Announcement

Collapse
No announcement yet.

DIY TV-benk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • DIY TV-benk

    Heihei folken. Lenge siden sist jeg skrev her inne nå, det er hovedsaklig pga. huskjøp. Men det var nettopp når jeg skulle flytte inn i mitt nye hus at jeg møtte dette problemet; Finne en tv-benk som holder alle aparatusene, med grei pris og waf faktor. Når elektronikken er kjøpt etter egenskapene, ikke størrelse ble det vanskelig/umulig å oppdrive. Jeg bestemte meg for å lage en selv. Tenkte jeg skulle dele framgangsmåte og tegninger med dere siden det sikkert er andre som har samme problemet.


    Pkt1. Planlegging å tegning.


    Grunnen til at midterste hyllen er akkurat 50,2cm er fordi at centerhøytaleren er 50,2cm bred.





    Kappeanvisning


    Pkt2. Kappe alle platene.

    Jeg har valgt å bruke hobbyplater, det er en stund siden jeg lagde benken men mener å huske at det gikk med en 60cm bred plate og to 50 cm brede plater.

    1. Ligg topplaten (nr1 i kappeanvisningen) med oversiden ned mot gulvet, fest sideplatene (nr4) med vinkelbeslag av denne typen:
    http://www.biltema.no/no/Bygg/Monter...eslag-90-4-pk/

    2. Monter skilleveggene (nr3) med samme vinkelbeslag. Jeg klemte fast sideplatene på centerhøytalerene, plasserte den i midten og skrudde fast.

    3. Legg på en plate (nr2), fest med vinkelbeslg mot sideplatene og skru fast i skilleveggene under.

    4. Monter så de to neste skilleplatene, resultatatet bør ligne på dette:


    5. Monter så den siste nr2 plata på samme måte som i punkt 3. Så er det bare list (nr5) igjen. Trekk den inn 1,5 cm og fest med vinkelbeslag på baksiden.

    6. Lag bakvegg om ønskelig, husk å lage store nok hull i denne for enklere kunne koble om ledninger. Jeg brukte 6mm kryssfiner.

    Slik ser resultatet ut før maling



    på baksiden, hyllene er 50cm dyp og likevell er det godt med plass på baksiden


    Slik ser benken ut i daglig drift
    Last edited by Tobbelobb; 22-10-2010, 15:49.

  • #2
    Bra!

    Hvordan gikk du frem med tanke på maling/lakkering av hobbyplatene?

    Comment


    • #3
      Benken ble jo kjempe flott til slutt.
      Det er hobbyplank du har brukt ja?
      Runar E. Olsen ~ Moderator
      Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
      http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

      Comment


      • #4
        Originally posted by Sonus View Post
        Bra!

        Hvordan gikk du frem med tanke på maling/lakkering av hobbyplatene?
        Jeg malte bare tre kjappe strøk, men det reiste bust, så jeg måtte pusse av busten og male på nytt. Men da ble det bra

        EDIT: Det er hobbyplater ja

        Comment


        • #5
          Den så fin ut den

          Men er ikke TV'en vel høyt montert?
          Ser det er fælt mange som monterer sine nye tv'er så man må sitte og se oppover, og forstår ikke helt vitsen..
          Old school fool

          Comment


          • #6
            Den er nok litt høy men det ser verre ut på bilde en i virkeligheten

            Comment


            • #7
              hmm, dette inspirerte meg faktisk så mye at jeg innhandla en rotel forforsterker og en stor effektblokk
              jeg skal bygge et slikt med innebygd skjult celestion ad12 i kasse har alle delene jeg trenger bortsett fra hobbyplank.

              har du sprøytet eller sprayet din? pent resultat i allefall
              Celestion_Jbl_Pioneer_Orion_Phoenix Gold_Tang Band_Stinger

              Comment


              • #8
                Rullemalt med emaljelakk. Ble ganske blankt og jevnt

                Comment


                • #9
                  Pent utført, men syns det var lite luft rundt komponentene...? Særlig H/K-forsterkeren blir sikkert god og varm... Jeg har mer plass over min H/K, og mye mer rundt, og den er jo rene panelovnen der den står. PS3'en er ikke akkurat kjølig den heller.

                  Klart, det er alltid et kompromiss om man skal holde dimensjonene til et minimum. Syns benken var fin!

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Marius View Post
                    Den så fin ut den

                    Men er ikke TV'en vel høyt montert?
                    Ser det er fælt mange som monterer sine nye tv'er så man må sitte og se oppover, og forstår ikke helt vitsen..
                    Jobber mye hjemme hos folk, og kan forsikre deg om at det der ikke er det verste av plasseringer rundt omkring i norske hjem.

                    Ser ut som om mange liker å kopiere stilen fra venteværelser rundt omkring, der TV'en henger oppunder taket!

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Miniboom View Post
                      Pent utført, men syns det var lite luft rundt komponentene...? Særlig H/K-forsterkeren blir sikkert god og varm... Jeg har mer plass over min H/K, og mye mer rundt, og den er jo rene panelovnen der den står. PS3'en er ikke akkurat kjølig den heller.

                      Klart, det er alltid et kompromiss om man skal holde dimensjonene til et minimum. Syns benken var fin!
                      Forsterkeren er: (H x B x D):165mm x 440mm x 382 mm og rommet i benken er (H x B x D):200mm x 500mm x 500mm, så det er nå litt luft rundt men kunne sikkert vært mer, den vært i daglig drift i tre-fire mnd. nå utern et feilslag. Merker at den varmer godt

                      Comment


                      • #12
                        Hvorfor har du ene single kabelen utenfor kabelskjuleren under TVen?

                        Ellers så ser det veldig bra ut, bortsett rfra hullrommet over forsterkeren. Har vel ca 3 ganger minst selv hjemme. Men blir den ikke for varm så er det jo ikke noe å bry seg om.
                        Mvh. Damir

                        Comment


                        • #13
                          Fra mine øyne ser det ut som en antennekabel..
                          Riktig?
                          ~Mentalt etterpåklok nybegynner

                          Comment


                          • #14
                            Stemmer det, prøvde å ha den inni lista, det funka ikke

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Marius View Post
                              Den så fin ut den

                              Men er ikke TV'en vel høyt montert?
                              Ser det er fælt mange som monterer sine nye tv'er så man må sitte og se oppover, og forstår ikke helt vitsen..

                              Det er så senterkanal høyttaler kan monteres så mellomtone og diskant i senter står på samme høyde som mellomtone og diskant i side høyttalere.. Her hvor han vil ha 70% av lyden fra gulvet blir en sånn tv montering for dumt ja
                              sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                              IceAudio - Bilringen AS - inakustik

                              Comment

                              Working...
                              X