Announcement

Collapse
No announcement yet.

Føler at jeg ikke får nok effekt fra subbene

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Føler at jeg ikke får nok effekt fra subbene

    God dag. Sliter litt med å sette gains og filters på forsterker for å få maksimal effekt uten at det clipper og lager ulyder. Basskassa er en DynaBel Boombox 2x12" 2x2 Ohm BP kasse, Forsterker er den Gladen SPL 1800 c1 monoblokk med 1790W RMS i 2 ohm.

    Har prøvd meg frem med forskjellige volum nivåer på headunit. Satte den på 2\3 volum, og skulle stille gain etter det. Stilte opp gain til multimeteret viste ca 45V. Gikk jeg litt over det, lagte forsterkeren masse summelyder som ikke hørtes helt bra ut. Satte inn ledningene til kassa, alle 4 utgangene fra forsterker er i bruk. Var dessverre ikke helt førnøyd med lyden. Syntes nesten den ene 12" jeg hadde fra Mac Audio var mer kraft i.
    MERK: Før med Mac Audio kassa hadde jeg remote bass control som stod på litt over 50%, og jeg hadde også bass på 6 av 12db på spilleren. Men dette skal da ikke ha så store forskjeller?

    Anlegget er jo helt nytt. Er det vanlig at subber ikke spiller helt 100% etter kjøp? De er jo kanskje litt stive osv.
    Hvis det hjelper, er anlegget koblet opp i en VW Golf mk3 fra 1994. Er nesten ikke klaring mellom portene siden det er trangt.
    Takker for all hjelp her.
    Last edited by Mac Audio; 25-08-2013, 17:27.
    Ingen basskasse for øyeblikket :\
    Gladen SPL 1800c1 monoblokk
    Gladen M-Line høyttalere
    Gladen M-Line tweeters

  • #2
    Hei, du stiller noen vanskelige spørsmål og bør gi litt mer info.
    Er det samme forsterker som på den forrige kassa di?
    Står subben likt plassert? Samme sted i bagasjen med elementer den samme retningen. Det kan tenkes at port(er) ikke virker optimalt hvis de står helt inntill en vegg etc.
    Har du sjekka at det ikke er fasefeil? - bytt om en av +/- ledningene til ett element og se om det ble bedre.
    Hvordan er det elektriske oppsettet ditt, har du nok strøm?
    Er tuningen på dynabel kassa markant forskjellig fra forrige kasse? Det kan gjøre at den oppfattes som mindre høytspillende.

    Edit: ja innspilling har en del å si såklart.
    Sikker på at du laster forsterker med rett impedans? Hvis forrige sub var 1ohm og nåværende er kobla som 4ohm så vil du merke at elementene får mindre effekt skulle jeg tro.
    Last edited by bass-freek; 25-08-2013, 18:46.
    never enough!

    Comment


    • #3
      Er jo altid noe innspilligstid på bassere ivertfall på stive/dyrere elemnter men prøv å snu fasen på den ene 12eren din vist di sitter i samme kammer
      2 loud

      Comment


      • #4
        Nå er jo ikke denne forsterkeren egentlig stabil i 1ohm.. Det vil fungere, men ikke bra før man har overdrevent mye strøm. Og 2stk 2ohms elementer på samme monoblokk blir totalt 1ohms belastning.
        Mvh Julian Sommer
        Sommer Lyd og Foto (trykk her), lik og del

        Comment


        • #5
          Eller 4ohm (!)



          never enough!

          Comment


          • #6
            Er ikke elementene i den kassa 2x2 ohm? 2 elementer skal vel da kunne havne på 2 ohm

            Comment


            • #7
              Om man skal tro på Dynabel sine egne specs (og det bør man jo) så kan Boombox kassen med 2x12" Bandpass kobles med 2ohm som laveste impedanse-alternativ.



              Så det skulle passe fint i sammen med nevnte forsterker.
              [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

              Comment


              • #8
                Ja da burde det ikke være noe problem, bare jeg som misforstod setningen til trådstarter.
                Mvh Julian Sommer
                Sommer Lyd og Foto (trykk her), lik og del

                Comment

                Working...
                X