Announcement

Collapse
No announcement yet.

1stk-2stk 11" lukket

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 1stk-2stk 11" lukket

    Stiller dette spørsmål her.Hva er best.............SQ messig.
    Per.....
    Focal Utopia Beryllium.Spirit Of Sound.
    Audison Music Expression
    http://www.audison.eu/index_main.php?Section=VRX6420
    http://www.audison.eu/index_main.php?Section=VRX1500

  • #2
    Originally posted by Mr Golf 4 View Post
    Stiller dette spørsmål her.Hva er best.............SQ messig.
    Per.....
    Kommer helt ann på det, det er vel ikke så mange låter som er innspillt med stereosub, svært få av dagens innspillinger er av særlig bra kvalitet, dessverre.
    Mvh
    Lars Engen

    Comment


    • #3
      Takk for svar Engen.
      Det jeg lurte på er rett og slett å kjøre kun en Focal Utopia 27Wx 11" i lukket.
      Det var bare det jeg lurte på.
      Per....
      Focal Utopia Beryllium.Spirit Of Sound.
      Audison Music Expression
      http://www.audison.eu/index_main.php?Section=VRX6420
      http://www.audison.eu/index_main.php?Section=VRX1500

      Comment


      • #4
        vil nok tro en holder, men har du to kan du gaine mer ned og jo mindre hvert element må jobbe jo mer kontrolert blir det og lyden blir mindre stresset, ikke at det må bli stresset med et element, men du skjønner hva jeg mener..

        engen.. tror ikke folk har 2stk sub elementer for å spille subben i stereo :P

        er det barnevogn på gang eller per? i så tilfelle så holder en leeenge
        sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
        IceAudio - Bilringen AS - inakustik

        Comment


        • #5
          Barnevogn tida er over for lengst. Snakket litt med Kim på fkx angående dette.Utrolig trivelig kar forresten.Har vært inne på denne tanken lenge etter att jeg hørte Be 21Wx i lukket.Denne spilte utrolig godt.
          Per....
          Focal Utopia Beryllium.Spirit Of Sound.
          Audison Music Expression
          http://www.audison.eu/index_main.php?Section=VRX6420
          http://www.audison.eu/index_main.php?Section=VRX1500

          Comment


          • #6
            Fordelen med 2 subber er noe redusert forvregning, høyere effektålighet, høyere følsomhet og noe høyere maksimalt lydtrykk. Ved normalt bruk til musikk, vil dette uansett trolig ha så liten betydning at det trolig ikke vil være merkbart. Særlig når man snakker basselementer av høy kvalitet.

            Som alltid er mitt råd å legge pengene i så få komponenter som mulig, om høyest mulig lydmessig gevinst pr krone er målet.

            mvh

            Glenn
            Glenn Solie

            Frittstående konsulent

            Comment


            • #7
              Ettersom jeg har bestilt Focal Be N7 active 3-veis mener jeg også det att det faktisk holder med 1stk 27Wx 11".For å være helt ærlig så har jeg tro på oppsettet her,men synes det er bedre å få innspill fra erfarne innen lydibil.
              Per....
              Focal Utopia Beryllium.Spirit Of Sound.
              Audison Music Expression
              http://www.audison.eu/index_main.php?Section=VRX6420
              http://www.audison.eu/index_main.php?Section=VRX1500

              Comment


              • #8
                Litt av et system du får i bilen da. Som vanlig når folk velger å kjøre så gromme systemer aktivt, når dem finnes med fantastisk passivt filter, spør jeg: Hvorfor ikke benytte Crossblok'n?
                Har jo nok av justeringsmuligheter, og bygget for å fungere sømløst med systemet. Du trenger mindre forsterkere, og som med Hertz Mille, er jo filteret et skikkelig "må-ha" produkt. Du må nok regne med å måtte opp i skikkelig dyre prosessorer for å oppnå like naturlig klang som gjennom Crossblok'n.
                Blir det Focal forsterkere og etterhvert nå da? Dem er forresten vanvittig fine, syntes jeg.

                mvh

                Glenn
                Glenn Solie

                Frittstående konsulent

                Comment


                • #9
                  Hvorfor ikke benytte Crossblok'n?

                  fordi filteret koster 10 000kr

                  fordi det er enklere å justere fra førersetet.. er her man tross alt hører lyden

                  fordi utbygging fra 2veis til 3veis ikke betyr at du for et filter til 10 000kr liggende på hylla.. ingen som gidder å kjøpe et filter i denne prisklassen uten høyttalerene

                  3veis system kan tri-ampes.. med filter kan man bare bi-ampe (gjelder i hvertfall focal) og dette kan være en fordel hvis man må bruke forskjellig tidskorrigering på diskant og mellomtone.

                  fordi noen har lyst til å bli ferdig med justeringen så de kan begynne å bruke bilen.. erfaring, har selv crossblokka til 2veis settet og det varmer nå en hylle i et skap

                  fordi man kan hvis man ønsker det overlappet delefrekvens mellom diskant og mellomtone.. dette justeres hvis jeg ikke husker veldig galt med et hjul på filteret.. altså hvis du flytter nedre delefrekvens på diskant så flytter du også øvre grense på mellomtone. Samme mellom mellomtone og midbass og her kan det være greit med en liten overlapp hvis man har mellomtonen og midbass plassert langt fra hverandre.. (eks: midbass i døra og mellomtone på dasj)

                  fordi med filteret kan man ikke ha forskjellig bratthet på dele frekvensene..

                  dette gjelder focal, mille har jeg lite peiling på.. mille filteret har vel enda flere justerings muligheter.. dette kan jo bety at det er bedre og bruke.. kan også bety at det bare er enda verre å justere..

                  finnes mange grunner til å velge å bruke filteret og den beste grunnen har du nevnt glenn er et "must have" produkt (tine melke produkt reklamen: bare må ha det)

                  klangen i settet hørte ikke jeg noe negative forskjeller på når jeg benyttet meg av en alpine 9855 og dens innebygde prossesor, men når jeg byttet ut til 9965 og alpine sinn 701 prossesor ble lyden så klart bedre. Selv om både mille og utopia er lagd for å ha midbass i døra og diskant oppe og få et meget høyt og fint lydbilde blir det litt for generalisert i en hver bil.. ingen bil kupéer er like klang messig så min erfaring er at aktiv er beste måten å gjenskape lyd i en bilkupé.. den blir vel noe dyrere, med flere forsterkere og man må ha en spiller med ekstern dsp for å drive et 4veis system (3veis + sub) som også er dyrere enn helt greie spillere som 9855 fra alpine eller p88rs fra pioneer.
                  Men vil man ha det så er det utrolig hvor langt vi drar strikken for å få det
                  sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                  IceAudio - Bilringen AS - inakustik

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Erik André View Post
                    Hvorfor ikke benytte Crossblok'n?

                    fordi filteret koster 10 000kr
                    Det er selvsagt et poeng, men kan alikevel bli billigere enn antall forsterkere som trengs til aktiv drift.
                    fordi det er enklere å justere fra førersetet.. er her man tross alt hører lyden
                    Dette er det alltids en løsning på. Er jo fullt mulig i en justeringsfase å få dette filteret frem.
                    fordi utbygging fra 2veis til 3veis ikke betyr at du for et filter til 10 000kr liggende på hylla.. ingen som gidder å kjøpe et filter i denne prisklassen uten høyttalerene,
                    Et poeng jeg følger helt og holdent, om man har planer om noe slikt. Eller ser at dette vil kunne bli en mulighet.
                    3veis system kan tri-ampes.. med filter kan man bare bi-ampe (gjelder i hvertfall focal) og dette kan være en fordel hvis man må bruke forskjellig tidskorrigering på diskant og mellomtone.
                    Jeg har aldri vært tilhenger av hverken Tri -eller biamping på passive oppsett. Det er fullstendig oppskrytt. Legg heller de ekstra pengene i 1 skikkelig god sak. Det er mange måter å fasejustere/nivåjustere på (tidskorrigere).
                    fordi noen har lyst til å bli ferdig med justeringen så de kan begynne å bruke bilen.. erfaring, har selv crossblokka til 2veis settet og det varmer nå en hylle i et skap
                    fordi man kan hvis man ønsker det overlappet delefrekvens mellom diskant og mellomtone.. dette justeres hvis jeg ikke husker veldig galt med et hjul på filteret.. altså hvis du flytter nedre delefrekvens på diskant så flytter du også øvre grense på mellomtone. Samme mellom mellomtone og midbass og her kan det være greit med en liten overlapp hvis man har mellomtonen og midbass plassert langt fra hverandre.. (eks: midbass i døra og mellomtone på dasj)

                    fordi med filteret kan man ikke ha forskjellig bratthet på dele frekvensene..

                    dette gjelder focal, mille har jeg lite peiling på.. mille filteret har vel enda flere justerings muligheter.. dette kan jo bety at det er bedre og bruke.. kan også bety at det bare er enda verre å justere..

                    finnes mange grunner til å velge å bruke filteret og den beste grunnen har du nevnt glenn er et "must have" produkt (tine melke produkt reklamen: bare må ha det)

                    klangen i settet hørte ikke jeg noe negative forskjeller på når jeg benyttet meg av en alpine 9855 og dens innebygde prossesor, men når jeg byttet ut til 9965 og alpine sinn 701 prossesor ble lyden så klart bedre. Selv om både mille og utopia er lagd for å ha midbass i døra og diskant oppe og få et meget høyt og fint lydbilde blir det litt for generalisert i en hver bil.. ingen bil kupéer er like klang messig så min erfaring er at aktiv er beste måten å gjenskape lyd i en bilkupé.. den blir vel noe dyrere, med flere forsterkere og man må ha en spiller med ekstern dsp for å drive et 4veis system (3veis + sub) som også er dyrere enn helt greie spillere som 9855 fra alpine eller p88rs fra pioneer.
                    Men vil man ha det så er det utrolig hvor langt vi drar strikken for å få det
                    Selvfølgelig har man visse muligheter ved aktive løsninger som er svært tungvidt, eller umulig å få til passivt. Dette er noe man bare må velge å leve med om man velger passive løsninger. Jeg har i utgangspunktet intet i mot aktive løsninger, problemet ligger i at mange av de oppsettene jeg har hørt, har mistet mye av musikkgleden, det låter alt for teknisk. Mange blir for justeringskåte, slik at man rett og slett justerer seg bort. Nå er det selvsagt fullt mulig å justere seg bort med et passivt filter som har over 4000 innstillingsmuligheter, men samtidig er min erfaring at mange av de prosessorene jeg har hørt, dreper mye av klangen. Dette kommer selvsagt av at det i mange sammenhenger blir benyttet komprimering for å gjøre behandlingen enklere i den digitale prosessoren. Det er jo også derfor, mange av konstruktørene i bransjen, som driver med dette for musikkens skyld, anbefaler passive løsninger. For meg handler musikk mer om organisk klang, dynamikk og presisjon, enn 100% riktig fokus, bredde og høyde. Riktig fokus, bredde og høyde er "enkelt" å få til, og kan oppnås med relativt simple enheter. Organisk klang, dynamikk og presisjon, kan desverre ofte bli dyrt, skal man gjøre det aktivt, og kan ikke justeres inn med noen som helst prosessor. Det er fullt og helt avhengig av produktenes kvalitet, og ikke minst mekanisk montasje. Av det jeg har testet frem til i dag, føler jeg faktisk at digitale prosessorer ikke er gode nok, før dem koster en helt masse penger. Det er viktig å ta i betraktingen at jeg nå snakker om High End systemer. Skal man dele aktivt, mener jeg det bør gjøres med gode analoge filtre, eller passivt, om man ikke har 20-30k å legg i en prosessor. Til systemer av mindre kaliber, vil det ikke nødvendigvis utgjøre samme problemet, og gode mellomklassespillere som Pioneer 88RS, vil ofte kunne frembringe et ok resultat.

                    Mitt poeng er ikke at aktive løsninger er dårlige, men passive løsninger kan gi vel så godt resultat rent lydmessig. Teknisk er aktive løsninger selvsagt langt overlegne.

                    mvh

                    Glenn
                    Last edited by Glenn Solie; 22-02-2007, 17:58.
                    Glenn Solie

                    Frittstående konsulent

                    Comment


                    • #11
                      er jo enig med deg at i et high end system bør man ha passive løsninger på filter delen. Men jeg kan ikke under noen omstendigheter se for meg en bilkupé som et rom å putte riktig high end i.. uansett hvor mange hundre tusen man putter inn i bilen må man enda leve med veistøy, glassvinduer som reflekterer lydbølger i alle tenklige vinkler og det faktumet at man ikke sitter like langt fra venstre og høyre høyttaler. Dette gjør noe med denne "naturlige" klangen du nevner, ikke bare lydbilde.

                      at prossesorer komprimerer lyden er nok sikkert riktig og noen kan sikkert høre dette, men jeg må nok inrømme at dette er ikke noe jeg sliter med i bilen min og prossesoren min kosta langt i fra 20-30k.. kan være øret mitt som ikke er like delikat som ditt.

                      at noen skrur seg bort på digitale prossorer og passive løsninger med justerings muligheter har du helt rett i, at noen treffer så å si helt 100% er også tilfelle, flere biler i emma som er bevis på dette.

                      OT: hvordan står det til i snøkaoset i Arendal? ser helt for jævlig ut på vgnett
                      sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                      IceAudio - Bilringen AS - inakustik

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Erik André View Post
                        er jo enig med deg at i et high end system bør man ha passive løsninger på filter delen. Men jeg kan ikke under noen omstendigheter se for meg en bilkupé som et rom å putte riktig high end i.. uansett hvor mange hundre tusen man putter inn i bilen må man enda leve med veistøy, glassvinduer som reflekterer lydbølger i alle tenklige vinkler og det faktumet at man ikke sitter like langt fra venstre og høyre høyttaler. Dette gjør noe med denne "naturlige" klangen du nevner, ikke bare lydbilde.

                        at prossesorer komprimerer lyden er nok sikkert riktig og noen kan sikkert høre dette, men jeg må nok inrømme at dette er ikke noe jeg sliter med i bilen min og prossesoren min kosta langt i fra 20-30k.. kan være øret mitt som ikke er like delikat som ditt.

                        at noen skrur seg bort på digitale prossorer og passive løsninger med justerings muligheter har du helt rett i, at noen treffer så å si helt 100% er også tilfelle, flere biler i emma som er bevis på dette.

                        OT: hvordan står det til i snøkaoset i Arendal? ser helt for jævlig ut på vgnett
                        Jeg ser egentlig ikke noe problem med å ha et skikkelig godt high end oppsett i en bil til konkurranseøyemed. Handler bare om å gjøre de riktige valgene. Selvsagt er jeg enig i at støy som kommer når man kjører maskerer så pass mye at det er så og si umulig å skille mellom et passiv og aktivt system. Det kan være så ille at man ofte ikke har noe nytte ev et skikkelig dyrt system heller. Mitt poeng var generelt, og hva jeg mener gir best resultat isolert sett i en bil som står stille. I mange sammenhenger vil aktiv løsning også være det beste; f.eks når man benytter komponenter som ikke har like gjennomførte filtre som Mille, Utopia, Platinum etc.
                        I bunn og grunn handler det om å velge den løsning som gir best resultat i fohold til penger man har til rådighet, og egne preferanser.

                        Her er det helt håpløse tilstander. Det er lagt ned forbud mot å kjøre på veiene, og folk har sittet 18 timer innesteng i bilene sine mellom Grimstad og Kristansand. Klarer ikke få bort snøen før det kommer mer.

                        mvh

                        Glenn
                        Glenn Solie

                        Frittstående konsulent

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by MT LydCenter View Post

                          Mitt poeng er ikke at aktive løsninger er dårlige, men passive løsninger kan gi vel så godt resultat rent lydmessig. Teknisk er aktive løsninger selvsagt langt overlegne.

                          mvh

                          Glenn
                          Mulig dette har vært tatt opp idenne tråden før, men:
                          Mange passive delefiltre har jo en del sugekretser og komponenter til utjevning av impedanseforløp etc.
                          Glenn, du som kan en del om filtre, hva skjer med dette når man kjører fullaktivt?
                          Min erfaring gjør at jeg velger å kjøre aktiv deling mellom midbass og mellomtone/diskant.
                          Selve delingen mellom mellomtone og diskant mener jeg man fort kan rote til med elektronisk deling.
                          Produsentene av gjennomtenkte frontsystemer har nok lagt mye arbeid i å få til en så sømløs overgang som mulig.

                          Mvh
                          Dag Johansen
                          "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                          Comment


                          • #14
                            Aktive løsninger kan gjerne ha behov for korreksjonskretser, akkurat som passive. Bla Alpine anbefaler at man benytter de medfølgende passive filtrene i en aktiv konstellasjon. Da, i en aktiv modus for å nyttegjøre seg korreksjonskretsene. Nå skal det jo sies at korreksjonkretser i mange sammenhenger benyttes for å gjøre funksjonen av passive filtre bedre, og selve delefiltere enklere. Ved å gjevne ut impedansen blir elementet mer lineært i impedanseområdet, noe som betyr at filteret er enklere å få til. Det varierer fra element til element hvor stor grad av korrigering som behøves, og i aktive konstellasjoner, kan selvsagt flere av korrigeringene gjøres elektronisk, men ikke alle. Ofte er også forskjellen mellom passiv og aktiv korrigering at passiv korrigerer årsakene til fenomenet, mens aktiv korrigerer virkningen.
                            Jeg er enig i at går man for mer enn 2 elementer pr kanal i frontsystem, er det mange fordeler med aktiv deling. Særlig der hvor det ikke ligger muligheter for optimalisering i filteret.

                            mvh

                            Glenn
                            Glenn Solie

                            Frittstående konsulent

                            Comment

                            Working...
                            X