Announcement

Collapse
No announcement yet.

Peak i øvre bassområde BMW E46

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Peak i øvre bassområde BMW E46

    Hei.

    Jeg har en BMW 3-serie e46 som jeg har modifisert dørene på. Jeg har dempet og tettet alle åpninger og hull så godt som mulig, og jeg har montert høyttaleren direkte på stålet istedenfor på dørtrekket.

    Lyden blei over all forventning, bassen er helt rå. Litt for rå faktisk. Problemet er at det er en voldsom peak i hele øvre bassområdet ca 50-250Hz, men spesielt rundt 100-120Hz, det låter ikke mye pent. Jeg må bruke eq og dra ned hele dette frekvensområdet med opp til -12db. Se bilde under.

    Så nå lurer jeg bare på hva som generelt kan være årsaken til at man får en så voldsom peak i øvre bassområde? For liten kasse, for stor kasse, feil elementer, eller andre ting? Disse elementene er vel egentlig beregnet å spille i free air, eller med store bagasjerom som kasse, så kanskje problemet er at døra er for liten og tett.

    Men jeg har ikke peiling, så jeg håper det er noen her med kunnskap om lyd og høyttalerkonstruksjoner som kan si litt om hvorfor det er som det er, og hva jeg kan gjøre for å flate ut den peaken bortsett fra å bruke masse eq.

    Høyttalerne er JL Audio ZR650-CSi.







    Last edited by Ronny M; 22-02-2014, 09:48.

  • #2
    At du skulle få en så stor peak er kanskje litt spesielt, men jeg vil ikke tro at volumet er for lite i døra. Saken er vel heller at man vil aldri klare å få en dør 100% tett, og du kan fort få uønskede resonanser samme hvor godt du demper.

    Nå vet jeg ikke hva slags deling du kjører på elementet, eller hva resten av systemet ditt består av. Men en mulighet som jeg ville foretrukket var å dempe disse frekvensene med delefilter og la en fulltone i lyttehøyde overta videre oppover i spekteret.

    En ting til; er elementene sikkelig innspillte? Dette vil også ha stor betydning for lyden.

    Comment


    • #3
      Det er vanskelig å få døra helt tett ja, så det kan jo være det som er årsaken. Jeg har en sub som jeg bruker noen ganger, men den er så stor at jeg ikke har den i bilen hele tiden, trenger plass til litt bagasje også
      Så det blir til at jeg hører mye kun på frontsettet, uten deling selvfølgelig. Jeg ønsker derfor å få best mulig lyd ut av disse.
      Jeg må jo si at de spiller helt rått, det er faktisk ikke nødvendig med sub etter at jeg tettet dørene, men jeg må bruke mye eq for å dempe spesielt 100-120Hz.

      Så det fungerer jo veldig bra sånn som det er nå, men jeg syns det hadde vært moro å finne ut hva som er årsaken til den kraftige peaken ved 100-120Hz.

      Høyttalerne er innspilt, det er helt sikkert Men det hadde uansett ikke gitt sånne enorme peaker selv om de hadde kommet rett ut av esken.

      Comment


      • #4
        Du sier jo at elementene er free air, om du vil prøve med noen andre elementer så kan jeg alltids låne deg noen Seas reference 6.5", holder til i Grenland.


        Mvh Bjaa
        1993 BMW 318is coupe

        Alpine - Phoenix Gold - UsAmps - Hertz - Odyssey - Evus - Tsunami - Vibroplast

        Comment


        • #5
          Gjelder dette når dørpanelene er montert på?

          I såfall kunne det jo være at dørpanelet har en egenfrekvens imellom 50Hz og 250Hz (ref oktavregenen), og at panelet svinger harmonisk sammen med elementet, som gjør at lyden ved denne/disse frekvensene forsterkes?
          VW Polo, 2010, 1.6 TDI OEM-style
          DLS Dynamat Varta Stinger Dynabel
          http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=17785

          Comment

          Working...
          X