Announcement

Collapse
No announcement yet.

trenger ny kabler til Logitech Z-5500 5.1

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Takk det samme. Jeg har en ganske beryktet test å støtte meg opp til, har du noe å motbevise det med eller liker du bare å kverulere?

    Trenger du noe mer enn en test mellom 1000kr/m kabler og kleshengere til å forstå at høyttalerkabler ikke spiller noen rolle for lydkvaliteten?

    Eller mener du at vi skal finne opp hjulet på nytt ved å teste dette selv?

    Man må selvsagt passe på tverrsnitt og antall ledere. Men det er ikke det som er poenget, poenget er at det er ikke vits å handle dyre kabler istedenfor noen billigere som har likt/større tverrsnitt.
    Mvh. Damir

    Comment


    • #32
      Originally posted by Dammed View Post
      Takk det samme. Jeg har en ganske beryktet test å støtte meg opp til, har du noe å motbevise det med eller liker du bare å kverulere?

      Trenger du noe mer enn en test mellom 1000kr/m kabler og kleshengere til å forstå at høyttalerkabler ikke spiller noen rolle for lydkvaliteten?

      Eller mener du at vi skal finne opp hjulet på nytt ved å teste dette selv?

      Man må selvsagt passe på tverrsnitt og antall ledere. Men det er ikke det som er poenget, poenget er at det er ikke vits å handle dyre kabler istedenfor noen billigere som har likt/større tverrsnitt.
      Jeg stoler mer på mine egne ører og erfaringer enn 'tester' gjort av personer jeg ikke har peiling på hverm er.
      De kan være kjøpt og betalt av Monster for alt jeg vet. Er altfor mange ukjente faktorer i bildet til at man kan spise noe slikt til frokost.

      Men hallo, en test på internett og fasiten ligger på bordet. Jess. Siste linken er tross alt skrevet på et forum, av en kar med 7 poster.
      Og ja, synes det er morsomt å kverrulere.
      Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
      [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
      Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

      Comment


      • #33
        Originally posted by Tor Ølberg View Post
        Jeg blandet inn kablene som EA brukte som han advarte meg og bruke fordi forsterkeren gikk i selvsving på noen forsterkere han hadde. Ergo en advarsel til andre som hadde planer om å bruke disse kablene, har ingenting med anlegget til EA og gjør i prinsippet.
        Selvsving har flere faktorer enn bare kablene da.
        Lengde, terminering, høytalere, forsterkere blabla.
        At det feiler på et system betyr ikke at det feiler på alle systemer.
        Mvh
        Rolf Try Nygård

        Comment


        • #34
          Ikke nødvendigvis, men en vet aldri. Kan for all del være et mandagsprodukt... Uansett så har vi begynt å gå på ville veier med kabeldiskusjonen. Trådstarter spurte etter kabler, svaret har han fått.
          Tor Martin Ølberg
          - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
          Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

          Comment


          • #35
            Siden jeg er nevnt så mye så må jeg bare si at det gjaldt Supra Ply, jeg skaffet meg en mye billigere kabel og lyden ble mye mer oppløst. Jeg og Joakim tror det er for høy kapasistans verdi i kabelen og denne øker med lengre kabler, dette vil skape en fase vridning i signalet likt som et passivt 6db/oct vil gjøre. Kabelen låter ikke dårlig, men den låter mørkt, lukket og dølt i forhold til en kabel til 44kr meteren. Bilen måtte totalt gjøres om på EQ, endte med at hele bilen ble nullstilt og vi begynte på nytt.

            Selvsving har jeg opplevd bare med Supra Ply kabelen på anlegget, etter bytte er det borte, denne kabelen har brent opp 2 stk elektrokompaniet forsterkere hos Dynabel og flere andre har gått i protect. Så jaja det kan godt fungere på andre anlegg, anlegget mitt brant ikke opp. Men jeg anbefaler alle som har den stygge lyseblå kabelen å røske den vekk å legge hva som helst annet.

            Når det gjelder kabel diskusjon har jeg aldri vært noe kabel fantast og jeg også syns jeg hørte mer forskjell på signal kabler enn høyttaler kabler, men det er rett å slett fordi jeg ikke hadde hørt nok høyttalerkabler. Om dette har noe å si for en som skal erstatte noen kabler på et møkka logitech sett er vel heller tvilsomt, men å holde seg unna Supra Ply her gjør jo ingenting.. Større møkka kabel finnes ikke.

            Og de som kaller dette placebo eller what ever.. prøv mer kabler selv og les mindre påstander på nettet.
            sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
            IceAudio - Bilringen AS - inakustik

            Comment


            • #36
              For en flott diskusjon.. NOT
              Mange fine påstander fra "ekspertisen" her inne ser jeg.. :P

              Bare for å ha sagt det, det finnes ikke en eneste regel på hvilken kabel som er best, eller hva som funker til alt. Jeg har selv, og vet om flere eksempler på billigkabler som funker gull! Vant EM ifjor med 6år gamle Stingerkabler av billigste sort til høyttalerkabler, men det skal sies at det finnes bedre... Kjenner godt til andre som kjører biltemakabler i konkurransebiler, som også funker helt fint.
              Det hele handler om tilpasning og bittesmå detaljer.

              Dette er skikkelig OT men for å gi et eksempel så må man...

              Har i dag testet en god del forskjellige kabler i demorommet på jobben og det er ikke alltid prisen som avgjør nei. En helt ok "billig" Supra Classic 6.0 funker omtrent likt som en mye dyrere Kimber 8TC, men Kimberen slipper gjennom mere luft og detaljer i toppen. Begge låter likt i bassområdet.

              Skal jeg gi en anbefaling på en kabel som "alltid" funker bra uansett hva den kobles med, så er Kimber TC en killer! Ja det er en dyr kabel, men den har ingen issues eller feil, som mange andre kabler har. Skal bruke TC i bilen min nå og det er av den enkle grunn at jeg ikke lager noen kompromisser under byggingen av den, så da bruker jeg noe jeg VET er skikkelig bra!

              En ting som er helt sikkert er at forskjellig signalkabel gir mindre forskjell enn høyttalerkabel - det gidder jeg ikke å diskutere eller begrunne, det bare er sånn!


              For å gi trådstarter et svar, så trenger ikke en god høyttalerkabel koste over 90kr/m!
              Til det du skal bruke det til, er sikkert biltema sin mere enn god nok. Supra Classic 1.6mm2 til 16kr/m er også en kjempefin kabel. Billig er den også..
              [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
              [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
              [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

              Comment


              • #37
                Originally posted by Joakim View Post
                En ting som er helt sikkert er at forskjellig signalkabel gir mindre forskjell enn høyttalerkabel - det gidder jeg ikke å diskutere eller begrunne, det bare er sånn!
                Hva med skjerming av signal kabel? Skal du ha godt skjermet signalkabel så pleier de å koste mer.

                Og påstanden må du nesten begrunne, vet du hvorfor det er slik eller er det kun prøv og feil erfaring?
                Mvh. Damir

                Comment


                • #38
                  Originally posted by Dammed View Post
                  Hva med skjerming av signal kabel? Skal du ha godt skjermet signalkabel så pleier de å koste mer.

                  Og påstanden må du nesten begrunne, vet du hvorfor det er slik eller er det kun prøv og feil erfaring?
                  Var aldri snakk om skjerming, men lydmessige forskjeller. En skjerm har lite med lyden å gjøre.. At man kan trenge skjerm er en annen sak.
                  F.eks. bruker jeg 3x5m lengder av dynaBel sin billigste signalkabel i bilen nå og har ikke noe problemer med hverken støy eller lyd.

                  Trodde også at signalkabler var mere påvirkelig på lyden tidligere, men har testa mye og det er mindre forskjeller enn man skulle tro.
                  Høyttalerkabel har større forskjeller, men ikke nødvendigvis så store her heller.
                  Det handler om å finne det som fungerer sammen med det utstyret man har ellers. Noe funker bra sammen med en ting, men dårligere sammen med noe annet.

                  Årsak?
                  En signalkabel har en "boks" i begge ender som har mye høyere impedans enn en høyttaler - ergo mindre følsomhet for kabelens egenskaper.
                  En høyttalerkabel har en last i "mottakerenden" som har lav impedans. Den har også som oftest et delefilter med en drøss "søppel" som skal dele og korrigere signalet. Det vil her være større følsomhet for egenskapsforskjeller. Dette er hørbart - uansett hva blindtestere påstår! Hør og bedøm selv!
                  Hører man ingen forskjell, så er det kanskje ikke det og da har man jo flaks og kan velge den billigste, men er det forskjell så har man muligheter til å "justere" anlegget sitt til det man ønsker med den "beste" kabelen. Det er noe annerledes i en bilstereo om man har aktiv deling og masse justeringsmuligheter, men fortsatt blir ikke resultatet bedre enn det dårligste leddet. Nå er kanskje dt dårligste leddet i de fleste bilstereobiler ikke en kabel eller en komponent, men duden bak spakene.. Er nok langt mere å hente på å lære seg teori og skaffe erfaringer enn å labbe med kabler, men uansett...

                  Påstand:
                  Har man et helt ok anlegg men ikke noe superutstyr, så er en helt standard høyttalerkabel i prisklassen 30 - 50kr/m for 2,5mm2 - 4mm2 helt ok.
                  Har man grommere saker, så kan det være noe å hente på å teste forskjellige saker, eller som jeg har valgt i nybygget mitt, å ikke sjangse, men bruke noe jeg VET funker bra. Ikke nødvendigvis prisavhengig, men test forskjellige saker om man har mulighet..
                  Last edited by Joakim; 16-10-2010, 13:12.
                  [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                  [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                  [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                  Comment


                  • #39
                    Takk for den forklaringen.

                    Jeg har alltid tenkt at signalkabler er viktigere pga av forsterkere forsterker signalet, dermed hvis man har en liten forstyrrelse på kabelen så vil den støyen bli forsterket og dermed mye bedre hørbart enn høyttalerkabler som er "ren strøm" som kun styrer høyttaleren.

                    Angående skjerming, så er jeg enig i det og selv aldri opplevd støy på signalkabler. Men jeg tenker alltid bedre føre var og kjøper kabler med god skjerming. Utrolig leit hvis man kjøper en kabel og så finner man ut at man trenger skjerming på kabelen for å unngå støy. Da er det surt å betale ekstra for den første kabelen man kjøpte.
                    Mvh. Damir

                    Comment


                    • #40
                      fikk kjøpt meg noe nye kabler 23/ kr metern

                      Comment


                      • #41
                        snakkk og å diskutere så mye over sålite :
                        p

                        Comment

                        Working...
                        X