som er best og liknende. I slike tilfeller burde det være nokså innlysende at en som driver butikk også har agenda hvor han eller hun ønsker å selge noe.

    Heldigvis er det sånn at veldig mange av de trådene og innleggene jeg har lest siden jeg ble medlem her for over fire år siden er noenlunde objektive og upartiske. Likevel mener jeg det er på sin plass å påpeke et forbedringspotensiale. For ikke å snakke om å "sette temaet på dagsorden" for brukere som ikke har tenkt over begrepet kildekritikk når de leser her på forumet.
    never enough!

  • #2
    De som driver butikk SKAL ihht reglene få det frem i signaturen. Noe som alle har.
    Var det du skulle frem til ja?
    Runar E. Olsen ~ Moderator
    Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
    http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

    Comment


    • #3
      Og hvis noen som åpenbart driver butikk men ikke har innrettet seg etter regler om signatur m.v, meld fra til en moderator.
      Mvh
      Pål Andréas Bryng
      Bilstereosenteret.no
      Vi forhandler bl.a.:
      Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
      Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


      Følg oss på Facebook
      Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

      Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

      Comment


      • #4
        Jeg mener det burde vært langt tydeligere å oppfatte hvem som som representerer bare seg selv privatperson kontra hvem som representerer en butikk. Jeg skal foreløpig ikke komme med noen konkrete eksempler. Men slik som bilstereosenteret.no har det jeg antar er firmaets logo eller banner som avatar, er en veldig bra løsning.
        - Jeg mener at dersom det kan være noe tvil - ja da er det ikke tydelig nok!
        never enough!

        Comment


        • #5
          Originally posted by bass-freek View Post
          Jeg skal foreløpig ikke komme med noen konkrete eksempler.
          Jeg synes du skal gjøre det, så kan vi andre stemme i om du er inne på noe.

          Mvh
          Dag Johansen
          "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

          Comment


          • #6
            Det er første gang, noen sinne, dette blir tatt opp. Så derfor er jeg litt usikker på hvor stort dette problemet er. Jeg kjenner ikke til noen firmabrukere som ikke har innfunnet seg med reglene på forumet. Men om det er noen som ikke innfinner seg så må vi moderatore få beskjed.

            Ja, kom med eksempler på firma som ikke profilerer seg på rett måte. Det blir i hvert fall ikke bedre om du ikke sier ifra hvem det gjelder. Du kan evt ta det på PM om du ikke vil poste her
            Mvh
            Pål Andréas Bryng
            Bilstereosenteret.no
            Vi forhandler bl.a.:
            Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
            Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


            Følg oss på Facebook
            Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

            Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

            Comment


            • #7
              Hva om alle sammen har en status bak sitt navn? Feks privat, eller selger(kom ikke på noe bedre akkurat nå)?
              Og når man lager seg profil, MÅ dette hakes av. Så vil jo alt bli synlig for alle. Slik det er nå er det jo flere som Feks har B2 audio som sin avatar, og da blir det hele litt utydelig.
              Sier meg enig med trådstarter i problemstillingen.

              Comment


              • #8
                Hvis man spør om råd og en selger svarer, så får man jaggu tenke igjennom 2 ganger før man tar aaalt for god fisk da
                Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
                [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
                Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Jørgen
                  Synes det vises ganske tydelig hvem som driver butikk jeg, de jeg har sett har, merkelig nok, kontaktinformasjon osv i signatur.
                  Hadde vært mer ryddig om de som driver butikk får en "status" som Forhandler eller lignende (i stedetfor Forum konge etc) da det kanskje er noen som slår av visning av signatur (for å få en ryddigere lesing av tråder)...

                  Comment


                  • #10
                    Jeg trodde faktisk dette ble lagt dødt den dagen pål, lagde dette forumet, etter og ha vært noe uening med driverene av bilforumet... Noe de fleste som drev butikk var på det forumet.. Det gikk så langt så man ikke en gang fikk ha i signatur med de merkene man hadde i bilen, det inkluderte f.eks butikken man hadde handlet fra... Reklame uansett i hvilken retning ble slått hardt ned på og skulle betales for.. Det gikk litt langt da nårjeg ikke fikk ha innstallbay i signaturen, men pioneer kunne det stå.. Og det og ha bilene man har/har hatt i signaturen var greit.. Er ikke det reklame og da? skjønn det den som kan..

                    Og så lenge man har logo og link i sinatur og gir seg til kjenne så bør jo den som spør om råd se/skjønne det at det han på en måte har gjort da er og ha gått inn i en butikk.. Du får ikke audi selgeren til og prate godt om bmw osv.. Man må ta de rådene som er og lese seg frem til hva som er best. Også gjerne lytte på de som fatisk er nøytral inimellom alle som ikke er det..
                    sound.vision.soul

                    Type R

                    Comment


                    • #11
                      10p til deg!
                      Jeg tror vi legger denne diskusjonen død jeg, forhandlere her inne er godt nok profilerte for enhver mann i gata som gidder å bruke øynene
                      2005 Ford Focus Titanium - Alpine IVA-W505R - Alpine Imprint PXA-H100 - MTX T8652 foran med aktiv deling - MTX T610S-22 subwoofer x2 - MTX TH904 4x150w rms forsterker - MTX TH1500D 1x1500w rms forsterker - 2 stk Alpine 5,8" LCD-skjermer i nakkestøtter - Stinger kabling -

                      Comment


                      • #12
                        Da var det tydeligvis et par andre som var mer eller mindre enig med meg likevel. Poenget mitt er ikke å rette et spark til dem som driver butikk. Det er jo gjerne ofte dem som har mest peiling her på forumet, og dermed bidrar til å opplyse oss andre amatører.

                        LLH: Jeg mener det er en forskjell på å stille et spørsmål på et diskusjonsforum på Internett og det å gå inn i en butikk. Hvis jeg besøker en butikk er det fordi jeg har tatt et valg (bevisst eller ubevisst) om det. Dersom jeg spør kompisene mine om noe forventer jeg ikke at de gir meg det svaret som de selv vil tjene mest på. Derfor er kjøper jeg ikke metaforen din.

                        Det å være nøytral er dessuten forferdelig vanskelig. Jeg kan bare uttalle meg på bakgrunn av egen erfaring, derfor anbefaler jeg gjerne f.eks Dynabel ettersom det er en butikk jeg selv har erfaring med.

                        Uansett, jeg tror overhodet ikke på noe regel-regime som forbyr reklame eller denslags. Gud forby. På den annen side var forslaget som kom opp i denne tråden om en egen "undertittel" for de som representerer bransjen en glimrende ide i mine øyne!
                        never enough!

                        Comment


                        • #13
                          På hifisentralen og andre forum, har bransjeaktører en undertittel som bransjeaktør. Funker greit det, men synes ikke det har vært et problem at det har vært for dårlig synliggjøring av hvor man står.

                          Synes de som er her inne av bransjefolk, er veldig lite partiske i svarene sine og det er lite sjitkasting om andres produkter.

                          Synes det er hver enkelts ansvar å være bevisst på det man leser på nett og ikke ta alt for god fisk, men den dårlige fisken kommer vel så ofte fra "ikke bansjeaktører" i form av direkte feil i informasjonen og i " det merket er bare dritt for det har jeg hørt av kompisen til dama til bestemora mi" type svar, og ikke fullt så ofte fra de som er profilerte.
                          [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                          [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                          [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Joakim View Post
                            På hifisentralen og andre forum, har bransjeaktører en undertittel som bransjeaktør. Funker greit det, men synes ikke det har vært et problem at det har vært for dårlig synliggjøring av hvor man står.

                            Synes de som er her inne av bransjefolk, er veldig lite partiske i svarene sine og det er lite sjitkasting om andres produkter.

                            Synes det er hver enkelts ansvar å være bevisst på det man leser på nett og ikke ta alt for god fisk, men den dårlige fisken kommer vel så ofte fra "ikke bansjeaktører" i form av direkte feil i informasjonen og i " det merket er bare dritt for det har jeg hørt av kompisen til dama til bestemora mi" type svar, og ikke fullt så ofte fra de som er profilerte.
                            Amen. Syns vel flere av privatpersonene her kan være mye mindre nøytrale enn det de fleste forhandlerne her på forumet har vært. Såvidt jeg kan huske i farta, i alle fall.

                            Tror faktisk ikke jeg kan huske å ha sett noen forhandler skrive noe som likner "nei, det er dårlig, du må kjøpe merke X isteden (som jeg selger, se signaturen)".

                            Comment


                            • #15
                              Ja men 99 % av gangene annbefaler (forhandlerene) sine egne produkter..
                              Nå som vi er innpå forberedningspotensiale av siden så kan jeg vel legge til desginet ikke er helt fristende å se på. Blir for mye rødt, mer nøytrale farger hadde tatt seg bedre ut :P og brukerkontrollpanelet er på engelsk!

                              Comment

                              Working...
                              X