Announcement

Collapse
No announcement yet.

Flytte batteri til stereo/bruk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Flytte batteri til stereo/bruk

    Hei.

    Har to batterier i min store Starcraft. Tenkte å flytte disse bak i bilen, og de er parallellkoblet. Skal ha litt anlegg i bilen, og tror jeg skal ha ett batteri til.

    -Er det lov å ha batterier inni bilen? I mitt tilfelle helt bakerst.
    -Er det noe negativt å ha 3 batterier PARALLELLKOBLET? Brenner noe opp?
    -Hvor får jeg kjøpt billig strømkabel som tåler trykket fra disse? Vanligvis er batteriet koblet opp forran og under bilen, så lengden på kablene er lange fra før. Hvor tykk skal de være? Blir vel drøyt 4 meter fra hovedkoblingen til den nye.


    Takker for svar!

  • #2
    spm1: Ja det er lov, såfremt vil jeg legge til at batteri MÅ festes forsvarlig. Tenk deg den krafta det batteriet vil få hvis du skulle krasje i 100 km/t for eksempel.

    spm2: nei det er ingenting negativt med å paralellkoble batteri, jo mer jo bedre. Det du derimot bør tenke på er å få 3 like batterier slik at de ikke blir ladet opp forskjellig (altså hvor mye strøm du får innpå batteriet. I de fleste tilfeller så er det forskjell på motstanden i batteriet noe som gjør at det med lavest motstand får mest lading så blir ikke de andre brukt stort sett) I dette tilfelle går det an å bruke et skillerelee, men jeg anbefaler helst å bruke 3 like batterier.

    spm3: Større er ALLTID bedre når det kommer til strømkabler. LIB selger billige 50kvadrats kabler som er fine å jobbe med. Hvis du derimot har lyst å legge litt penger i kabellegginga så ville jeg gått for B2 sine 50 kvadrat kabler da denne er sølvpletert noe som gjør at den ikke irrer og skaper dårlig kontakt.
    Hvis du sliter med kabelgjennomføring (altså du ikke har stort nok hull til å trekke 50 kvadrat gjennom) så kan du børre opp eller gå ned på kabeldimmen. Se hva slags dynamo du har også dimensjonerer du kablene ut i fra hva den kan lade. Vel og merke så vil det hjelpe med 50 kvadrat rett fra batteriet da dette gjør at du får mindre spenningsfall over kabelen samt du kan trekke mer strøm ut av kabelen uten å være i fare for at kabelen smelter.
    Tor Martin Ølberg
    - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
    Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

    Comment


    • #3
      Den med to små firkanter er slik det er nå, den med tre er slik det skal bli.
      Kan man lade batteriet på de gamle koblingene fram da?
      Hvordan er det med minuspolen, hvor skal den kobles? Tilbake til frontminusen, eller i selve metallet i veggen(jording)?
      Attached Files

      Comment


      • #4
        nigga plis,,, jeg har ikke like batteri i bilen,, å de blir ladet opp likt! batteriene tar den ladningen de skal ha
        MVH, Øivind Sandvik
        sigpic
        www.facebook.com/Sandviksbassogbongel
        www.sandviksbassogbongel.com

        Comment


        • #5
          Nigga please, hvor mange av batteriene er det som er forskjellig? og hvordan ser motstanden ut inni batteriet?
          Tor Martin Ølberg
          - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
          Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

          Comment


          • #6
            Skaffer noen brukte imorgen. Forhåpentligvis to stk 70/75AMP med 600acc, og har en 60AMP med 400acc liggende.
            Har ikke åpnet å sett, for å si det sånn ;-b

            Comment


            • #7
              er to typer men ingen av de har samme indre motstand

              har kjørt syrebatteri sammen med noe Kinetik,ræjl før å det funka fjell det også
              MVH, Øivind Sandvik
              sigpic
              www.facebook.com/Sandviksbassogbongel
              www.sandviksbassogbongel.com

              Comment


              • #8
                først og fremst i gammal chevy :P så må du ta en titt på "the big three" strøm opplegget forran i bilen er helt på tryne og lagt opp på ekte amerikansk hvis, helt på trynet. legg opp ny pluss fra dynamo til batterier, ny jord fra batterier til chassie, da dette er jordet igjennom motor osv, og legg opp ny jord fra motor.

                gjorde dette i sub'n min og økte spenningen med 1.5-2volt.
                spiller: pioneer p88
                front: Hertz MLK 165
                sub: polk sr104 x2
                forsterkere: mosconi AS200.4 og dynabel 7501

                Comment

                Working...
                X