Announcement

Collapse
No announcement yet.

Koble bilstereoet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Du har én sub?

    I og med at subben er koblet i 2ohm så blir det to 2ohm.

    Du kan måle med Ohm på multimeteret.
    Det vil vise litt under 2 ohm da.

    Comment


    • #32
      Originally posted by zxsonnyxz View Post
      Du har én sub?

      I og med at subben er koblet i 2ohm så blir det to 2ohm.

      Du kan måle med Ohm på multimeteret.
      Det vil vise litt under 2 ohm da.
      Den er ikke fabrikk-koblet til 2 ohm hvis det var sånn du forstod det, jeg har koblet den til 2 ohm på grunn av den gamle forsterkeren som var relativt svak.

      Subwooferen har 4 spoler (quad coil) og kan kobles på litt forskjellige måter etter som jeg har forstått det.

      Comment


      • #33
        Den i linken sa 4ohm DVC..

        Er det quad 2ohm du har da? Den kan kobles i 2ohm, men ikke 1ohm om man bruker alle spolene.
        Tror det blir kraft i massevis, og avhengig av strømforsyningen i bilen er det ikke sikkert du får full kraft fra forsterker uansett.

        Comment


        • #34
          Hm? Nei, den er 4 Ohm QVC hvis jeg har forstått linkene riktig.Kan vel selvfølgelig måle dette, men den skal nå være koblet i 2 Ohm til forsterkeren. Eller... 4 ohm er det vel kanskje? Er koblet slik: http://www.julepils.com/kobling2.jpg

          http://a248.e.akamai.net/pix.crutchf...no-low-imp.jpg
          Tegning for å koble til som 1 ohm.

          Spørsmålet var om jeg burde kjøre den som 4 ohm (hvis det var det) eller 1 ohm. :P
          What would jesus do?

          Comment


          • #35
            Oscilloscope, DD-1 blalbabla...
            Er det ingen i miljøet lenger som kan bruke ørene sine i samarbeid med enkel matte?
            Om man må ha en måler til å fortelle deg om signalet klipper med en tone (med hvilket nivå?) så bør man tenke litt på hva man egentlig driver med. Er det å få godlyd i bilen eller med vissvass som man har lest om på et fancy forum?

            Det å høre når en forsterker klipper er ikke så himla vanskelig som mange skal ha det til. Alle har nok opplevd at man vrir på volumknappen og til slutt blir det ikke mer lyd selv om du skrur opp mer. Da har man klippet signalet for en stund siden allerede. Og det jeg ofte ser på konkurranser der målet er mest mulig lyd, er at folk ved dette punktet gjerne vrir opp 10 hakk til. Det man da gjør er å be forsterkeren om å levere 10dB mer (på de fleste spillere). Med andre ord prøver nå forsterkeren å levere 10x effekten den kan, og over tid vil det ødelegge noe i anlegget. Garantert!

            Og de som absolutt ikke skal spille på maks har hvertfall ingen behov for å justere gain med noe rart verktøy, da vil man uansett ha gain så lavt mulig og slik at man kan spille høyt nok.

            Og de som skal spille høyt på konkurranser får seg en overraskelse om de bruker slike verktøy og ikke lar noe klipping komme gjennom. De vil faktisk spille lavere enn ved å la signalet klippe litt. Men her er det en balansegang, man må for all del ikke skru opp mer når du ikke får mer lyd..

            Så mitt tips blir: bruk huet, tenk over hvorfor ting er slik det er og ikke minst; bruk ørene!!
            Jonas Tautra
            - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
            Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

            Comment


            • #36
              Originally posted by Hifonic View Post
              Oscilloscope, DD-1 blalbabla...
              Er det ingen i miljøet lenger som kan bruke ørene sine i samarbeid med enkel matte?
              Om man må ha en måler til å fortelle deg om signalet klipper med en tone (med hvilket nivå?) så bør man tenke litt på hva man egentlig driver med. Er det å få godlyd i bilen eller med vissvass som man har lest om på et fancy forum?

              Det å høre når en forsterker klipper er ikke så himla vanskelig som mange skal ha det til. Alle har nok opplevd at man vrir på volumknappen og til slutt blir det ikke mer lyd selv om du skrur opp mer. Da har man klippet signalet for en stund siden allerede. Og det jeg ofte ser på konkurranser der målet er mest mulig lyd, er at folk ved dette punktet gjerne vrir opp 10 hakk til. Det man da gjør er å be forsterkeren om å levere 10dB mer (på de fleste spillere). Med andre ord prøver nå forsterkeren å levere 10x effekten den kan, og over tid vil det ødelegge noe i anlegget. Garantert!

              Og de som absolutt ikke skal spille på maks har hvertfall ingen behov for å justere gain med noe rart verktøy, da vil man uansett ha gain så lavt mulig og slik at man kan spille høyt nok.

              Og de som skal spille høyt på konkurranser får seg en overraskelse om de bruker slike verktøy og ikke lar noe klipping komme gjennom. De vil faktisk spille lavere enn ved å la signalet klippe litt. Men her er det en balansegang, man må for all del ikke skru opp mer når du ikke får mer lyd..

              Så mitt tips blir: bruk huet, tenk over hvorfor ting er slik det er og ikke minst; bruk ørene!!
              Jeg gjorde ikke annet enn å bruke ørene før. Men etter som utstyret ble dyrere, begynte jeg å lese mer om det tekniske blabla. Noe som har resultert i at jeg skal ha mer og mer etter bøkene, hehe. Forstår at det gjør ting noe mer komplisert, men føler meg gjerne tryggere på ett vis (?).

              Men det var egentlig mer dette her med 1 ohm / 4 ohm jeg tenkte over. Skal, skal ikke? Why, why not?

              Comment


              • #37
                koble i 1ohm. ikke la spenninga droppe under 12.0 - 12.5 volt
                FI SP4
                LIB
                Hagalien's projekt: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=18182
                DD4LIFE

                Comment


                • #38
                  Originally posted by Julepils View Post
                  Jeg gjorde ikke annet enn å bruke ørene før. Men etter som utstyret ble dyrere, begynte jeg å lese mer om det tekniske blabla. Noe som har resultert i at jeg skal ha mer og mer etter bøkene, hehe. Forstår at det gjør ting noe mer komplisert, men føler meg gjerne tryggere på ett vis (?).

                  Men det var egentlig mer dette her med 1 ohm / 4 ohm jeg tenkte over. Skal, skal ikke? Why, why not?
                  Hehe, var bare litt mye snakk om DD-1 og slikt som bare blir unødvendig for å få god lyd.
                  Kan være du føler deg tryggere, men hva er poenget med å vite når det klipper med en 1000hz tone med f.eks 0dB nivå når det er dynamisk musikk fra 20-20000hz du skal lytte til? Og bruker man øra så hører man når det klipper. Første tegnet er at det ikke skjer noe mer når du skrur høyere, bare å roe ned et par hakk da så er du safe.

                  Jeg hadde også koblet i 1ohm med ditt oppsett. Og husk å følge med på spenninga. Koble gjerne voltmeter ved inngangen til forsterker, er den spenninga som er interessant
                  Jonas Tautra
                  - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                  Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                  Comment


                  • #39
                    Da har jeg to stk som har nevnt 1 ohm så lenge jeg følger med på strømmen. Da er det vel bare en ting å gjøre, hehe.

                    Er det både subwooferen og forsterkeren som skal være "1 ohm stable"? Jeg vet forsterkeren er, men kan det være at subwooferen ikke er? (selv om jeg kan koble den til 1 ohm)

                    Må spør så mye jeg kan før jeg ødelegger noe mer. =p

                    Skal absolutt koble til ett digitalt voltmeter. Burde jeg ha plusskabelen til voltmeteret ved strømfordelingen til forsterkerene bak? Hmmm... blir med andre ord enda en jævla lang kabel som skal legges, hehe.

                    Comment


                    • #40
                      Originally posted by Julepils View Post
                      Hm? Nei, den er 4 Ohm QVC hvis jeg har forstått linkene riktig.Kan vel selvfølgelig måle dette, men den skal nå være koblet i 2 Ohm til forsterkeren. Eller... 4 ohm er det vel kanskje? Er koblet slik: http://www.julepils.com/kobling2.jpg

                      http://a248.e.akamai.net/pix.crutchf...no-low-imp.jpg
                      Tegning for å koble til som 1 ohm.

                      Spørsmålet var om jeg burde kjøre den som 4 ohm (hvis det var det) eller 1 ohm. :P
                      What would jesus do?
                      Om det er 4ohm QVC og den er koblet som første bilde er det 4ohm totalt ja.

                      Hva har du av strømkilder? Jeg vil si kjør den i 4ohm først og se hvordan det fungerer.

                      Originally posted by Hifonic View Post
                      Oscilloscope, DD-1 blalbabla...
                      Er det ingen i miljøet lenger som kan bruke ørene sine i samarbeid med enkel matte?
                      Om man må ha en måler til å fortelle deg om signalet klipper med en tone (med hvilket nivå?) så bør man tenke litt på hva man egentlig driver med. Er det å få godlyd i bilen eller med vissvass som man har lest om på et fancy forum?
                      Det virker som det er få desverre! Problemet med matten ligger i at regnestykket ikke alltid stemmer overens med virkeligheten. Du har selv sett effektoppgivelsen på diverse forsterkere.

                      Godlyd i bilen er målet for noen, for andre så mye lyd som mulig.
                      Hvorfor ikke bruke måleutstyr når de kan oppfatte når forsterkeren og spilleren begynner å gi opp før man selv kan høre det.
                      Selv om du (kanskje jeg og) kan fort høre når det begynner og låte dårlig, og så bakke opp litt, er det mange som ikke kan det. Du har sikkert hørt en del anlegg som spiller med mye forvrenging.
                      Spesielt vanskelig er det nok med subforsterkere.

                      Jeg ser også den andre siden, om man vet man ikke presser forsterkerne og ikke vil ha de til å spille max uansett, da er slike måleverktøy overflødige.

                      Jeg planlegger å begynne med litt DB konkurranse, og jeg vil bruke noe form for måleutstyr da jeg føler det er tryggest.

                      Originally posted by Hifonic View Post
                      Det å høre når en forsterker klipper er ikke så himla vanskelig som mange skal ha det til. Alle har nok opplevd at man vrir på volumknappen og til slutt blir det ikke mer lyd selv om du skrur opp mer. Da har man klippet signalet for en stund siden allerede. Og det jeg ofte ser på konkurranser der målet er mest mulig lyd, er at folk ved dette punktet gjerne vrir opp 10 hakk til. Det man da gjør er å be forsterkeren om å levere 10dB mer (på de fleste spillere). Med andre ord prøver nå forsterkeren å levere 10x effekten den kan, og over tid vil det ødelegge noe i anlegget. Garantert!
                      Her har du jo et godt eksempel på at måleutstyr kan være nyttig.
                      Gi et visuelt signal på at forsterkeren har nådd sine grenser.

                      Jeg skjønner det du mener, man må bruke hode og litt fornuft.
                      Men mange er ignorante til hva de driver med. Noe du kanskje mener jeg også er.

                      Originally posted by Hifonic View Post
                      Og de som absolutt ikke skal spille på maks har hvertfall ingen behov for å justere gain med noe rart verktøy, da vil man uansett ha gain så lavt mulig og slik at man kan spille høyt nok.
                      Her kan jeg være enig.
                      Men samtidig vil man vel ha høyest mulig signal ut fra spilleren? Slik at signalet er sterkest mulig i forrhold til div støy. Her kan også instrumenter komme til nytte. Er det verdt å kjøpe en DD-1 kontra å skru litt ned på spilleren er en annen sak.

                      Originally posted by Hifonic View Post
                      Og de som skal spille høyt på konkurranser får seg en overraskelse om de bruker slike verktøy og ikke lar noe klipping komme gjennom. De vil faktisk spille lavere enn ved å la signalet klippe litt. Men her er det en balansegang, man må for all del ikke skru opp mer når du ikke får mer lyd..
                      Det er sant, men her kan man også bruke testtoner med litt lavere nivå enn de man konkurrerer med for å la det forekomme litt klipping, men ikke for mye.

                      Jeg regner med du har forståelse hvordan dette fungerer, kanskje mer enn meg selv, men jeg forstår det grunnleggende.

                      Originally posted by Hifonic View Post
                      Så mitt tips blir: bruk huet, tenk over hvorfor ting er slik det er og ikke minst; bruk ørene!!
                      Uavhengig om man bruker verktøy eller ikke, her er jeg enig!!


                      Det jeg prøver og si, er at slik jeg ser det kan det være nyttig med måleutstyr. Ut ifra mine erfaringer, oppfatninger og preferanser. Jeg ser mange som vet meget godt hva de driver med som liker SMD verktøyene, så NOE må det være i det.
                      En negavit ting jeg ser, man betaler nok en del for SMD merket.

                      Edit: Ble noe lang denne ja
                      Last edited by zxsonnyxz; 06-02-2013, 19:21.

                      Comment


                      • #41
                        Foreløpig er det kun 1stk 95Ah Biltema AGM batteri. Dynamoen regner jeg med er kun på fattige 60Ah eller noe.
                        Her er jeg derimot litt i kontakt med en som kunne lage til en 300Ah dynamo.
                        Hvis det skulle være ferdig bolt-on dynamo var den på 170Ah.

                        I samme slengen, når jeg justerer på delefilteret til diskanten (frekvensen sansynligvis? 1-2-3, ikke db/styrken) - må jeg koble fra strømmen fullstendig eller er det nok med og daue bilen/hovedenheten mens jeg tester ut de forskjellige nivåene?

                        Comment


                        • #42
                          er jo bare å måle på kablene som kommer fra subben/e (når de ikke er tilkoblet forsterkern)


                          http://www.rockfordfosgate.com/Suppo...x#wiringwizard
                          bruk denne når du skal koble
                          // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
                          //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
                          Mvh
                          Rune Kvaal

                          Comment


                          • #43
                            Originally posted by zxsonnyxz View Post

                            Jeg planlegger å begynne med litt DB konkurranse, og jeg vil bruke noe form for måleutstyr da jeg føler det er tryggest.

                            Det jeg prøver og si, er at slik jeg ser det kan det være nyttig med måleutstyr. Ut ifra mine erfaringer, oppfatninger og preferanser. Jeg ser mange som vet meget godt hva de driver med som liker SMD verktøyene, så NOE må det være i det.
                            En negavit ting jeg ser, man betaler nok en del for SMD merket.
                            Om du skal drive med dB konkurranser og skal bruke f.eks DD-1 vil du ikke spille så høyt som du kunne gjort uten, da føler jeg at det blir et verktøy som jobber mot deg

                            For all del, folk skal bare bruke pengene sine på DD-1 om de ønsker. Men til syvende og sist hjelper det ingenting på lyden slik mange påstår. Enten vil du spille lavere enn før, eller så vil man fortsatt presse over grensa til klipping da man ikke føler at "det ikke spiller høyt nok" på den trygge grensa. Man blir ikke flinkere til å høre hvor grensa går om man har justert inn med DD-1. Man må fortsatt bruke ørene om man skal makse anlegget, og da er man like langt som man var før.

                            Hjelper ikke å justere inn gain med noe fast tone med fast nivå, sanger som blir spilt kan ha veldig ulik nivå på innspillingen, da vil man aldri kunne spille høyt med noen sanger uten å gå over grensa man har satt med måleutstyret. Og da er vi nok en gang inne på det med at folk kommer til å vri opp for mye uansett om man har brukt DD-1 eller ei

                            Jeg har nok et rart synspunkt på dette, men kunnskap før penger til å kjøpe alt mulig er nøkkelen til suksess i bilstereo. Er altfor mange som pøser ut tusenlapper uten å ha satt seg inn i det grunnleggende engang. Kunnskap er gull verdt og faktisk helt gratis, en kjempeinvestering vil jeg påstå
                            Jonas Tautra
                            - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                            Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                            Comment


                            • #44
                              Originally posted by Hifonic View Post
                              Om du skal drive med dB konkurranser og skal bruke f.eks DD-1 vil du ikke spille så høyt som du kunne gjort uten, da føler jeg at det blir et verktøy som jobber mot deg
                              Om jeg spilte høyere før riktig bruk av DD-1, så hadde det bevist at jeg hadde vert over den "trygge" grensen, og det er kanskje bare flaks som har hindret ting fra å gå opp i røyk.

                              Selv om man bruker DD-1 kan man sette opp forsterkeren litt over sine "grenser", til korte spilletider under SPL konkurranser. Man må selvfølgelig bruke litt fornuft her og, man kan gjøre mye galt om man bruker den feil.

                              Jeg tror fremdeles DD-1 verkøyet har sine bruksområder ved riktig bruk, blandet med en dose kunnskap og fornuft.

                              Originally posted by Hifonic View Post
                              ...Enten vil du spille lavere enn før, eller så vil man fortsatt presse over grensa til klipping da man ikke føler at "det ikke spiller høyt nok" på den trygge grensa...
                              Da mangler man den fornuften og kunnskapen man burde ha om man bygger/setter opp sin egen stereo. Da kan man gjøre mye galt uansett hvordan man setter opp anlegget, når man ikke har noen forståelse for hva man gjør.

                              Originally posted by Hifonic View Post
                              Hjelper ikke å justere inn gain med noe fast tone med fast nivå, sanger som blir spilt kan ha veldig ulik nivå på innspillingen, da vil man aldri kunne spille høyt med noen sanger uten å gå over grensa man har satt med måleutstyret...
                              Så mye forskjell har ikke jeg hørt på sanger, så jeg har ikke sett på det som et problem. Men unntak av elendige versjoner med lav kvalitet, muligens.

                              Jeg skjønner ikke hvorfor det ikke skal funke med en fast tone, er ikke de fleste forsterkere nokså lineære i gjengivelsen?

                              Men når du er inne på det med nivåer, så har du kanskje et annet poeng. Jeg tenker på forskjell mellom CD, USB og AUX. Her har jeg hørt en god del forskjell i nivå.

                              Det jeg da lurer på, kan man ikke bare teste med de riktige tonene gjennom hver av kildene, og da finne ut hvor høyt man kan gå før spilleren begynner å forvrenge signalet i forhold til de forskjellige kildene? Men vil du da får like høyt signal på utgangene? Bare med forskjellige tall på skjermen.

                              Noen som vet?

                              Og alt dette hadde egentlig passet veldig bra i "Stille Gain "etter boka" " tråden.

                              Originally posted by Hifonic View Post
                              Jeg har nok et rart synspunkt på dette, men kunnskap før penger til å kjøpe alt mulig er nøkkelen til suksess i bilstereo. Er altfor mange som pøser ut tusenlapper uten å ha satt seg inn i det grunnleggende engang. Kunnskap er gull verdt og faktisk helt gratis, en kjempeinvestering vil jeg påstå
                              Her deler jeg akkurat samme synspunkt!
                              Tro det eller ei..

                              Comment


                              • #45
                                Originally posted by zxsonnyxz View Post
                                Om jeg spilte høyere før riktig bruk av DD-1, så hadde det bevist at jeg hadde vert over den "trygge" grensen, og det er kanskje bare flaks som har hindret ting fra å gå opp i røyk.
                                Nå blir det gjentakelse på gjentakelse fra min side, men den grensa der merker du ved at du ike få rmer lyd når du vrir høyere på volum, trenger ikke måle deg til det. Og når man måler lydtrykk er det ikke farlig å presse det til litt klipping da det er over så kort periode. Er forskjell på å klippe signalet hele tiden når man er ute å kjører og gjøre det i et par sekunder på konkurranse for å presse ut maks av anlegget

                                Men er rart at INGEN i dB drag bruk eller andre konkurranser bruker slike måleinstrumenter om de er så nyttige?
                                Jonas Tautra
                                - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                                Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                                Comment

                                Working...
                                X