Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kasseforslag Soundsplinter RL-P18

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Originally posted by baldrick View Post
    Solgte jo nylig mine 2 18" Elemental Designs til fordel for Soundsplinterne Jeg ble desverre ikke så veldig imponert over eD, men det er sikkert bare jeg som er vanskelig/kresen... Jeg angrer ihvertfall ikke ett sekund da Soundsplinterne spiller betraktelig bedre, mye mer min smak. De står nå i ca 200 liters lukkede kasser og det fungerer bra det, med EQ så spiller det rimelig flatt ned til 16hz bortsett fra en heftig peak på 30hz, forstår ikke helt hvorfor ikke EQen klarer å ta knekke på den, det gjorde den før
    eD er vell mer kjent for og være SQ tar jeg ikke helt feil.
    Men det designe jeg linket til, trenger man jo ikke og ha eD elementer i. Du kan f.eks ha 18"ern i bunn og har 8 stk slaps :P eller hvor mange flater det enn er på den kassa.
    Runar E. Olsen ~ Moderator
    Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
    http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

    Comment


    • #32
      Originally posted by GENEXXA View Post
      eD er vell mer kjent for og være SQ tar jeg ikke helt feil.
      Men det designe jeg linket til, trenger man jo ikke og ha eD elementer i. Du kan f.eks ha 18"ern i bunn og har 8 stk slaps :P eller hvor mange flater det enn er på den kassa.
      eD sin Ov.2-serie er vel mer kjent for å være billig, egentlig, og tilfeldigvis samtidig ha "grei" SQ. Når du får en 18" med over 20mm XMAX for under 3000,- inkl. frakt og mva fra USA, kan man ikke forvente all verden. Sammenliknet med MA Audio eller Pyle er det vel likevel SQ...

      Comment


      • #33
        Jeg sitter med den nede i kjelleren pga jeg bor i ei knøttlita leilighet uten mulighet for å kunne spille særlig høyt.. Men når den dagen kommer at jeg får meg en litt større plass å bo, der jeg kan spille høyt, så skal den rett inn i ett forskalingsrør å spille fletta av kinoen min.

        Utover det, så kan det jo hende jeg putter den i varebilen min. bør jo være rom nok der, eller hva? :P
        Sture Vedal

        Comment


        • #34
          Originally posted by baldrick View Post
          Data finner man her så flott om du leker deg litt Dag!

          De fleste som bruker dem hjemme bruker gigantiske kasser på de tunet til 16-17hz, men det hadde ikke gjort meg noe å havnet på noe helt annet Er veldig lysten på mindre og lukkede kasser og heller fyre på med endel EQ i bunn
          Lukket kasse på minimum 200 liter, helst 250liter er helt klart å foretrekke om presisjon er viktig.
          Kan få presisjon med refleks også, men da må du bygge kasse på minimum 450 liter, helst 550liter.

          Og har du plass til 550 liter kan vi bygge noe som er myyyye mer morsomt!
          (begynner på H og slutter med ORN)

          Må bare føye til at lukket kasse spiller enormt dypt.

          Mvh
          Dag Johansen
          "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

          Comment


          • #35
            Ait, da vet jeg hva jeg skal gjøre i tiden framover.

            forresten, hvordan er det å lakkere membranet på en sub? Den jeg har, er falmet pga sola, så den ser litt gokk ut.. Vil det være en dårlig ide å lakke, eller er det noen som har lyst å ta på seg jobben med å recone den om det lar seg gjøre? Hadde vært fett å hatt den i mørk grå eller sort farge..

            Dag: Har du noen tegninger på horn, eventuelt lysten på å regne ut en pris på ett horn til meg? Flatpakket og ubehandlet.. Finish kan jeg stå for selv, hvis det skulle vise seg å bli en overkommelig pris. Eller er det sånn at man bør ha hornene parvis? Jeg kan så utrolig lite om akkurat hornkonstruksjon, men ideen fenger veldig. Og det ser unektelig rått ut!!
            Sture Vedal

            Comment


            • #36
              Originally posted by chin View Post
              Ait, da vet jeg hva jeg skal gjøre i tiden framover.

              forresten, hvordan er det å lakkere membranet på en sub? Den jeg har, er falmet pga sola, så den ser litt gokk ut.. Vil det være en dårlig ide å lakke, eller er det noen som har lyst å ta på seg jobben med å recone den om det lar seg gjøre? Hadde vært fett å hatt den i mørk grå eller sort farge..

              Det er aluminiumsmembran på RL-p'en, så det er bare å matte ned og lakkere i ønsket farge... Hadde aldri i verden risikert en amatørmessig reconingsjobb på en knallsubwoofer, fordi den ikke så perfekt ut.

              Enig i sortfargen.

              Comment


              • #37
                Bumper denne.

                Har vært og rappa Chin's RL-P. Og nå skal jeg bygge kasse.
                Men jeg skal ha den i bilen. Klarer og få plass til ca 300l kasse.

                H:50cm
                B:100cm
                D:65cm
                Bør vell lande på rundt 250 liter da? 22mm plater og det er utvendige mål. Topp og bunn blir dobbel. Mulig hele kassen blir dobbel om jeg ikke mister så alt for mange liter pga det.

                H: 50cm
                B: 100cm
                D1: 85cm
                D2: 65cm
                Bør vell bli ca 300liter da?

                Tror jeg skal gå for tuning rundt 27-32hz.
                Rektangel port, med god avrunding. Ala det Øivind Sandvik gjorde i en BMW.
                Men må nesten vite hvor stor port jeg bør ha? På størrelse av et DVD cover? A4 ark?

                Er ute etter skikkelig trykk
                Runar E. Olsen ~ Moderator
                Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

                Comment


                • #38
                  rappa Chin sin, som kjøpte den av meg, som kjøpte den av tigerwho, som kjøpte den av noen ;P

                  Comment


                  • #39
                    Originally posted by GENEXXA View Post
                    Bumper denne.

                    Har vært og rappa Chin's RL-P. Og nå skal jeg bygge kasse.
                    Men jeg skal ha den i bilen. Klarer og få plass til ca 300l kasse.

                    H:50cm
                    B:100cm
                    D:65cm
                    Bør vell lande på rundt 250 liter da? 22mm plater og det er utvendige mål. Topp og bunn blir dobbel. Mulig hele kassen blir dobbel om jeg ikke mister så alt for mange liter pga det.

                    H: 50cm
                    B: 100cm
                    D1: 85cm
                    D2: 65cm
                    Bør vell bli ca 300liter da?

                    Tror jeg skal gå for tuning rundt 27-32hz.
                    Rektangel port, med god avrunding. Ala det Øivind Sandvik gjorde i en BMW.
                    Men må nesten vite hvor stor port jeg bør ha? På størrelse av et DVD cover? A4 ark?

                    Er ute etter skikkelig trykk
                    No one? pretty please!
                    Runar E. Olsen ~ Moderator
                    Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                    http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

                    Comment


                    • #40
                      Originally posted by GENEXXA View Post
                      No one? pretty please!
                      www.trommelyd.no

                      Originally posted by Dag Johansen View Post
                      Lukket kasse på minimum 200 liter, helst 250liter er helt klart å foretrekke om presisjon er viktig.
                      Kan få presisjon med refleks også, men da må du bygge kasse på minimum 450 liter, helst 550liter.

                      Og har du plass til 550 liter kan vi bygge noe som er myyyye mer morsomt!
                      (begynner på H og slutter med ORN)

                      Må bare føye til at lukket kasse spiller enormt dypt.

                      Mvh
                      Dag Johansen
                      Lukket kasse, så stor som du greier å få. Det er i hvertfall mitt stalltips!
                      Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
                      [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
                      Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

                      Comment


                      • #41
                        Ugn, har lest det.
                        Men trådstarter er ute etter forslag til hjemme sub. Ikke til bil.
                        Fra hva jeg har lest, varierer kasse størrelsen fra optimal i bil, og optimal i hjemmet.
                        Correct me if im wrong.
                        Runar E. Olsen ~ Moderator
                        Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                        http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

                        Comment


                        • #42
                          Litt høyere tuning paa inne sub hvis det er snakk om til musikkbruk er min erfaring, til kinobruk er det noe annet, lav tuning er fine greier da.. Men det er bare min mening da

                          Comment


                          • #43
                            Bare vær snill med basser'n da! TigerWho kjøpte for øvrig denne ny fra SS. Jeg hadde 15-tommeren, og den var veeeldig lettdreven i 70-80 liter tunet til 34hz. Lønner seg å justere gain når du ser/hører elementet, for det er veldig lite forskjell mellom xmax og xmech. Fort gjort å smelle den i bunn og ødelegge den.

                            Comment


                            • #44
                              Jeg brukte mine innendørs og prøvde både bassrefleks og lukket, lukket spiller best men krevde litt Eq. Skal de brukes til hjemmekino ville jeg brukt ca 500 liter portet kasse tunet ttil ca 18hz, men til musikk ville jeg brukt lukket.

                              Comment


                              • #45
                                Tror jeg går for 250l portet.
                                Legger tuningen på 30hz-ish tenker jeg.

                                Men hvor stor bør porten være?
                                Runar E. Olsen ~ Moderator
                                Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                                http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

                                Comment

                                Working...
                                X