Announcement

Collapse
No announcement yet.

EMMA-regler

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • EMMA-regler

    Her kan det stilles konstruktive spørsmål, ang reglene i Emma.
    Ketil Skei Audio-art bilstereo og multimediasenter.
    Nedre Kaldbakkvei 88 1081 Oslo Tlf 22320860
    post@audio-art.no Pioneer - Kenwood - Alpine - JL Audio -Orion- Focal - Genesis - Kicker-Audison- Oddesey

  • #2
    Eksempel på stereooppsett:

    Monstercables fra TV-boden (Sverige.
    Mellomtone fra EM Emma 2007 (Danmark).
    Frontsett kjøpt på Bilradiospesialisten (Norge).
    4 kanaler kjøpt på Installbay (Norge).
    Subber kjøpt på internettsie fra Ebay (Usa).
    Monoblokk kjøpt brukt uten å få med kvittering (Norge).

    Hvilken klasse(r) har man da lov å stille i?
    Last edited by NeDD; 15-02-2008, 21:30.
    Alpine - Dynamat - Hertz - Installbay - JL Audio - Monstercables - Stinger
    Prosjekt tråd: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1084
    Update 15.05.09. Kenneth Ueland, Rogaland

    Comment


    • #3
      Du har kjøpt anlegget via Retail channels.. dermed alle klasser.
      sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
      IceAudio - Bilringen AS - inakustik

      Comment


      • #4
        sikringerog ledninger

        har 16 kvmm. ledning vrx e på 2x125 el. 2x160w rms i 4 ohm. og 60 amp sikring.

        og et subrør på "max" 300 w. me innebygd forsterker og heile 15 amp sikring.

        kor kraftig sikring skal eg ha framme med batteriet ? 60 amp.??

        og på forgreininga så skal eg ha 60A til vrx og 15A til subrør?

        leste i tabellen til emma og kan det stemme at eg ikkje kan
        ha lengre en 3.6 m
        med 16 kvmm strømkabel??
        jording kommer til å være av kraftigere sort.....

        Comment


        • #5
          Enkleste er og da sette på sikring som da passer til kabelen lengden og den dimensjonen den har. og så krysse fingra og håpe at sikringen ikke ryker.
          Alternativt og skifte kabelen til en som passer med tanke på lengde og strøm forbruk. Ved musikk kommer ikke strøm forbruket ditt til og være stort uansett..
          sound.vision.soul

          Type R

          Comment


          • #6
            Originally posted by hugomidt View Post
            har 16 kvmm. ledning vrx e på 2x125 el. 2x160w rms i 4 ohm. og 60 amp sikring.

            og et subrør på "max" 300 w. me innebygd forsterker og heile 15 amp sikring.

            kor kraftig sikring skal eg ha framme med batteriet ? 60 amp.??

            og på forgreininga så skal eg ha 60A til vrx og 15A til subrør?

            leste i tabellen til emma og kan det stemme at eg ikkje kan
            ha lengre en 3.6 m
            med 16 kvmm strømkabel??
            jording kommer til å være av kraftigere sort.....
            jo lengre kabel du har jo mindre amper kan du treke ut av den i andre enden....
            Aleksander Hammernes
            Trondheim (Hitra)
            JBL THE SOUND OF LIVE MUSIC
            http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=905

            Comment


            • #7
              men er kabelen for liten i forhold til ampere, vist eg passerer 3.6 meter ???, tenker at vist eg ska stille i emma konk. så vil eg ha riktig size på kabler iforhold til den tabellen eg ikkje skjønte helt

              Comment


              • #8
                Du sikrer kabelen. Så lenge sikringen passer til kabel dimensjonen og dens lengde er det ett fett hva strøm trekket er, forutsetningen er da at sikringen ikke ryker... hehe

                BTW, du får totalt maks 75 ampers strøm trekk, 60+15=75..

                Det enkleste i første omgang for deg, vil være og sette på en 30 ampers sikring og se om den ryker.. 30amper er en verdi som passer greit med 16mm2 kabel og 5meters lengde.. Ryker sikringen så kan du oppgradere.. Og da kan man like gjerne gå for 50mm2 først som sist mener nå jeg.. om du skal følge tabellen er 35mm2 passe, med det strøm trekket du har nå..
                sound.vision.soul

                Type R

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Erik André View Post
                  Du har kjøpt anlegget via Retail channels.. dermed alle klasser.

                  Hva vil dette si?
                  sigpic

                  Comment


                  • #10
                    at utstyret ikke er kjøpt rett fra importør..
                    www.eirikaspaas.com

                    Comment


                    • #11
                      Det betyr at du har kjøpt det av en forhandler som selger bilstereo, og han selger bilstereo til ALLE. Så om du går å handler der så kan jeg også gå å handle der.

                      er også lov å handle brukt utstyr, eller som det står i regelboka "second-hand"

                      klovnen har litt rett her, for hvis du går til en levrandør og gjør en avtale så du for så gode priser noen andre ikke vil få så for du heller ikke lov å konkurere i klasser under advanced.

                      Så i bunn å grunn. handler du bilstereo på den "vanlige" måten kan du stille hvor du vil.. for du stereo anlegget av levrandør eller for så gode priser at det anses som noe ikke alle andre kan få så havner du i advanced eller over. Det gjelder selvfølgelig hvis du for meget gode rabatt avtaler hos forhandlere også. pris på brukt vil ikke bli diskutert.

                      og det ER lov å handle fra utlandet, så å si alle i Norge sitter på internett så alle kan faktisk handle over internett.
                      sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                      IceAudio - Bilringen AS - inakustik

                      Comment


                      • #12
                        Godt at reglene kom riktig frem, bra E.A.

                        Men jeg vil ikke anbefale folk å kjøpe fra USA.
                        Erfaringsmessig så tar bestillingen, betalingsbekreftelsen og epost besvarelser laaaang tid. Og når pakkene først ankommer Norge, så er dem ødelagt under transporten, og firmaet må opprette en sak mot transportfirmaet for å få pengene tilbake, for så å sende pakken på ny og du må krangle deg til en ekstra godt innpakningen denne gangen.
                        Mange dyre minutter i telefon til Usa må man gjennom, så mye av besparelsen på billig utstyr forsvinner her. Dette tar også lang tid.

                        Kjekt å endelig få produktene etter to måneders venting. Men du merker at hjertet går i utakt når du ser at all garantimerker er vekkrevet fra esker og innpakning. Surt å ødelegge utstyret under en Emma konkurranse, og vite at du ikke får en krone igjen.

                        Liten tankevekker på hva du kan gjennomgå før du klikker "Add to cart" hos en Amerikansk nettbutikk.
                        Handler ikke mer fra over sjøen jeg, vertfall.
                        Alpine - Dynamat - Hertz - Installbay - JL Audio - Monstercables - Stinger
                        Prosjekt tråd: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1084
                        Update 15.05.09. Kenneth Ueland, Rogaland

                        Comment


                        • #13
                          skal strømkabel sikres i begge ender?

                          har bestilt regelboken men ikke fått den enda så spør her. skal strømkabel sikres i begge ender? hvor langt kan det evnt. være fra sikring til forsterker?
                          Alpine, Digital Designs, Audio-System, Connection, Odyssey, Hertz, Fusion, dynabel, soundstream, Dls, Kenwood, Genesis, Seas, Supra kabler, Optima
                          Prosjekttråd: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1840

                          Comment


                          • #14

                            Skal ikke sikres 2 ganger nei, men om du tenker splittblokken som "den ene delen", så blir det to...
                            Kabellengde fra splittblokk til forsterkere trenger ikke være lenger enn nødvendig, men man må ikke ha sykt stramme kabler bare for å spare noen cm.
                            Alpine - Dynamat - Hertz - Installbay - JL Audio - Monstercables - Stinger
                            Prosjekt tråd: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1084
                            Update 15.05.09. Kenneth Ueland, Rogaland

                            Comment


                            • #15
                              ok. skal ha splittblokk med sikringer bak ja. blir vel ca 40cm fra den til forsterkere...
                              Alpine, Digital Designs, Audio-System, Connection, Odyssey, Hertz, Fusion, dynabel, soundstream, Dls, Kenwood, Genesis, Seas, Supra kabler, Optima
                              Prosjekttråd: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1840

                              Comment

                              Working...
                              X