Announcement

Collapse
No announcement yet.

Test av Fusion PP-PK112

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Test av Fusion PP-PK112

    Dette er en pakke bestående av Fusion Powerplant produkter, nærmere bestemt en ferdig basskasse bestående av PP-SW12E subwoofer, PP-AM10001 monoblokk og kabelsett. Pakken er priset til hyggelige 4999,-. Dette er langt under hva man kan få løsdeler for.

    Byggekvaliteten virker svært bra, solid kasse med detaljer i tykk plastikk. Svært tøft utseende. Eneste jeg har å utsette på byggkvaliteten er terminalene, disse kunne vært bedre.

    Forsterkeren virker solid, og godt dimensjonert til prisen. Intet å utsette her i forhold til pris.

    Kabelsettet er innholdsrikt, men ikke av ypperste kvaltiet. Det vil derimot gjøre jobben det er tiltenkt, og mer kan man egentlig ikke forlange i en slik pakke.

    Jeg kan således ikke komme på en pakke til samme pris med like tiltalende og heftig utseende og god byggkvalitet.

    Hvordan låter det da?

    Det første jeg vil si er: HUSK SUBSONIC FILTER!!!!!

    Første lyttesesjon gjorde jeg med subsonic filter satt til 10 Hz (altså så og si uten funksjon i denne testen), det funket ganske dårlig ved høye lydtrykk. Bassen ble udynamisk, og lite korrekt. Samtidig kom faseforskjellen mellom port og element svært godt frem. Det må påpekes at dette ikke er unormalt med endel ferdigkasser.
    Etter en stund med testing, valgte jeg å koble inn det subsoniske filteret, og satt dette forholdsvis høyt ved ca 30-40Hz. Da begynte det virkelig å skje ting. Dynamikken bedret seg i og med at kassen ble mer responsiv og kontrollen økte. Dermed ble det også mer balanse i systemet.
    Når jeg skal teste bassens evner bruker jeg 2 spor i fra Focal sin testcd No5. Spor nr 12 og spor nr 13. Dette er normalt ikke musikk jeg lytter til, men skal man sette bassen på en prøve, er dette meget gode spor. Særlig spor nr 13 som er Mad'house sin remix av Madonna klassikeren "Like a Prayer" har noen basseksjoner som virkelig får bassen til å bevege seg. Ferdigkassen fra Fusion klarte seg meget godt til prisen, men det må påpekes at på spor 13 er en bassdreper, og det var ingen problem å få elementet til å komprimere og bli unøyaktig. Dette er dog et ekstremt tilfelle, og det er grenser for hva man kan forlange av et såvidt rimelig element, i en så gunstig priset pakke.
    Etterhvert som elementets parametre fikk satt seg, slo det meg at denne pakken egentlig var veldig moro å lyttet til. Det var et skikkelig trøkk, og forsterkeren hadde ingen problemer med å drive bassen til øredøvende nivåer i vårt lytterom. Ved store påtrykk stod hele butikken å vibrerte, slik at det ble rimelig forstyrrende etterhvert. Så fremt musikken ikke var alt for avansert i bassområdet, skilte kassen med en god porsjon spilleglede og ganske så musikalsk gjengivelse. Pakken gjør en god jobb på de fleste musikktyper, men mangler nok litt på musikk som krever nøyaktig gjengivelse av instrumenter i bassområdet, f.eks kontrabass, kirkeorgel etc. Til popmusikk, dance, HipHop/R&B og div rock fungerer denne pakken meget bra til prisen. Samtidig gjør den en habil jobb med mer avansert musikk.

    Konklusjon

    Dette er en pakke som er vel verd prisen. Du får et tøft utseende, en god monoblokk, habil ferdig basskasse og alt du trenger av kabler, til en fornuftig sum penger. Løselementet PP-SW12E vil trolig gjøre en ende bedre lydmessig figur i en trykkammer, men det vil gå på bekostning av lydtrykk og generell kvantitet.

    Kan absolutt anbefales om man er ute etter en løsning til denne prisen, og jeg har derfor valgt å selge denne pakken i fra vår butikk. Hadde den ikke fungert godt nok, hadde jeg ikke valgt å selge den..............enkelt og greit.

    Testen ble gjort i vårt lytterom med samme musikk jeg vanligvis bruker (se test av Rainbow Germanium)
    Last edited by Glenn Solie; 25-06-2007, 17:24.
    Glenn Solie

    Frittstående konsulent

  • #2
    bra tiltak å komme med slike tester, gir en veldig god pekepin på hvor godt produktet er spør du meg
    er morro å lese gode tester

    Comment

    Working...
    X