Announcement

Collapse
No announcement yet.

Alpine CDA-133BT, Power IC - Hva skjedde med lyden?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Alpine CDA-133BT, Power IC - Hva skjedde med lyden?

    Hei.

    Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare dette uten at det høres merkelig ut, og jeg vet at tittelen på emnet er på trynet, men jeg gjør et forsøk...

    Jeg satt meg i bilen litt tidligere i dag for å endre på innstillingene på cd-spilleren (Alpine CDA-133BT) for å se om jeg kunne oppnå litt bedre lyd, mens jeg går gjennom alt av innstillinger kommer jeg over noe som kalles for "Power IC", jeg vet nå at dette er for den integrerte forsterkeren på spilleren, men jeg var ikke klar over dette når jeg satt der og da. For moroskyld (mens jeg hører på musikk) velger jeg å slå AV denne innstillingen, og alt av lyd i bilen forsvinner, helt dødt, og det står "Power IC= OFF". Jeg ventet i 5-10 sekunder før jeg trykte en gang til og plutselig var lyden tilbake, og det står "Power IC=ON" på spilleren.
    Jeg skjønner at det ikke er noe spesielt ved dette, men det som er merkelig (for meg) er at etter at jeg gjorde dette så ble lyden i bilen MYE bedre. Eneste måten jeg kan forklare det på er at høyttalerne plutselig kom til live og at musikken ble TOTALT forandret, på en positiv måte. Har hatt dette oppsettet nå i cirka en ukes tid og jeg har vært fornøyd med lyden, men det har aldri spilt så bra tidligere som det gjør nå! Og jeg skjønner ingenting, jeg er overlykkelig på grunn av resultatet, men jeg skjønner ikke hva som kunne ha skjedd for at alle høyttalerne plutselig spiller så forbanna mye bedre nå.

    Har noen vært borti noe slikt tidligere, eller er det bare spilleren min som har levd sitt egent liv før nå...
    Alpine 133BT - Alpine SWE-815 - Alpine KTP 445 - REF6502IX - GTO938

  • #2
    Du har ikke fått resatt innstillingene på spilleren da du skrudde av og på power ic da?

    Comment


    • #3
      Det er godt mulig T-Karlsen. Lyden har holdt seg lik uten forandringer etter dette skjedde. Det er mulig at jeg på en eller annen måte kanskje gjorde slik at spilleren ikke leverte full effekt, ikke vet jeg hvordan eller om jeg i det hele tatt var/er årsaken, men det spiller i det minste mye bedre, så jeg er fornøyd Nå er jo også KTP-445 på vei med posten, så lyd i bilen blir det nok av for min del, foreløpig
      Last edited by SD88; 30-12-2013, 21:44.
      Alpine 133BT - Alpine SWE-815 - Alpine KTP 445 - REF6502IX - GTO938

      Comment


      • #4
        Power IC - On - Intern forsterker i spilleren er på
        Power IC - Off - Intern forsterker i spilleren er av

        Du mener lyden er blitt forandret, noe som hørres usannsynlig ut. Sikker på at du ikke har vært borti noen av de andre innstillingene?
        Tor Martin Ølberg
        - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
        Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

        Comment


        • #5
          Det er akkurat det som er litt rart. Det var ingen tvil i verden, lyden ble bedre. Jeg er så absolutt langt fra ekspert på dette området, men det ble en stor forbedring i lydbildet. Som nevnt tidligere så har jeg ikke peiling på hva som gjorde susen, det var grunnen til at jeg postet her, av ren nysgjerrighet.
          Alpine 133BT - Alpine SWE-815 - Alpine KTP 445 - REF6502IX - GTO938

          Comment


          • #6
            Hørres ut som du har trykket på noe mer. Hva slags spiller har du?
            Tor Martin Ølberg
            - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
            Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

            Comment


            • #7
              Alpine 133BT, står i signaturen. Og nei, jeg trykte på ingenting annet. Deaktiverte og aktiverte power IC med et mellomrom på ca. 10 sekunder. Min første tanke var at det kanskje kunne ha vært en form for en feil med forsterkeren og at dette problemet ble løst ved at jeg slo den av og på, altså en slags "reeboot". At jeg ikke trykte på noe annet er jeg 100% sikker på, dette var første gangen jeg gikk inn på innstillingene etter at spilleren ble montert.
              Alpine 133BT - Alpine SWE-815 - Alpine KTP 445 - REF6502IX - GTO938

              Comment


              • #8
                Gå i mellom innstillingene dine å sjekk eq. Noe har forandret seg.
                Ellers får du bare nyte det at det høres bedre ut å ikke tenke for mye på det.

                Godt nyttår!

                Comment


                • #9
                  Ingenting var forandret. Som nevnt over så rørte ikke jeg innstillingene på spilleren før etter at dette skjedde. Altså, alt stod på balansert (50-50). EQ var ikke engang aktivert på dette tidspunktet, det var ikke før etter at dette skjedde at jeg endret på EQ for å få bedre lyd i mine ører, satt da EQ innstillingene på Rock. Men nok om dette, jeg er veldig fornøyd med lyden slik den er nå, hvorfor den ut av det blå endret seg så mye har jeg ikke peiling på. Det viktigste for meg er at det spiller bra nå. Fikk også endelig Alpine KTP445 i dag, denne skal monteres i morgen, skal bli gøy å høre forskjellen
                  Alpine 133BT - Alpine SWE-815 - Alpine KTP 445 - REF6502IX - GTO938

                  Comment

                  Working...
                  X