Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybegynner bygge sq/sql anlegg i mercedes w212 sedan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nybegynner bygge sq/sql anlegg i mercedes w212 sedan

    Hei godtfolk!

    Eg ønsker og bygge stereo i bilen min og må si eg er veldig splittet om eg skal gå for SQ eller SPL anlegg. eg vil ha i både pose og sekk! smile.gif
    Har derfor kommet frem til at eg behøver litt kvalifisert hjelp og helst upartisk (ikke forhandler eller selger).
    Har selv en forkjærlighet for Rockford Fosgate og Focal fra mine yngre dager når målet var å slå pusten utav jentene i baksetet.

    Nå skal eg legge frem det som eg har funnet av interesse (som gammel RF mann har eg kunn sett på RF).
    Komponentsett : Focal 165KR i alle 4 dører. 2980,- x2 = 5960,-
    Forsterker til komponentsett: RF Punch P400X4 = 4190,-
    Subwoofere: Rockford Fosgate T2 D412 4590,- x2 = 9180,-
    Forsterker til subber alt 1: Rockford Fosgate T1500-1BDCP 6990,- x2 = 13980,-
    Forsterker til subber alt 2: Rockford Fosgate T2500-1BDCP = 14995,-
    Evt Rockford Fosgate 3Sixty Linjedriver (hvet ikke om det hjelper) = 1195,-

    SUM med alt sub amp 1 = 34505,-
    SUM med alt sub amp 2 = 35520,-

    Så kommer det jo seff litt kabler å støydempingsmatter etc.

    Er dette et bra oppsett for SQ som samtidig kan lage litt trøkk for meg som er så glad i RF?
    Evt hvilken kasseløsning gir best kompromi mellom SQ og SPL?

    EVT hvilke andre komponenter burde eg heller legge i listen mitt for samme budsjett?

    Håper på mangen gode sakkyndige svar.
    På forhånd takk!

    Cato

  • #2
    Hei. Velkommen til forumet! Takk for at du beskriver skikkelig hva du ønsker i motsetning til de fleste. Tenker at mye av det du lister opp her er bra. Jeg ville ikke gått for RF subber. Hva med B2, LIB, D, GLADEN eller DD? Det høres ut som du er litt på "SQL" tankesett, Gladens subber har fått gode skussmål og er ok priset.

    Hvis du tenker rundt 2-3KW total forsterkereffekt må du budsjettere med et ekstra batteri, gjerne biltema, og oppgradering av ditt elektriske anlegg.
    Tror en DSP som 3sixty eller tilsvarende kan være smart så får du gode sq muligheter på justeringssiden.
    Angående konstruksjon avhenger det litt av bilen, hvor mye plass du kan ofre samt valgt element. Men bassrefleks med sub og port bak eller sub o port opp pleier å være å være trygge valg.
    never enough!

    Comment


    • #3
      Originally posted by bass-freek View Post
      Hei. Velkommen til forumet! Takk for at du beskriver skikkelig hva du ønsker i motsetning til de fleste. Tenker at mye av det du lister opp her er bra. Jeg ville ikke gått for RF subber. Hva med B2, LIB, D, GLADEN eller DD? Det høres ut som du er litt på "SQL" tankesett, Gladens subber har fått gode skussmål og er ok priset.

      Hvis du tenker rundt 2-3KW total forsterkereffekt må du budsjettere med et ekstra batteri, gjerne biltema, og oppgradering av ditt elektriske anlegg.
      Tror en DSP som 3sixty eller tilsvarende kan være smart så får du gode sq muligheter på justeringssiden.
      Angående konstruksjon avhenger det litt av bilen, hvor mye plass du kan ofre samt valgt element. Men bassrefleks med sub og port bak eller sub o port opp pleier å være å være trygge valg.
      Takk for svar!
      Skal en be om hjelp er det jo lurt å si hva man vil ha hjelp til konkret og ikke generellt.
      Har kikket på GLADEN SQL Extreme og GLADEN ZERO Pro. Har du kjennskap til disse å hvilken som er best til SQ å spille høyt? ut i fra lesing kommer eg selv til at SQL er best allround til det og ZERO er mere SQ??

      Anbefaler du og andre merker på forsterker eller er RF bra der?

      Har sett for meg 1 eller 2 AGM batterier i baggasjen/reservehjulsbrønnen. Original Dynamo leverer 180 amp. Er tenkt og utbedre " de 3 store" og muligens bytte laderegulator.
      I baggasjerommet har eg tenkt å bruke en del plass til subkassen, skal ha plass til litt handleposer å sånn fortsatt men ikke mer enn det. dypt baggasjerom på e klassen men ikke så høyt. Kassen skal forøvrig være Hurtigfestet så lett å trekke ut om eg har bruk for plassen.
      Med subbene og port pekende bakover hvordan blir det da med trykk inn i kupeen? opning eg var tenkt og bruke er hull til ski i armlenet. Da må det vel i så fall være opning mellom seterygg og kassen? ønsket var og trykke den helt inn i seteryggen og ha porter der hvor armlenet er..

      Mvh
      Cato Eide

      Comment


      • #4
        Jeg har et sett 165KRX2 du kan få for 2500,-+ frakt. Bør ikke være umulig å finne et til om du vil ha identisk oppsett i bakdørene. Bruker det uten sub, delt ved 50hz (om jeg husker riktig) og med 250W i ryggen. Spiller helt knall med overraskende mye trøkk i midbassen. Vurderer bare salg fordi det er så mange andre spennende ting jeg gjerne skulle ha testet

        Comment


        • #5
          Np må jeg holde godt på pengene for å ikke kjøpe det settet
          [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
          Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

          Comment

          Working...
          X