Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kabling i Bilanlegget.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kabling i Bilanlegget.

    Hei. Jeg har kjøpt forsterker og nye høyttalere framme..
    Men er usikker på kablingen. Vet jeg må trekke kabel fra forsterkeren og til høyttalerene.

    Men slik som jeg har skjønt det, så går det allerede ledninger fra bilstereoen og til høyttalerene.
    Hvit og grå fra bilstereoen om jeg ikke husker feil.

    Skal disse da kobles vekk så jeg bare bruker ledningene fra forsterkeren ?
    Eller skal begge høyttalerne ha ledninger fra både stereoen og forsterkeren ?

  • #2
    Hei
    Hvis du har kjøpt en egen forsterker til høytalerne
    skal du kun koble til høytaler kabler fra den nye forsterkeren til de nye høytalerne.
    Altså ikke koble på de gamle høytalerkablene.
    Kjøp noe elteip så du får isolert de gamle kablene som du ikke skal bruke så de ikke kommer borti hverandre
    Alpine DLS Audison Focal Odyssey McIntosh

    Comment


    • #3
      Originally posted by Spoooki View Post
      Skal disse da kobles vekk så jeg bare bruker ledningene fra forsterkeren ?
      Ja.

      Originally posted by Spoooki View Post
      Eller skal begge høyttalerne ha ledninger fra både stereoen og forsterkeren ?
      Nei.

      Hvilken spiller har du?
      Og hvilken forsterker har du?

      Disse detaljene pleier som regel å hjelpe oss med å gi deg et bedre svar.
      Anlegg: Alpine iXA-W407BT, fabrikkmonterte høyttalere, iPhone 4, PXA-H100 Imprint-prosessor, KCE-635UB og en liten USB-harddisk.
      Bil: 2008 Ford Mon Dieu sedan 2.0 TDCi

      Comment


      • #4
        Hei og takk for svar

        Her er info om anlegget:

        Bilstereo: Kenwood CD/Radio med AUX inngang og innebygget forsterker på 4x50W og linjeutgang for ekstra forsterker.
        Den separate Forsterkeren er en Helix BB Four 4x60W
        Og høyttalerne framme er JBL GTO 428

        Men det som er litt rart, er at de ledningene jeg kobler inn i bilstereoen, de som går videre til høyttalerne, ikke ligner på de ledningene som faktisk går inn i høyttalerne.

        Dere sier jeg skal koble vekk de gamle ledningene som går fra bilstereoen
        Kan jeg ikke bare koble de av bak bilstereoen da ? Istedenfor å ta de av høyttalerene, det blir vell det samme ?

        Comment


        • #5
          Originally posted by Jørgen
          Koble av på høyttaler du. Kablene fra spiller sitter vel fast i isokontakten, isokontakten skal være koblet til spiller. Denne kontakten gir spilleren strøm, jord og styrestrøm.
          Ja, vet spilleren får strøm, jord og styrestrøm inn på bilstereoen.
          Men alle de andre kablene er jo til høyttalerne fremme og bak høyre og venstre side av bilen som jeg har skjønt.
          Stemmer ikke det ?

          Comment


          • #6
            Er vel to ISO-kontakter, en til strøm, tenning, belysning, osv, og en til høyttalerne.
            Den til høyttalerne kan like gjerne kobles vekk, isoleres med elektrikerteip, og legges til side sånn at den ikke er i veien for monteringsarbeid osv.

            På noen biler er de to ISO-kontatkene støpt sammen, sånn at de ser ut som en større kontakt.
            I så fall, hvis de i denne tilstanden passer rett inn i spilleren, er det bare å la begge sitte i spilleren.
            Det kan hende at du møter litt mer fysisk motstand når du setter spilleren på plass.

            Som trådstarter selv nevnte, må man jo legge egne kabler fra forsterker til høyttalerne uansett,
            så sånn rent signalmessig sett skal det ikke ha noen betydning hvorvidt denne kontakten står i eller ikke, så lenge det ikke er noen kortslutninger noe sted på den delen av ledningsnettet.

            Er jo bedre å bruke linjeutgangen fra Kennwood-spilleren, når den først har dette.
            Forsterkeren har riktignok også høynivåinngang, men den er helst beregnet på spillere som ikke har linjeutganger.
            Anlegg: Alpine iXA-W407BT, fabrikkmonterte høyttalere, iPhone 4, PXA-H100 Imprint-prosessor, KCE-635UB og en liten USB-harddisk.
            Bil: 2008 Ford Mon Dieu sedan 2.0 TDCi

            Comment


            • #7
              Takk for gode svar costeau, ble en god del klokere nå.

              På Bilstereoen er det to iso kontakter. En til strøm og en til høyttalerne som du nevner.
              Så det du sier her er at den egentlig bare kan stå i. Men når jeg kobler av de gamle høyttalerne, så isolerer jeg bare de gamle ledningene som kommer fra bilstereoen og kobler på de nye fra forsterkeren. Og da vil jo ikke denne delen av iso kontakten være i bruk..

              Men dette med linjeutgang på stereoen. Det er der jeg skal koble signalkabelen som går til forsterkeren sant ?
              Også må jeg koble en tynn ledning i stereoen på "remote" som også skal til forsterkeren om jeg har klart å lese meg opp riktig :P

              Skal koble dette opp imorgen, så håper bare jeg gjør det riktig.
              Kjøpte et sånn kabelsett(cabel cit) med alt jeg trengte(ifølge han i kassa) på bilradiospesialisten, og fikk en 15mm^2 ledning som strømkabel. Selv syntes jeg egentlig dette hørtes litt lite ut. Sånn som det er nå, har jeg bare 2 nye høyttalere framme(35 W rms) og 2 gamle bak(aner ikke wattstyrke). Men tenkte nu å få meg en sub etterhvert...

              Er veldig usikker på dette med niter, kabelsko osv... Fulgte med masse små dubbeditter, men vet ikke helt hvordan bruke de.. På høyttalerne fremme må jeg ha niter eller noe annet, for er ikke noen skru tilkoblinger, vet bare ikke helt hva jeg skal bruke. Synes ikke noe av det jeg fikk med passet :P

              Comment


              • #8
                ja linje utgangene på spilleren er der du skal koble til signal kablene som går bak til forsterkeren.

                ja du må ha en remote bakover som skrur forsterker av og på, denne er den blå kabelen bak spilleren (eventuelt hvit og blå)

                selv ville jeg loddet fast kablene til høytaleren forran da det sitter bedre. ser litt selv når du skal koble opp hvor du vil trenge kabelsko osv
                spiller: pioneer p88
                front: Hertz MLK 165
                sub: polk sr104 x2
                forsterkere: mosconi AS200.4 og dynabel 7501

                Comment


                • #9
                  Okei, takk for svar. Da vet jeg det.
                  Har desverre ikke lodde utstyr tilgjengelig :/
                  Får nesten bare se hva jeg finner ut imorgen..

                  Noen tips om hvor jeg bør legge strømkabelen fram til batteriet ?
                  Må det borres hull nede med pedalene eller noe ?

                  Comment


                  • #10
                    kan ikke gi deg noe tips der når jeg ikke vet åssen bil, men i de aller aller fleste biler finner du en gummi gjennomføring og bruke.

                    og ikke legg signal og strøm på samme side, da risken for støy er stor.
                    spiller: pioneer p88
                    front: Hertz MLK 165
                    sub: polk sr104 x2
                    forsterkere: mosconi AS200.4 og dynabel 7501

                    Comment


                    • #11
                      Hvor bruker denne gummigjennomføringen å ligge ?

                      Comment


                      • #12
                        Det er en Kia Sephia 96 modell.

                        Så lurte jeg på om jeg skal trekke to separate kablerl til hver høyttaler, eller om jeg skal trekke en kabel til den ene høyttaleren også trekker jeg en fra den og videre til neste ?

                        Comment


                        • #13
                          Trekk en kabel til hver høytaler
                          Alpine DLS Audison Focal Odyssey McIntosh

                          Comment


                          • #14
                            Jeg er helt fersk på dette selv, men utrolig mye morro å sette seg inn i! Selv om jeg har brukt noen timer med svetting og banning på å få til ting. Men så ble det til slutt. Dessuten kan man ikke være beskjeden på å spørre folk med peiling.
                            Satt for en stund siden inn et Focal 130c (? Tror d va d modellen het..) sett inn i bilen min.

                            Jeg har latt ledningene bak spilleren være som de er, og koblet via delefilter på begge sider framme i bilen. Så trekt nye kabler fra delefiltrene bak til forsterker. Tweeter'ne går også via delefilteret.. Nå var det vel kanskje ikke med delefilter på set'et du kjøpte?
                            Remote ledningen gikk langs RCA kablene (linje inn/ut kablene..) Kjøpte bare en ferdig pakke som inkl. strøm og jordingskabel osv..) Og den kobles som skrevet lenger opp på den blå/hvite ledingen bak spiller. Easy. Her brukte jeg kabelsko, så iso-teip rundt. Nå hadde jeg allerede dette i orden, pga sub.

                            Det aller meste av ledninger er skjult, akkurat som jeg vil ha det. Det tar litt mer tid, men synlige ledninger som henger og slenger er lite pent! Vet ikke hvor mye dette var til hjelp, men..

                            Comment


                            • #15
                              Som Magnar sier: En kabel til hver høyttaler, fra forsterkeren(e).

                              Når det gjelder forsyningskabel for strøm til forsterker, pleier foringene å sitte på litt forskjellige steder, avhengig av biltype, men som regel er det en foring i torpedoveggen som man kan trekke den gjennom.
                              Beste svar på hvilke foringer som er egnet, og hvor disse sitter, får man som regel hos diskusjonsfora for det aktuelle bilmerket.

                              Eventuelt kan man jo borre et hull i torpedoveggen, om man er forsiktig og ikke borrer inn i slanger, ledninger eller andre komponenter som er der fra før av, og dernest pensler rustbeskyttelse på eksponert metall før man setter inn en egen gummiforing for å hindre at kabelen skrapes og sånn.

                              Angående remote-ledningen til forsterkeren, er det som regel bare å koble denne rett fra den dedikerte utgangen på radioen til denne inngangen på forsterkeren. Har du flere forsterkere bør du sjekke i spillerens instruksjonsbok hvorvidt den tar flere, evt. hvor mange. (Hvis det ikke står noe om dette, gå ut i fra at den tar en forsterker, og bruk enten utgang for seriekobling av remote fra forsterker neste forsterker hvis dette finnes, eller relé.)

                              Loddebolt er som regel ikke så veldig dyrt. Bare pass på at du investerer i en som egner seg til elektronikk, ca 20-30 watt, og ikke en rørleggerloddebolt på 300 watt. :P
                              Anlegg: Alpine iXA-W407BT, fabrikkmonterte høyttalere, iPhone 4, PXA-H100 Imprint-prosessor, KCE-635UB og en liten USB-harddisk.
                              Bil: 2008 Ford Mon Dieu sedan 2.0 TDCi

                              Comment

                              Working...
                              X