Announcement

Collapse
No announcement yet.

Erfaringer med Peerless xxls subbene?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Erfaringer med Peerless xxls subbene?

    Hei!
    Holder på å bygge sq-anlegg i en Mercedes Benz 220e 95mod stasjonsvogn.

    Lurer på om det er noen her med erfaringer med Peerless xxls subbene, hvilke kasser som fungerer og hvor mye effekt jeg trenger for å drive disse greit? Tenker da spesielt på 2x12" eller 2x10" som skal drives med en Genesis Dual mono.

  • #2
    XXLS er ordentlig velkonstruerte saker til en flott pris, men nå som dynaBel har tilbud på Seas L26ROY (kun frem til søndag) ville jeg vurdert den istedet. Veldig lik XXLS på de fleste områder (med forbehold, Peerless har mildt sagt lansert "endel" XLS/XXLS-varianter oppigjennom), men altså endel billigere til og med søndag.

    Lukket kasse er tingen om jeg husker rett, størrelsen kommer an på om du har lite plass eller vil ha mer nivå i bunn. Onlinesimulatoren jeg pleier å bruke er tydeligvis nede, og jeg får ikke UniBox til å funke her på jobb. Men 20-35 liter per element bør være greit. Genesisen gir vel ~450 watt brokoblet, det bør holde fint.

    Vurderer å handle en selv, selv om jeg anser XXLS som ganske bankers i den prisklassen.

    Last edited by epifant; 10-02-2012, 02:13.

    Comment


    • #3
      Ser ut som en solid sub dette ja. Men vil jeg få nok trøkk med kun en, eller burde jeg hatt to stk.? Vil forsterkeren min klare å å drive disse da? Jeg har nok av plass i bagasjerommet, men jeg vil ikke bruke mer enn 120l ca.

      Comment


      • #4
        Ingen andre som har kjentskaper med disse subbene?

        Jeg er også åpen for andre alternativer, bare kom med forslag! Vil ha en god del trøkk, men det skal samtidig spille pent og presist. Vil ikke bruke mer enn rundt 3000-4000,-

        Comment


        • #5
          Digital design har gode elementer i denne prisklasse. kasse volumet ditt overskrider heller ikke med en 12" f eks eller en 15"
          Du har også hydrogen serien til gz som trykker godt også pluss at de trenger heller ikke store kassa

          Mvh kim

          Comment


          • #6
            Originally posted by kimafro View Post
            Digital design har gode elementer i denne prisklasse. kasse volumet ditt overskrider heller ikke med en 12" f eks eller en 15"
            Du har også hydrogen serien til gz som trykker godt også pluss at de trenger heller ikke store kassa

            Mvh kim
            Tror du forsterkeren min på 2x100 W i 4ohm / brokoblet 1x400 W i 4ohm (dog Genesis watt) vil klare å å drive en DD1515 uten problemer? Har hørt at subbene fra DD er ganske tungdrevne, men er mulig det ikke stemmer?

            Comment


            • #7
              Nja spørs jo også hvor stor kassen er også.men ble kanskje litt feil forslag av meg. sjekka ikke opp forsterkere din.


              Mvh kim

              Comment


              • #8
                B&C 15TBX100 i 50 liter lukket eller 54 liter refleks. Lettdrevet i massevis! Disse får veldig gode kritikker rundtomkring og simulerer flott. Måtte spørre Dag Johansen om jeg hadde blingsa eller det faktisk var såpass bra, og dette var svaret:

                sjekk ut 54 liter refleks!
                Den spiller altså kakeflatt ned til 27Hz med 5-6dB høyere output i området 30-40Hz!!!

                Men tilbake til lukket:
                Det er en liten dB bedre enn feks min JBL LE14H-3
                Gamle GTI1500 havner faktisk 5dB lavere....
                Så ja, man kan vel kalle det bra! :-)


                1711 kr per stykk + 295,- med JetCarrier sjøfrakt + 25% mva = 2507,-
                Last edited by epifant; 15-02-2012, 06:05.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by epifant View Post
                  B&C 15TBX100 i 50 liter lukket eller 54 liter refleks. Lettdrevet i massevis! Disse får veldig gode kritikker rundtomkring og simulerer flott. Måtte spørre Dag Johansen om jeg hadde blingsa eller det faktisk var såpass bra, og dette var svaret:





                  1711 kr per stykk + 295,- med JetCarrier sjøfrakt + 25% mva = 2507,-
                  Spennende! 2507,- inkl. alle avgifter for ett element?
                  Dual mono'n vil ikke bli for svak?

                  Comment


                  • #10
                    Pris per stykk ja. De er som sagt lettdrevet og forsterkeren din er strømsterk, så dette skal ikke være noe problem. Hadde ikke vært bekymra for å kjøre to heller om du føler for det.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by -Kristoffer View Post
                      Tror du forsterkeren min på 2x100 W i 4ohm / brokoblet 1x400 W i 4ohm (dog Genesis watt) vil klare å å drive en DD1515 uten problemer? Har hørt at subbene fra DD er ganske tungdrevne, men er mulig det ikke stemmer?
                      Du klarer fint å drive DD1515 med 400w!

                      DD har subber i flere segmenter, både beregnet for rå SPL (tungdrevne, stive og tåler mye) også finnes det DD elementer som er mer normale i spesifikasjonene.
                      Felles for alle DD sine elementer, er at de er konstruert med ekstremt trange toleranser, noe som igjen gjør dem lette og drive og å kontrollere, selv uten veldig høye effekter.

                      Ta f.eks. DD3515.. Jeg har kjørt denne på en brokoblet Mosconi 200.2 (2x200w klasse ab) og nesten rivd fra hverandre bilen med dette enkle oppsettet! Så - nei DD er ikke tungdrevet!
                      Joakim Skovlund
                      dynaBel Tønsberg
                      Mobil: 943 55 200 - Epost:joakim@skovlund.no
                      www.dynabel.no -
                      dynaBel Tønsberg på Facebook

                      Comment


                      • #12
                        En Mosconi 200.2 gir jo ut 1000 SKIKKELIGE watt Å strømsterke forsterkere

                        Comment


                        • #13
                          Okei, blir bare mer usikker på hva jeg skal velge. Men uansett, tusen takk for alle svar folkens
                          Så kommer det store spørsmålet: Hvem bør jeg velge av disse subbene DD1515, B&C 15TBX100, Peerless xxls 12", eller kanskje B2 ES15"?

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by ThomasEK View Post
                            En Mosconi 200.2 gir jo ut 1000 SKIKKELIGE watt Å strømsterke forsterkere
                            Jo sant det, men uansett... Har aldri hørt 1000w røske så til de grader liv i sakene. Altså, når man får ruteflex i en stor bmw stasjonsvogn med en liten tass av en forsterker og ikke minst når hovedbatteriet er ene og alene ett odyssey pc900, så er det bevis nok på lettdrevent element.

                            Om ikke DD har de høyeste oppgitte antall dB ved 1watt, som er standard ved TS parametre, så er det stor forskjell på hvordan et element virker ved 1w og ved f.eks. 500w.. Ett godt konstruert element med god motorkraft og varmeavledning, har muligens langt høyere effektiv følsomhet der det brukes, enn ett med høy følsomhet ved 1w og heller laber konstruksjon. At DD har fått rykte for å være kun spl og bråkeelmenter er så feil! Har kanskje bevist det ved å bruke "spl værstingen" DDZ i SQ bilen..?
                            [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                            [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                            [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                            Comment


                            • #15
                              Bruker selv 2stk peerless xxls 10" i bilen og disse spiller fantastisk! Spiller meget pent og med trøkk så det holder!
                              Prosjekt SQ Audi A3

                              Comment

                              Working...
                              X