Announcement

Collapse
No announcement yet.

Test av Hertz ML500R båndmellomtone/diskant

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Test av Hertz ML500R båndmellomtone/diskant

    Har testet disse elementene i en ukes tid nå og er meget fornøyd med lyden!
    Tenkte det kunne være andre som hadde interesse av å høre min erfaring med elementene. Har ikke funnet noe på nettet om noen som har testet ut disse, men synes det er noen meget interessante, om enn litt sære elementer, så da slenger jeg ut litt om mine inntrykk..

    Forsterker brukt på ML'ene:
    Genesis Fourchannel brokoblet til 2 kanaler. (Elementene er 8 ohm)
    (Resten av anlegget er beskrevet i prosjekttråden min)
    Testet med forskjellige highpass delefrekvenser fra 400hz-36db og oppover til 1,6khz-12db (Elementene har egenresonans på 370hz)
    De spiller med flat respons (i min bil) fra 400hz og opp til 8khz, der de begynner en peak som runder av igjen litt over 10khz, før de dropper svakt oppover mot 20khz. Eq innstillingen jeg har brukt for å flate ut kurven i toppen er: 8k -1db, 10k -2db, 12,5k - 0,5db, 16k +1db, 20k +2,5db. Noe eq kompensering er gjort nedover i frekvens også pga refleksjoner.

    Elementene er montert (midlertidig) stående opp av dashbordet, vinklet on-axis slik at de spiller i dipol, dvs. at de spiller like mye ut bakover mot frontruta, som forover mot kupeen, bare i motfase. Siden de er montert i dipol, får jeg noe reflekser fra frontruten som har vært litt vriene å måle med RTA, men når man får kontroll på kombinasjonen av direkte og reflektert lyd, er det en nytelse! De er meget kilene på vinkling, grunnet ett smalt spredningsmønster!

    Etter all testingen er min konklusjonen, at det låter best i min bil med frontsettet delt toveis, med 6" Dls UP6 fra 40hz-36db til 400hz-36db og ML500R fra 400hz-36db og helt opp. Har brukt bratt deling grunnet høy delefrekvens på midbassene.

    Har også testet med Dls UP1 diskantene i a-stolpen fra 8khz og opp, men dette rotet bare til lydbildet fra dipolene. Har også testet med en nedre mellomtone som spiller fra 250hz og opp til 1,6khz, for å la ML'ene overta derfa, men synes man mister noe av sjarmen med dipole båndelementer med denne konfigurasjonen. Noe av fokuset og dybden ble rotet til.
    Det man "mister" ved å dele midbass høyt, får man igjen gjennom en fantastisk dyamikk og detaljering i båndelementene. Føler ikke at dype mannsstemmer faller noe lavere i lydbildet enn med ett eget element for nedre mellomtone og lavere deling på midbass.

    Dette er elementer som må prøves!

    Kommer med oppdateringer etterhvert som byggingen går fremover...
    [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
    [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
    [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

  • #2
    Det er dette jeg har hatt mistanke om hele tiden

    Montert riktig så kan disse være helt KILLER.
    Jeg har prøvd de både i a-stolpe og dash. Ved a-stolpe montering så fungerte det meget dårlig, men ved dash montering flatt vinklet mot midten fungerte det helt rått det lille jeg fikk høre. Synd eieren solgte bilen rett etter, for jeg fikk ikke hørt og sett så veldig mye på det.

    Hvordan syns du den fungerer fra 10khz og opp?
    Honda Civic
    Audison Thesis

    http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=7251

    Comment


    • #3
      Originally posted by RiZLa View Post
      Hvordan syns du den fungerer fra 10khz og opp?
      Jeg bruker som sagt kun denne fra 400 og opp, deler høyere hvis jeg skal skru opp litt.

      Den krever litt (ikke mye) eq for å roe ned rundt 10k, og må heves litt ved 16k og 20k (er de valgene jeg har på P90) men synes den spiller veldig behagelig i toppen! Er krystallklar og avslører masse detaljer jeg ikke har hørt før på kjent musikk, men får også fram feil som har vært tilslørt med andre elementer..
      Målet var å få til noe av den lyden som er i elektrostatene jeg har inne og det synes jeg begynner å nærme seg veldig. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men virker som om ML'ene er klarere og mere definert enn elektrostatene, samtidig som det er litt mørk klang.. Behagelig å høre på..

      Plutselig er favoritt cd'er brent fra mp3 veldig hørbart dårlige. Har jo hørt det før også, men ikke såå tydelig.
      De spiller så rent og pent at det ikke blir masete med f.eks. Red hot chillipeppers eller Limp, Korn og den type musikk.. Men sett på Eva Cassidy, D'sound, Tower of Power eller andre gode innspillinger, så er det killer ja!
      [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
      [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
      [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

      Comment


      • #4
        det jeg har av erfaring med bånd-mellomtoner og diskanter er at man kan få en helt annen dynamikk i øvre frekvensomeråder enn med vanlig cone eller dome elementer. Men det er jo selvfølgelig dårlige båndelementer der ute og.
        og det er jo "vanlige" elementer som er minst like gode som båndelementer..
        Har sett litt etter et par billige B&G neo3 diskanter, for å teste ut disse...

        en annen ting er jo at båndelementer egner seg lite i bil pga plassering. de er jo som regel ganske store og vanskelig å plassere. De liker seg jo som regel også on-axis.
        Prosjekt SQ Audi A3

        Comment


        • #5
          Originally posted by hc_tk View Post
          en annen ting er jo at båndelementer egner seg lite i bil pga plassering. de er jo som regel ganske store og vanskelig å plassere. De liker seg jo som regel også on-axis.
          Disse her er store ja, men det er bestemt at de skal inn, så da passer det etterhvert.. Løsningen blir ganske smooth når den blir ferdig..

          Og ja, de MÅ stå on axis, ellers er vitsen borte. Er litt egohøyttalere.. Men det er værdt det!
          [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
          [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
          [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

          Comment


          • #6
            Og ja, de MÅ stå on axis, ellers er vitsen borte. Er litt egohøyttalere.. Men det er værdt det!
            Etter all den jobben man gjør så er det lov å være litt ego. De som er passasjerer får bedre lyd enn orginalt uansett!
            Prosjekt SQ Audi A3

            Comment


            • #7
              Får mer og mer lyst til å teste disse Men tror ærlig talt ikke de kan monteres i min bil uten å gå løs på dashen..
              Jonas Tautra
              - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
              Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

              Comment


              • #8
                jeg har kjøpt 2 par av den spiller spm bare f dem!!
                MVH
                Hans Martin holtet

                Comment


                • #9
                  Jeg bruker som sagt kun denne fra 400 og opp, deler høyere hvis jeg skal skru opp litt.
                  Bare kom til å tenke på en ting, hvordan blir det med mellomtonen når man deler så høyt som 400 og rundt der? Hvordan blir lyden når midbassen da spiller opp til 400.. Er det brukbart? Ser liksom andre med 2 veis da, som deler mellomtonen på kanskje si 60 hertz.. Men nå vet jeg at det er 3 veis vi snakker om men hvordan blir det med midbass opp til 400 hz og mellomtone derifra igjen?

                  Vurderer nemlig et lite, plasseringsvennlig element, og somregel så går ikke de så veldig dypt på mellomtone at det gjør noe...
                  1993 BMW 318is coupe

                  Alpine - Phoenix Gold - UsAmps - Hertz - Odyssey - Evus - Tsunami - Vibroplast

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by bjaa View Post
                    Bare kom til å tenke på en ting, hvordan blir det med mellomtonen når man deler så høyt som 400 og rundt der? Hvordan blir lyden når midbassen da spiller opp til 400.. Er det brukbart? Ser liksom andre med 2 veis da, som deler mellomtonen på kanskje si 60 hertz.. Men nå vet jeg at det er 3 veis vi snakker om men hvordan blir det med midbass opp til 400 hz og mellomtone derifra igjen?

                    Vurderer nemlig et lite, plasseringsvennlig element, og somregel så går ikke de så veldig dypt på mellomtone at det gjør noe...
                    Nå spiller 6-tommeren både midbass og nedre mellomtone (40 - 400hz) og er plassert i kickpanelene. Hertz båndene spiller fra 400hz og opp, dette er samme deling som jeg brukte mellom midbass og mellomtone med 3-veis DLS settet, med 3" dome mellomtone og 1" diskant. (Bruker fortsatt DLS midbassen)
                    Med rett tidskompansering og eq føler ikke jeg at dype mellomtonelyder faller ned i lydbildet med denne delingen.
                    "vanlig" 2-veis montasje med 6-tommer i dør/kickpanel og diskant på dashen er etter min mening ubrukelig. Dette oppsettet må lydmessig sammenlignes med andre 3-veis oppsett, siden båndelementet tar for seg både mellomtone og diskantområdet. I praksis er det toveis deling, siden man klarer seg med kun 2 elementer for å dekke frekvensområdet 40hz og helt opp..

                    Noe av mitt poeng med å bruke ML500R er å få "all" lyd fra ett element med perfekt vinkling, istedet for å dele opp i mellomtone og diskant. Vil driste meg til å påstå at det ikke er mulig å få samme fokus, rom og detaljering med vanlige elementer som med disse i dipol.

                    ML500R er elementer som må behandles litt spesielt i forhold til vanlige elementer. Det er viktig å la de varmes opp litt forsiktig før man drar på siden elementet er laget av tynn folie (omtrent som gladpack), det kan også være ett problem å montere dem i "kasser" slik at det blir ett kammer på baksiden. de vil da kunne bli ødelagt av høye lydtrykk fra bassene eller brå trykkforandringer i kupeen. Som å smelle igjen dørene hardt så det blir overtrykk.
                    Dette problemet oppstår ikke ved å montere dem som jeg har gjort (dipol) for de vil alltid ha samme trykk på begge sider av membranet.
                    [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                    [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                    [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                    Comment


                    • #11
                      Skulle vært moro å prøvd et slik sett i bilen ja.. hehe
                      Men ikke billig moro..... ;(

                      Hvordan er dem ang effekt bruk , krever dem litt effekt for å spille BRA ?

                      ER dem mer rettingsbestemt f.eks til andre type mellomtoner ?

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Soundboy View Post
                        Skulle vært moro å prøvd et slik sett i bilen ja.. hehe
                        Men ikke billig moro..... ;(

                        Hvordan er dem ang effekt bruk , krever dem litt effekt for å spille BRA ?

                        ER dem mer rettingsbestemt f.eks til andre type mellomtoner ?
                        Pr. idag bruker jeg 2 av kanalene på Genesis Fourchannelen til dem. Har en plan om å brokoble den, siden de 2 andre kanalene ikke er i bruk, men det er ikke noe prekært behov for mere effekt. Det er på 8ohm, men er veldig effektive. Har faktisk dempet dem litt i forhold til innstillingen på Dls settet.

                        De er veldig retningsbestemte hvis man skal utnytte de beste egenskapene! Min mening er at de bør monteres i dipol og deles lavt og bratt, for å få frem godlyden. Har kun ML fra 400hz og opp, bruker ikke diskanter og det låter meget bra etter mine ører.
                        [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                        [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                        [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                        Comment

                        Working...
                        X