Announcement

Collapse
No announcement yet.

2x DD9518 basskasse. Hjelp med tuning og volum (bilder)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 2x DD9518 basskasse. Hjelp med tuning og volum (bilder)

    Da sitter jeg her og planlegget mitt 2. prosjekt, og har satt med ned med Google SketchUp og lekt litt.

    Kassa skal inn i en liten 3 dørs Golf 3. Baksetene skal ut, og kassa skal inn.

    DD sine kasseforslag vil ha ei kasse som er bygd i 19mm MDF på 170 liter etter fratrekk fra porten. Porten har en 630 cm2 åpning, med et volum på 40 liter, som gir en lengde på 63,5 cm, se link


    Jeg har tenkt til å bygge hele kassa i dobbel 22mm eller 25mm MDF, med gjengestenger som avstivere (som jeg ikke har lagt inn i tegningene). Porten blir sansynligvis bygget i enkel 22/25 mm MDF, det går vell greit?

    Kassa forfra

    Kassa ovenfra

    Kassa fra siden


    På tegninga har kassa et innvendig volum på 600 liter (bygget i dobbel 25mm), så den havner på rett over 500 liter når porten er trekt fra. Kassa er bygget etter maksimum mål. Portene har en åpning på 600 cm2 (40x15cm) og en lengde på 66 cm som gir et totalt volum på 79 liter. Jeg har valgt to porten framfor èn, pga utseendemessige grunner (regner ikke med det har noenting å si?)

    Det jeg egentlig lurer på er hvor stor kasse anbefaler dere til 2 stk DD9518? Bør jeg gå etter punkt og prikke på kasseforslaget til DD?

    Og det største problemet er egentlig tuninga på kassa. Noen som har noen forslag til tuning? 30-35 hz? Hvor stort areal og hvor lang skal porten da være? Hører mye på dubstep, hardstyle og hip-hop.
    Ja, jeg har prøvd WinISD, men etter endel roting i det programmet ga jeg opp, da jeg ikke kom noen vei eller forsto noenting.


    Bør jeg eventuelt dele kassa opp i to kammer?

    Takker for svar
    Digital Design DD9515, Dynabel BF7501, Focal 165VR, Dynabel BF0802, Alpine CDE-123, Odyssey PC1500

  • #2
    den siste kassa jeg bygde til mine 9518 hadde 2 separate kammer på 200l netto (port og sub trekkt i fra) og hvert kammer hadde en port på 600cm2 å tuning ca. 35hz. fikk ikke prøvd kassa til det maximale med bare 800w per sub, men spilte bra med tanke på tilført effekt
    FI SP4
    LIB
    Hagalien's projekt: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=18182
    DD4LIFE

    Comment

    Working...
    X