Announcement

Collapse
No announcement yet.

Noe penger å tjene på bygging?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Noe penger å tjene på bygging?

    Hallo godtfolk. Nå er det jo en del firmaer som driver med bygging av bilstereo. Så ble det noe konflikter på jobb i går som fikk meg til å tenke på og bytte jobb når fagbrevet er i hånda (ingenting bestemt, bare en tanke).
    Og så kom jeg til å tenke på hvor mye dere kan ta der ut i lønn pr mnd, evt timesbetaling. Og er det nok jobb til å kun drive bygging, eller er det dager der man kun står i butikk og omsetter produkter?

    På forhånd takk.
    Mvh Stian Kolås
    -75 Volvo 242: Soundstream -75 Audi 50LS:Prosjekt
    - 92 Honda Civic VTi. Gamle ODR Civicen http://bil.autodb.no/autodb/frame_se...8;_cmd=similar

  • #2
    Mtp hvor mange timer det tar å bygge en strøken installasjon som omfatter noe mer enn en kasse slengt baki og oppkobling av forsterkere skrudd fast i kassa, så tror jeg du skal slite med å få noen til å betale hva det koster for å få installasjonen gjort av en "profesjonell" uten meritter.

    Dessuten er bilstereo generelt blitt ganske rimelig, spørs om noen vil betale mer enn stereoen koster for å få det installert.

    Men hva med å selge, og inkludere en kvalitetskontroll etter kunden har installert det selv, evt. arrangere montørkurs? Kanskje?

    Comment


    • #3
      Enig med BoomBoxx, det generelle lønnsnivået i Norge er nok såpass høyt og det generelle prisnivået på bilstereo såpass lavt at du ikke vil bli direkte rik av slik virksomhet. Selv ikke de som lever av rent salg av komponenter tjener penger som gress, da må du i tilfelle drive med rimelige produkter i store kvanta ala Komplett, Netthandelen, Bilradiospesialisten osv. Bilstereomiljøet i Norge er heller ikke så stort, og de fleste gjør heller ting selv enn å betale andre for å gjøre det. Så er jo spørsmålet; hvor mange av dem som kunne tenke seg å sette bort slike ting har faktisk penger til å gjøre det?

      Dessuten koster det langt mer enn de fleste tror å drive selv, selv om man er så heldig å få gratis lokaler. Man skal ha verktøy, materiell, kanskje litt komponenter på lager, timelønn, og i tillegg skal man huske på at man ikke har krav på feriepenger, dagpenger, at man ikke får solgt alle timene, folk som ikke betaler, jobber som går litt galt og må rettes igjen kostnadsfritt, osv osv. Jeg vil tro du må opp i minst 350-400 kr timen for å sitte igjen med like mye som en "normal" timelønn på 150-200 kr timen. På kort sikt går det kanskje bra, men i det lange løp finner man fort ut at det er mange uforutsette ting som dukker opp...

      Comment


      • #4
        Nå må man definere denne bransjen i flere grupper.

        Vi kan grupére bransjen på følgende måte
        1) Headunits
        2) Forsterkere + bass
        3) Navigasjon + Multimedia

        Skal man drive med montering så er det i gruppe 3 det er penger, også delvis i gruppe 1, men det er aldri særlig innbringende å montere en spiller, fordi det ikke tar mange timer. I gruppe 3 er kjøpegruppen eldre og har mer penger til rådighet. Denne kjøpergruppen er heller ikke fremmed for å betale 600-800kr pr.time for å få utført slikt arbeid. Gruppe 2 består som oftest av yngre folk som ikke har like god råd og de vil da strekke seg til det ytterste for å klare monteringen selv. De som alikevel velger å få utstyret montert må ofte gå på kompromi av produktkvalitet for å ha råd til monteringen innenfor sitt budsjett.

        Før man vurderer å starte opp en slik virksomhet bør kostnadsrammen rundt det å skaffe all nødvendig verktøy og materiell + egnet lokale undersøkes grunndig, for å drive med dette på heltid på en profesjonell måte bør ikke foregå hjemme i fars dobbelgarasje

        Av dyrere ting som er nødvendig:
        - Kompressor (bør gi 5-600l i min.)
        - diverse luftverktøy
        - fres + fresebord
        - stor bordsag
        - avsug til sag, fres osv
        - diverse el.verktøy som driller, stikksag osv
        Last edited by Bilstereosenteret.no; 11-03-2007, 00:54.
        Mvh
        Pål Andréas Bryng
        Bilstereosenteret.no
        Vi forhandler bl.a.:
        Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
        Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


        Følg oss på Facebook
        Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

        Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

        Comment


        • #5
          å de få gangene man har noen kroner på bok,dumper det regning fra regnskapsfører og fylkesskattekontoret ned i posskassa...og kanskje en reklamasjons sak på noen 1000 lapper.
          "Tuning an audio system is like bringing together the members of an orchestra, getting the sound balance right, and making sure they work together."

          Comment


          • #6
            hehe, men du å moro det er å drive med detta forde
            Mvh
            Pål Andréas Bryng
            Bilstereosenteret.no
            Vi forhandler bl.a.:
            Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
            Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


            Følg oss på Facebook
            Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

            Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

            Comment


            • #7
              Synes halve norge er blitt "bilstereoinstallatører" jeg... Bare man klarer å kaste inn noe som romler i bagasjerommet så er man proff lissom

              Dette er ikke rettet mot trådstarter da jeg synes prosjektet ditt ser meget gjennomført ut og du har helt klart en feeling for det du driver med..
              Går jo også helt klart ut på riktig måte ved å se over hva som egentlig må til, er det marked for dette osv.

              En ting som er helt sikkert er at det kommer til å bli tøft i starten uansett, men stå på så går det utroligste.
              66 Chevrolet El Camino

              Comment


              • #8
                Her hos oss har vi vel ca. 3-4 større lydinstallasjoner i løpet av ett år. Da mener jeg at kostnaden for kunden kommer oppi 35-50 000 ferdig ut porten.
                Men det som det går mest av er større installasjoner er navi/mulitimedia. Har enda flere at dette i løpet av ett år. Da er det som regel navi (Pioneer AVIC-X1BT og HD1BT) med skjermer innfelt i nakkestøtter, spillkonsoller, TVtuner, ryggekamera og div. annet.
                Og det er ikke få godt voksne kunder som gladelig blar opp 30-45 000 for mulitmedia. Som regel går det i dyrere BMWer, Audier, MBer. Har hatt en del Cayenner. Noen av den nye Hyundai Santa Fe har vi og montert en del i.

                Ellers så går det som regel mest i alarmmonteringer, Handsfree, og mindre stereomonteringer. Med mindre stereo mener jeg spiller/skjerm, frontsett, baksett, 1 eller 2 forsterkere, og en kasse med 1 eller 2 basser. Enkelt oppsett med forsterkerene på seteryggene.
                Mvh
                Stig Johansson

                Comment


                • #9
                  Fordelen BRS har ligger jo i et veldig kjent navn og at dere har butikker i flere byer. Folk ser på BRS som en kjede, noe som gjør navnet enda sterkere og "anerkjent".

                  BRS er faktisk et unntak, sammen med Autod. Bortsett fra disse, som egentlig ikke er SÅ store sett i internasjonal sammenheng (fordi folk bor så spredt i Norge), så ser jeg ikke for meg noen "OCC" i Norge, for å si det sånn.

                  Dessuten mener jeg at siden vi bor så spredt og rånekulturen er såpass utbredt uansett hvor en går, kjenner "alle" en "håndverker" av forskjellig art, være seg snekker, elektriker e.l., eller bare en med erfaring innen bilstereo. Så dersom man er så uheldig at man ikke fikser bilstereoinstallasjonen selv, har man alltids 3-4 bekjente som ikke er fremmed i faget, og man får stort sett ordnet hjelp til det man ikke skulle klare selv. Billig eller gratis.

                  En siiiiiste ting, er at "selvgjort er velgjort". Jeg hadde ikke vært fullt så stolt om jeg skulle vise frem den feite stereoen min til 35.000,-, hvor det var komponenter til 10.000,- og resten lå i installasjonen som jeg ikke hadde gjort selv engang. Tror den "handyman"-stoltheten er sterk i de norske mannehjerner.

                  Comment


                  • #10
                    Og enda en fordel vi har er at vi er så og si den eneste rene bilstereoforhandleren igjen i distriktet her Og som du sier Boombox så har nok navnet en del å si.
                    Mvh
                    Stig Johansson

                    Comment


                    • #11
                      Jeg begynte selv med dette for ca 6 mnd. siden og kan med en gang si at det tar tid for å få hjulene til å rulle. Vi bygde først noen anlegg i bilene våre og billig til noen kompiser. Etter en stund fikk folk i lokal området snusen i at vi hadde bygd dette og telefonen begynte å ringe ganske ofte samtidig som det strømmet på med eposter. Nå har vi snart arbeid ut dette året som går på hele installasjoner i bil. Da snakker vi fort arbeid for 15-20 000,- eksl. materialer og komponenter.

                      I tillegg får vi endel småjobber som dørpanel, a-stolper o.l men dette er ikke noe vi kan leve 100% av enda og vi har fremdeles ikke tatt oss ut noe i "lønn". Det meste går til utstyr og litt markedsføring.

                      Men fytti det er morsomt å jobbe med noe man virkelig liker!

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by epifant View Post
                        Dessuten koster det langt mer enn de fleste tror å drive selv, selv om man er så heldig å få gratis lokaler. Man skal ha verktøy, materiell, kanskje litt komponenter på lager, timelønn, og i tillegg skal man huske på at man ikke har krav på feriepenger, dagpenger, at man ikke får solgt alle timene, folk som ikke betaler, jobber som går litt galt og må rettes igjen kostnadsfritt, osv osv. Jeg vil tro du må opp i minst 350-400 kr timen for å sitte igjen med like mye som en "normal" timelønn på 150-200 kr timen. På kort sikt går det kanskje bra, men i det lange løp finner man fort ut at det er mange uforutsette ting som dukker opp...
                        Man kan helt fint ansette seg selv i et AS og ha rettigheter i folketrygden etc som alle andre.

                        Markedet er helt klart begrenset men vi få som driver med dette har nok å gjøre om dagen.
                        Som pål påpeker så kan man også spa på med multimedia og f.eks defa produkter, drit kjedelig jobb men det er da kroner.

                        Kalkylene på produktene er også ganske greie sammenlignet med andre deler av "brunevare" bransjen.
                        Mvh
                        Stian Johansen

                        Comment

                        Working...
                        X