Announcement

Collapse
No announcement yet.

Valg av komponenter? (Nybegynner)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Valg av komponenter? (Nybegynner)

    Hei folkens!

    Planlegger å bygge bilstereo i en MB e220 95mod stasjonsvogn. Jeg er helt ny innen området, så derfor spør jeg dere om noen gode tips og anbefalinger av komponenter til bilen. Hadde også vært fint om noen med tidligere erfaring med denne bilen ville gi noen gode råd?

    Alt i bilen er orginalt, utenom cdspilleren, Pioneer deh-p88rs2, som er den første investeringen til anlegget.

    Til og begynne med vil jeg starte med frontsettet og kjøpe en sub etterhvert. Jeg er ute etter et rent og klart lydbilde, med god punch i midbassen. Det skal spille høyt uten forvrenging! I bilen sitter det 4" orginale fulltoner på dashen, som jeg kunne tenke meg å bytte ut med et Tang Band komponentsett: W6-1139, W4-1320, hvor jeg skal sette midbassene i dørsidene. Noen andre forslag? Trenger også en 4-kanals forsterker som skal drive dette.

    Budsjettet på frontsettet m/forsterker: ca 8000,-
    Last edited by -Kristoffer; 11-11-2011, 20:44.

  • #2
    Har du noen gang hatt av dørtrekket å sett hvilken plassmuligheter du har bak det?
    ~Mentalt etterpåklok nybegynner

    Comment


    • #3
      Nei, men tenker å støpe egen lomme til midbassene. Ska nok gå bra om de bygger litt ut også..

      Comment


      • #4
        I denne tråden: Stianuno's s124 SQL prosjekt er det byggebeskrivelse og mange bilder av hvordan man lager dørtrekk til midbasser i W124



        Har selv TangBand fulltoner i dashen, men en litt annen type enn de du har sett på. Bruker W3-1878, og disse låter meget bra
        [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

        Comment


        • #5
          Takk for linken!
          Jeg har sett litt på de fulltonan der også, men siden det originalt er plass til til en 4" der, så er vel det den beste løsningen?!
          Eller er kanskje disse et bedre valg?: http://www.mamut.net/controls/shop/s...nabel&pid=5975

          Comment


          • #6
            Husk at du ikke har store dybden på venstre siden pga. luftkanalen som går der...
            ~Mentalt etterpåklok nybegynner

            Comment


            • #7
              Originally posted by Kemn View Post
              Husk at du ikke har store dybden på venstre siden pga. luftkanalen som går der...
              Skjønner, men siden jeg ikke har gjort dette før, bør jeg kjøpe et ekstra sett med like dørsider tilfelle jeg mislykkes? Er det vanskelig å modifisere slike "dørlommer"?

              Comment


              • #8
                Du kan jo kjøpe ferdilagde..

                http://www.mamut.net/controls/shop/s...nabel&pid=5259
                ~Mentalt etterpåklok nybegynner

                Comment


                • #9
                  Ville gått for TB løsninga blir og låte knall og suverent for den prisen.
                  Sleng på litt demp og slikt med det samme og en grei 4kanalers til jobben så er mye gjort
                  ¤ Pioneer DEH-P88RSII ¤ Infinity ¤ Focal ¤ Rockford Fosgate P450.4 ¤ Digital Design M1B ¤ Digital Design Redline series ¤
                  Pitbull-Racing Mvh Peder Akilles Kristiansen

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Kemn View Post
                    Joda, er jo en mulighet det. Men er jo mye billigere å lage selv + halve moroa med det!

                    Comment


                    • #11
                      Tusen takk for alle svar hittil! Setter pris på det

                      Har lest litt rundt omkring og hørt at det kan være problematisk å dele fulltone med min p88rs2-spiller, siden high pass filteret ikke kan deles lavere enn 1,25khz. Er det noen her som har erfart dette? Er det slik at spilleren bare er beregnet for diskant og midbass?

                      Comment


                      • #12
                        jeg delte mine ved 1.25khz, W3 men jeg hadde ikke W6 subbene men mellomtonene fra TB.
                        Fungerte flott det.
                        God lyd!
                        ¤ Pioneer DEH-P88RSII ¤ Infinity ¤ Focal ¤ Rockford Fosgate P450.4 ¤ Digital Design M1B ¤ Digital Design Redline series ¤
                        Pitbull-Racing Mvh Peder Akilles Kristiansen

                        Comment


                        • #13
                          Men jeg bør vel dele mine W4 litt lavere enn 1,25khz for å få utnyttet dem mest mulig? Og W6 subbene spiller vel ikke så bra høyt oppe i frekvens?

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by -Kristoffer View Post
                            Men jeg bør vel dele mine W4 litt lavere enn 1,25khz for å få utnyttet dem mest mulig? Og W6 subbene spiller vel ikke så bra høyt oppe i frekvens?
                            Tipper du kan dele W4 godt under 100hz, spørs litt på ampen du skal bruke på de.

                            De er oppgitt til å være 8 ohm, men hvis du ser på 'databladet' så måler de 100ohm ved 50hz (cirkus).
                            Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
                            [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
                            Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

                            Comment


                            • #15
                              Leste bare fort gjennom tråden, men om du kjører spilleren i "vanlig" modus, og ikke "pro-mode", dvs. uten treveis deling, kan du koble fulltoner på "front", midbass på "rear", og sette HPF fra 50 til 200hz.

                              Funker flott, men du mister separat EQ-mulighet høyre/venstre side...

                              Comment

                              Working...
                              X