Announcement

Collapse
No announcement yet.

Helix E8W

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Helix E8W

    Er det noen som har erfaring med dette elementet,eller noe tilsvarende?
    Har en porsche 911 med ekstremt lite plass og må bygge en veldig flat basskasse i hattehylla og da trenger jeg en lettdreven lavtbyggende 8" som klarer seg med liten trykkammerkasse.

    Kom med innspill;-)

  • #2
    Nå hadde jeg egentlig tenkt å nevne Hoffmans Iron Law, men... du skal jo bygge i en 911, som har motoren bak. MÅ du bygge bass i hattehylla eller er det bare gammel vane? Et bildesøk på "Porsche 911 sub" gav ganske mange plasseringsalternativer

    Er frontsub en mulighet? (med tanke på prisutviklingen på 911 den siste tiden skjønner jeg godt om du ikke ønsker å kappe i bilen, men det er ikke nødvendigvis..eh.. nødvendig).

    Hva slags forsterker skal dette drives av?
    Last edited by epifant; 28-06-2015, 00:13.

    Comment


    • #3
      Nødvendigvis nødvendig *humre*

      Våg å gjøre noe med Porsche'n din, det er bare en bil en svært spesiel og fin en, men fortsatt en bil
      [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
      Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

      Comment


      • #4
        Ønsket mitt er og beholde all plass og muligheten til og ha med folk,også i baksetet,så bygge kasser bak setet på gulvet er uaktuelt.
        Sidepanelene bak er også uaktuelt.
        I fronten er det ekstremt begrenset med mulighet,da disse bilene er veldig små og det meste av plass allerede er godt utnyttet.
        Flat sub under setet spiller elendig og i og med at dette er en 964,har den en del elektronikk der som står i veien.
        Sub i bagasjerommet(foran) har jeg testet og dette fungerer dårlig.
        Er for tett da tanken sitter inntil torpedoveggen.

        Så da sitter jeg igjen med en hattehylle hvor det faktisk er mulig og bygge en kasse på 10-12 liter kanskje,uten og ødelegge plassutnyttelse.
        Denne løsningen ødelegger heller ikke noe av bilens originalitet,da tanken er og ta vare på den originale hattehyllen og bygge en helt ny en.
        Da vil at være reverserbart og bilen verdis blir absolutt ikke forringet
        En fordel til og en skal være helt perfeksjonist,er vekten kassa tilfører og hvor denne er plassert.


        Mitt alternativ til elementer er da ganske så begrenset da jeg har en maks høyde på element og forholde meg til samt lite volum.

        I dørene har jeg et sett med Gladen 165sql og forsterkeren er en digital liten sak som heter blaupunkt THA475.
        Dette spiller utrolig bra,noe av det bedre jeg har hørt med kun et frontsett.
        Har holdt på i mange år med bla bilstereo og dette oppsettet traff spikeren hos meg.
        Problemet er når jeg fyrer opp motoren.
        Da forsvinner all bass og jeg må presse frontsett hardt for og i det hele tatt høre/føle ting under 60-80 hz eller no rundt der.
        Vil tro at det ikke skal så mye til for at dette skal bli en del bedre og er mere opptatt av kvaliteten på lyden enn masse bråk.

        Comment


        • #5
          Det finnes subber som trives i små kasser
          [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
          Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

          Comment


          • #6
            Det var jo fornuftige argumenter for hattehylleplassering ja Men ingen grunn til å snyte seg selv for en masse membranareale ved å velge en 8-tommer:

            En SB Acoustics SW26DAC76-8 i ~16-17 liters kasse spiller ned til 40hz før den faller av, men spesielt lettdrevet er det naturlig nok ikke (ref. Hoffmans Iron Law). Fungerer ok ned til >10 liters volum. Faller av tidligere, men du vil jo få ganske mye hjelp av kupeen.




            Stereo Integrity BM MK IV gir deg mer membranareale med samme kassevolum, men er kun å få tak i brukt. Dukker ikke opp for salg så ofte og forsvinner fort.

            Prescient Audio TD12-04 er en litt utradisjonell sak jeg ikke har hørt stort om. Men ca 15 liter kasse der også. Og jeg tror du bør frese ut rundt baksiden av elementet..



            Earthquake SWS-12 skal også passe greit i 15+ liter lukket. Ikke spesielt dyr heller.



            Eventuelt kan du gå for elementer med normal dybde og magnetstørrelse og montere det med magneten ut (om ikke du bryr deg om harryeffekten som umiddelbart vil oppstå). Eller gå for en variant med slavebass, men passive radiatorer er relativt dyre. Personlig hadde jeg muligens gått old school med en Phase Linear Aliante, men...brukt og dyrt...

            Last edited by epifant; 28-06-2015, 19:23.

            Comment


            • #7
              Nautiluz innpå her har jo bygget hattehyllesubber i et par 996, som visstnok låt bra. Vet ikke hvor stor plassforskjell det er fra 964 til 996, men her er iallfall noen byggebilder: https://www.facebook.com/media/set/?...7945126&type=3
              [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

              Comment


              • #8
                Mye gode svar og forslag her og er takknemlig for engasjementet
                Ang 996 vs 964,så er det stor forskjell mtp plass bak.
                Elementet kan maks bygge 60mm i høyden og det må monteres litt skrått for og unngå og treffe bakruta og for i det hele tatt få litt volum på det hele.
                Og snu elementet vil derfor ikke gi meg mere muligheter,og harryfaktoren ligger vi unna på denne bilen
                Vil helst at dette skal se så diskré ut som mulig.

                Helix elementet har jeg forstått klarer seg med meget få liter samt at den passer inn med størrelse.
                Hvor lettdrevent det er og hvor godt det spiller er en annen sak.

                Jeg må nok støpe kassa i glassfiber med litt hjelp av mdf for og få dette til,og da er det vanskelig og treffe riktig med volum,så elementet bør derfor være relativt vidspektret mtp volum.
                Elsker og driver med Diy og har heller ikke dårlig tid da alt på denne bilen skal være perfekt da dette er en gammel bildrøm som endelig har gått i oppfyllelse,så derfor viktig med deres innspill og erfaringer;-)

                Ingen her som faktisk har eller har hatt dette elementet?

                Her er et dårlig bilde av smykket
                Attached Files
                Last edited by mx6; 28-06-2015, 23:04.

                Comment


                • #9
                  Må legge til at forsterkeren min ikke yter mere enn 2x75w brokoblet til 1x150w,så det er det jeg har til rådighet.
                  Pris på elementet er urelevant da denne bilen fortjener noe som virkelig fungerer.

                  Finnes ikke noe bedre lyd enn en porsche 6 sylindret på full gass,men denne bilen er en milsluker,og norske fartsbegrensinger tvinger meg ned på et cruisingnivå og derfor viktig med hifi lyd imellom alle påkjørsler med høyt turtall

                  Om det MÅ oppgraderes på forsterkerfronten,så er er det ok,men da må det være noe som er veldig lite i fysisk størrelse.
                  Blaupunkt forsterkeren skal etter planen drive hele anlegget,da den er på 4x75 hvor 2 kanaler tar for seg frontsett og de 2 resterende sub.

                  Comment


                  • #10
                    Eller hva med 2 stk av disse små tang band 6,5" som var populære en tid tilbake?

                    Comment


                    • #11
                      Pen bil! Siden du allerede har Blaupunkten ville jeg latt den prøve seg på hva enn du ender opp med å montere bak, og heller ventet med å oppgradere om det ikke skulle være nok futt. Spiller det bra er jo saken biff (eller schweinshaxe?) Kassa ville jeg enkelt og greit lagd så voluminøs som overhodet mulig - blir den 20 liter istedetfor 15 er det bare bra.

                      Jeg tror ikke Helix-bassen er dårlig, men du vil snyte deg selv for endel membranareale. En gjennomsnittlig 8-tommer har ~220cm2 membranareale, mens en 12-tommer har ~550cm2. Om Xmax er identisk vil 12-tommeren ha mer potensiale enn to Helix-elementer.

                      To Tang Band W6 er litt bedre enn én Helix med sine 280cm2 sammenlagt. I tillegg er de tett på 11cm dype totalt.

                      Prescient-elementet later til å være det som passer best (foreløpig), men det får Qts på >1 i 15 liter lukket. Med andre ord en liten pukkel mellom 60 og 110 hz omtrent. Ikke nødvendigvis en ulempe - låter nok litt "imponerende", men er redd det kan bli slitsomt i lengden. Kommer jo helt an på smak og behag.

                      Comment


                      • #12
                        Det precient elementet du refererer til er veldig spennende,men hattehylla er ikke veldig dyp,rundt 30cm hvor glasset er nær hattehylla i bakkant,derfor ikke plass til noe større en 10" men det er ikke sikkert.
                        15 liter er optimistisk,heller ned mot 8-10 liter tror jeg.

                        De tang band elementene kan gå da jeg får mere høyde og gå på hvor lengre frem jeg plasserer elementene.
                        Det mest gunstige er om de ikke har ventilert magnet da jeg kan bruke selve elementet til og stive opp konstruksjonen.
                        Spørsmålet er om jeg får tak i de og hvor små kasser 2 sånne kan nøye seg med.

                        Comment


                        • #13
                          Hadde selv 4stk Focal Utopia 13WS 5" subber i gamlebilen, og den led ikke av akutt bassmangel den Noe mer kostbart er det jo.. mener det var et firma som laget custom kasser i carbon til 911 med 2 sånne i.
                          [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

                          Comment


                          • #14
                            har et par av de Focal 13WS som Haakon hadde i bilen sin, som jeg ikke vet om jeg får brukt.
                            Send meg en PM hvis det kan være interesant
                            Prosjekt SQ Audi A3

                            Comment


                            • #15
                              Hvis du var fornøyd med lyden av 4 stk 13ws,hvordan er det da med 2?
                              Coupeen er veldig liten så det skal sikkert ikke så altfor mye til for og gi litt trykk.

                              Comment

                              Working...
                              X