Announcement

Collapse
No announcement yet.

Har jeg gjort noe feil ved kobling?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Har jeg gjort noe feil ved kobling?

    Hei!

    Var nylig på en russebilkonkurranse, derav beste anlegg skulle kåres.
    Vi har to kasser med 2 Dynabel 12" DY9242, 500 watts RMS hver. Altså totalt 4 12". De er i 112 liter kasser. Uten porter. Disse drivers av en GTO 14001 hver, slik at hver subwoofer får 600 watt hver.

    Motparten hadde en kasse 12" Cadence XBP122 med to subber. Og en Cadence 1200watts forsterker, med portet kasse.

    Denne spilte mye bedre og sendte mer luft i bilen, slik at man kjente trykket mye bedre. De "spilte inn" subbene.



    I vårt anlegg har vi ikke spilt inn disse. Og ved 28/50 på volumet på spilleren begynner forsterkerne å "koble ut" og blinke litt på "protect". Subbene spiller bra, og taket "buler" opp og ned i Starcraften. Men alikevell vant den andre bilen --, Riktignok hadde de noen diskanter og slikt, men jeg aner ikke hvor mye jeg kan kjøre GTO 938 6x9'erne på lyden, så er noen uklarheter her.

    Forklaring?? Skulle vi hatt portet? Hva skal vi gjøre for å få bedre bass? Stille ned gain? Opp med bassboost? Heeelp

  • #2
    Bassboost står på minimum

    Comment


    • #3
      Dere skulle nok hatt porta kasse ja :-)
      Tor Martin Ølberg
      - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
      Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

      Comment


      • #4
        Har dere nok strøm og tykke nok kabler?

        Mvh kim

        Comment


        • #5
          4 stykk 70AH batteri, fulladet. 25mm^2 kabler fra batteri til forsterkere. Og 4mm^2 fra forsterkerne til subbene. Når jeg skruer opp volumet på spilleren, stopper subbene litt opp og spiller rart, samtidig som om "power" lyset slår seg av i ett sekund og blinker litt.


          Og når jeg tenker meg om, kom det en dude forbi å sa de vrengte seg litt, så han stilte ned Gain litt og volumet gikk mer opp enn normalt. Er dette "problemet", at de vrenger seg?
          Last edited by Anderspr0; 04-05-2012, 01:14.

          Comment


          • #6
            "vrenge seg" = overstyring, altså er det for høyt nivå ett eller annet sted i signalkjeden.
            Putt porter i kassa, gevinsten er sammenlignbart med å 4-doble effekten!

            Mvh
            Dag Johansen
            "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

            Comment


            • #7
              Originally posted by Dag Johansen View Post
              "vrenge seg" = overstyring, altså er det for høyt nivå ett eller annet sted i signalkjeden.
              Putt porter i kassa, gevinsten er sammenlignbart med å 4-doble effekten!

              Mvh
              Dag Johansen
              4-doble effekten, var det seriøst eller ironi?

              Evt. hvor store porter? Ligg problemer med plass..
              OG hvordan blir det med antall liter iforhold til portene?
              Kassen er delt mellom bass 2 og 3, så hver har omtrent 112 liter. Elementene yter best ved 55.9 liter pr, altså midt i blinken
              Last edited by Anderspr0; 04-05-2012, 14:51.

              Comment


              • #8
                Bilde nederst på link.
                http://www.bilstereoforumet.no/showt...t=16191&page=3

                Comment


                • #9
                  mål hvor stort rundt hull du kan ha mellom subwooferne så vet du hvor stor port du kan montere.
                  Mvh. Damir

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Anderspr0 View Post
                    4-doble effekten, var det seriøst eller ironi?

                    Evt. hvor store porter? Ligg problemer med plass..
                    OG hvordan blir det med antall liter iforhold til portene?
                    Kassen er delt mellom bass 2 og 3, så hver har omtrent 112 liter. Elementene yter best ved 55.9 liter pr, altså midt i blinken
                    Helt seriøst: 4-dobling av effekt tilsvarer 6dB økning, og du får noe tilsvarende i dypbassen ved å porte kassa.

                    Så vidt jeg kan se ut av bildet er det plass til 10cm porter, oppe og nede - mellom nr.1 og 2 og 3 og 4.
                    Altså 2 porter i hver kasse.
                    Tipper en tuning på rundt 37Hz vil fungere bra, i så fall skal portene være ca. 20 cm lange.

                    Mvh
                    Dag Johansen
                    "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                    Comment


                    • #11
                      Hvor får man bestilt slikt over nett, billig og raskt? Russetiden har begynt, så haster isåfall.

                      Prøvde å holde hånden over bassporten på hjemmekinoen, og slapp opp igjel. Ble sykt stor forskjell.

                      Må de være 20 cm lange?

                      Comment


                      • #12
                        Finnes vel ei stereosjappe i bergen som har aeroporter? :-)

                        Comment


                        • #13
                          De har butikk i bergen
                          http://www.bilradiospes.no/m/shop/?p...436&id=&vn=736
                          Ekje noke vits med bass hviss resten av lyden er dass!

                          Comment


                          • #14
                            Ta turen innom her i stavanger så kan jeg se over det :-)

                            edit: hvis du skal på landstreffet that is
                            Last edited by Tor Ølberg; 04-05-2012, 18:29.
                            Tor Martin Ølberg
                            - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                            Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                            Comment


                            • #15
                              Bosted er feil ;-) bestiller 4 rør ikveld. Hvordan blir det med litermengden nå da? Mente portet skal ha mye mere liter

                              Comment

                              Working...
                              X