Announcement

Collapse
No announcement yet.

B2 Audio ES-8 og AC-10

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • B2 Audio ES-8 og AC-10

    ES-8
    Godt pakket inn, greit med medfølgende informasjon om kasse.
    Thiele/Small parametrene stemmer greit.
    (det er ikke oppgitt målemetode for følsomhet, men gode gamle 1watt gir 82,5dB.
    God fit and finnish, virker solid, spesielt når man tar prisen med i betraktning.
    En del luftstøy fra chassis og luftehull i magneten ved store membranutsving.
    Testens første nedtur kom da jeg kikket inn i svingspole/magnet-topplate, 15mm x-max kan kanskje, med nød og neppe være peak til peak.
    Bruker man bransjestandarden som er svingspolelengde minus topplate/2 ser det ut til at x-max er rundt6-8mm.
    Dette er ikke i seg selv noe stort problem, lengre slaglengde hadde garantert gått på bekostning av andre parametre i negativ retning.
    Lyden? Jo takk, bare bra!
    Fungerer bedre i lukket kasse enn man skulle tro ut i fra den relativt høye resonansfrekvensen.
    Portet kasse på 20 liter tunet til 39Hz fungerte også veldig bra med bra trøkk og dynamikk.
    Men man merker fort at elementet har sine klare begrensninger når musikken begynner å grave ned i under 35Hz.
    Til normal rock and roll funker det kjempebra.
    Andre kasser er ikke tatt fram da parametrene ikke egner seg for båndpass.

    AC-10
    Samme som over på det meste med unntak av fit and finnish som jeg vil karakterisere som en liten katastrofe.
    Enkelte detaljer kan være tilfeldig på dette elementet og ikke nødvendigvis være en pekepinn for alle, som membran som er limet skjevt og dermed lager et skjevt oppheng.
    Av bilder jeg har sett på nett er tilpassningen av pakningsringen rundt kransen på elementet dårlig.
    Også på mitt eksemplar, den passer rett og slett ikke.
    Dette elementet er naturlig nok mer påkostet og har dermed ikke så mye blåselyder som ES.
    Oppgitt x-max er på dette elementet også på viddene, jeg tenker rundt 10mm er mer riktig.
    Men også her gjelder regelen om at de andre parametrene hadde vært annerledes.
    Følsomheten målte jeg til 87dB -1 watt.
    Dette elementet spiller meget bra i 34 liters kasse tunet til 32Hz.
    Meget tight og fin bass uten unoter av noe slag.
    Plenty med ork ned i sub-30Hz oktavene.
    Dette er et element jeg kunne levd lykkelig med hadde det ikke vært for unotene med sammensettingen.

    Mvh
    Dag Johansen
    "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

  • #2
    Hmm.. trodde bransjestandarden for lineær xmax var relatert til der BL begynner å avvike mer enn en gitt % fra normalen? Greit nok med 20mm "xmax", men når du er på 70%BL allerede ved 8mm begynner det å bli kraftig lureri Fin anmeldelse forresten.

    Comment


    • #3
      Jeg er glad for den objektive anmeldelsen av høyttalerne Dag.
      Dessverre har jeg ikke sendt elementene til deg personlig, så du har jo hatt flaks / uflaks i å få et daglig dags "mandags eksemplar" av AC10.

      Noe som jeg faktisk synes er bra, da du har fått et element utifra normale omstendigheter uten at vi har kreset ekstra for at vi skal kunne "polere" sluttresultatet og derved få en enda bedre test.

      Selvfølgelig vil jeg påpeke at membranen ikke skal være limt skjevt og at pakningsringen skal se ut som på bildet.
      Likevel er jeg glad for at du likte lyden i begge elementene uten å ha blitt påvirka av produsenten i anmeldelsen din.

      Mvh
      J. Holm
      www.b2audio.com
      http://facebook.com/b2audio

      Comment


      • #4
        Jeg vil understreke ryddigheten i overleveringen av elementene til test.
        Ikke noe press, ikke noe lovnader om billige elementer etc., så dette er en nøytral test.

        Mvh
        Dag Johansen
        "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

        Comment


        • #5
          Vil tro dette satte en liten demper på flere enn bare meg.. vil disse fungere bra som midbasser i ett 3-veis oppsett? dele fra 70-400hz?
          Sture Vedal

          Comment


          • #6
            Kom ingen store sjokk for meg når det gjelder es8 iallefall. Det at den ikke går så veldig dypt var nesten forventet.

            Dag, er det 20 L stor portet kasse tunet til 39Hz du anser "mest passende" til musikkgjengivelse?
            Bmw e34 520:
            Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

            Comment


            • #7
              Originally posted by chin View Post
              Vil tro dette satte en liten demper på flere enn bare meg.. vil disse fungere bra som midbasser i ett 3-veis oppsett? dele fra 70-400hz?

              Hmmm, ingen demper for min del men jeg har faktisk prøvd de da, jeg syntes de spiller dypt nokk til hverdags bruk, det er ikke en 15" du har kjøpt så ikke forvent kjellerdyp bass.
              Og dette med x-max er vel slik at du har egen standar på "inne" hifi men på bilstereo er det andre normer og standarer som gjelder?

              Comment


              • #8
                Synes 39 Hz i kasse på den volumen er helt ok. Det er ikke midder, men skal være godt med "punch" i dem.
                Mvh
                J. Holm
                www.b2audio.com
                http://facebook.com/b2audio

                Comment


                • #9
                  Syns ikke dette var avskrekkende.

                  Hadde vært artig om Dag hadde fått testet DD sine xmax'er.
                  Eller satt B2 som merke opp mot noen andre merker.
                  Runar E. Olsen ~ Moderator
                  Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                  http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

                  Comment


                  • #10
                    Ingen grunn til å bli skremt av annet enn at det ene elementet var dårlig bygget!
                    Dette er veldig fine elementer med velvalgte tekniske data.
                    Hvis slaglengden hadde vært som oppgitt hadde elementene vært "dårligere" på andre måter!

                    Mvh
                    Dag Johansen
                    "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Stianuno View Post
                      Og dette med x-max er vel slik at du har egen standar på "inne" hifi men på bilstereo er det andre normer og standarer som gjelder?
                      Stemmer dette Dag? og x-max det er max membranutsvingning sant? for jeg ser jo med det blotte øyet at membranen vandrer MYE lengere en 6-8mm når jeg spiller med mine es8.

                      Comment


                      • #12
                        xmech er vell det som er det maximale?

                        Dag, kan du forklare oss forskjellene mellom xmax og xmech? Hadde vært flott med en grundig forklaring.
                        Runar E. Olsen ~ Moderator
                        Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                        http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

                        Comment


                        • #13
                          Jeg har fått med meg at "xmech" er slaglengden membranet har før det mekaniske i subben/høyttaleren gjør at den ikke kan slå lengre ut...
                          ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                          Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                          Comment


                          • #14
                            Da har jeg fått testet ES8 skikkelig en god periode.
                            Og må si det er noen råe elementer mtp størrelsen.
                            Bygget kasse etter Dag's anbefalinger. Og er svært fornøyd med lyden. Punchy og fin på de sjangerene som skal være slik.
                            Dyp og fin bass på Hip Hop og Rap lignende musikk. Men ikke kjeller dyp. Eneste jeg savner, er at de ikke går så dypt. Men man er litt begrenset, mtp størrelsen på elementet.

                            Har målt oppsettet en gang, og da var det kun brukt par dager. Altså ikke spillt inn. Klarte 139.7db, med kassen og port vendt mot en av sidene. Det er ikke værst.
                            Skal se om jeg får tatt en ny måling i nærmeste fremtid. Med basskassen vendt bak. Og elementene har løsnet en del nå.

                            Har null problem og anbefale disse små rakkerne videre til andre.
                            Runar E. Olsen ~ Moderator
                            Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                            http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

                            Comment


                            • #15
                              Du målte 139,7db med hvor mange ES8 elementer, og hvilken forsterker?
                              Ford Mondeo '04
                              B2 Audio Mono - B2 Audio AC12 - Hertz MLK2 - Cadence Z4000 - Pioneer 7200SD

                              Comment

                              Working...
                              X