Announcement

Collapse
No announcement yet.

Basskasser - spørsmål, utregning og lignende

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Noen tips på mål på en "slim" kasse til en 12" pioneer 400W rms?
    Dybden på elementet er 16cm, hvor "slim" kan man lage den?
    Pioneer anbefaler en lukket kasse på 24-49 liter.
    http://www.pioneer.eu/no/products/ar...DVC/index.html

    Comment


    • jeg har ein gamale jbl gti 18" som eg gjerne vi prøve ut i bilen ,har testet denne nå med ein kasse på 200l som er brukt til kino inne å etter å ha testet i bilen å det låter ikje serli bra er det noen her som har noen erfaringer med ein grei basskasse som kan passe i ei stv for denne type sub
      fusion/audi system xIon/digitals design

      Comment


      • Pent element! Du kan forsøke å tette porten først og se om det hjelper. JBL anbefaler 184 liter lukket, så 200 skal fungere ålreit. Låter det ikke greit med en gang kan det hjelpe å flytte litt rundt på den og prøve forskjellige plasseringer. Ikke akkurat enkelt med ei kasse på 200 liter, men fremdeles enklere enn å bygge noe nytt.

        Lettdrevet ihvertfall, du trenger ikke mer enn ~100 watt for å nå Xmax i 200 liter lukket. Kan du beskrive nærmere hva du ikke likte ved gjengivelsen fra kinokassa?

        Comment


        • kan jo være at det liit slitt etter alle åra o då men er liksom ikje sånn trykk eg hadde forventet akkuratt så det dabber av ved litt høyt spilling lukter ikje svidd eller noe men har liksom 12ere av samme typen å ein slik spiller jo bedre
          fusion/audi system xIon/digitals design

          Comment


          • Noen som kan fortelle meg om disse kurvene ser bra ut?
            Og hva må evt. gjøres for å få kurvene bedre?
            Er første gang jeg bruker winisd så har null peiling.
            Elementet jeg skal bruke er dette:
            http://www.dynabel.no/Shop/Product/G...fer-STK/AS2135

            Grønn linje er forslaget winisd lager: 175l. 27.94hz en 4" port på 10.17cm vent mach på 0.25
            Blå linje: 90l. 27.94hz tre 2" porter på 18,4cm, vent mach 0,13
            Rød linje: 70l. 30hz tre 2" porter på 20.89cm, vent mach 0,12
            Attached Files

            Comment


            • Har lastet ned en bassbox bilder på iPad for å kalkulere ny subkasse til subbene.
              Programmet heter Kicker U
              Kan noen forklare meg hva "target air space..... Cu.ft" betyr?
              Prøver å legge ved et bilde
              Attached Files

              Comment


              • Hei! Har kikket mye rundt på forskjellige forum i håp om å få hjelp, men valgte nå å registrere meg her for å få svar på mine spørsmål.

                Saken er at jeg skal lage en ny portet kasse til min Power Acoustik MOFO 122x. Anbefalt volum for portet kasse til dette elementet er 2 cubic feet, dvs 57 liter. Samme plass står det at en port på 4" x 12", regner med at dette er i tommer, som vil si 10 x 30 cm? Dette skal gi en tuning på 36,8 hz.. På denne siden står det også at målet for kassen er inkludert port og "subwoofer displacement".

                1) Trenger sårt tips om mål på kassen!
                2) Hvor stort er volumet på denne subwooferen (subwoofer displacement)? (volumet av magnet som står inn i kassen)
                3) Porten skal som sagt være 10 x 30 cm. Betyr dette at jeg kan bruke en 4 toms aeroport som er 30 cm dyp, eller betyr det at porten skal være 10 cm brei og 30 cm høy?

                Håper noen kan hjelpe meg litt her!

                Her er link til siden jeg fant informasjonen om noen vil ta en nermere titt: http://www.poweracoustik.com/pa2006/...bs/MOFOXv2.pdf

                Noen som gidder å svare på disse spørsmålene? Eventuelt ta en titt på vedlagt link å si hva dere mener?
                Hovedenhet: Kenwood KDC-MP745U, Front: Polk Audio db401, Bak: Polk Audio db691, Sub: Power Acoustik MOFO-122x og SA-8 v.2, Forsterkere: Power Acoustik BAMF-4000D, Polk Audio D4000.4 og Hifonics BRZ1200.1D

                Comment


                • Har laget ny kasse til re xxx 15, innvendige mål er 44.7x54x100 eller 241.38L før sub, ifølge re audio så tar subben opp 7.64L så lander på rundt 233.74L.
                  Har tenkt til å porte kassa så spm er, hvor lavt bør jeg tune den?, hvordan regner jeg ut hvor stor aeroport jeg skal ha?

                  Comment


                  • Ah, har syglet på den subben lenge! Hvis du ønsker å tune denne til 30 hz som jeg ser mange gjør, skal du ha 6 toms aeroport på ca 12 tommer
                    Hovedenhet: Kenwood KDC-MP745U, Front: Polk Audio db401, Bak: Polk Audio db691, Sub: Power Acoustik MOFO-122x og SA-8 v.2, Forsterkere: Power Acoustik BAMF-4000D, Polk Audio D4000.4 og Hifonics BRZ1200.1D

                    Comment


                    • Originally posted by Slednekk View Post
                      Har lastet ned en bassbox bilder på iPad for å kalkulere ny subkasse til subbene.
                      Programmet heter Kicker U
                      Kan noen forklare meg hva "target air space..... Cu.ft" betyr?
                      Prøver å legge ved et bilde
                      Ingen som kan svare på mitt lille spørsmål??

                      Comment


                      • Originally posted by Slednekk View Post
                        Ingen som kan svare på mitt lille spørsmål??
                        Tror dette er kassevolum.
                        Bmw e34 520:
                        Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

                        Comment


                        • Ok takker
                          Får prøve meg litt frem

                          Comment


                          • Originally posted by knutsen View Post
                            Hei! Har kikket mye rundt på forskjellige forum i håp om å få hjelp, men valgte nå å registrere meg her for å få svar på mine spørsmål.

                            Saken er at jeg skal lage en ny portet kasse til min Power Acoustik MOFO 122x. Anbefalt volum for portet kasse til dette elementet er 2 cubic feet, dvs 57 liter. Samme plass står det at en port på 4" x 12", regner med at dette er i tommer, som vil si 10 x 30 cm? Dette skal gi en tuning på 36,8 hz.. På denne siden står det også at målet for kassen er inkludert port og "subwoofer displacement".

                            1) Trenger sårt tips om mål på kassen!
                            2) Hvor stort er volumet på denne subwooferen (subwoofer displacement)? (volumet av magnet som står inn i kassen)
                            3) Porten skal som sagt være 10 x 30 cm. Betyr dette at jeg kan bruke en 4 toms aeroport som er 30 cm dyp, eller betyr det at porten skal være 10 cm brei og 30 cm høy?

                            Håper noen kan hjelpe meg litt her!

                            Her er link til siden jeg fant informasjonen om noen vil ta en nermere titt: http://www.poweracoustik.com/pa2006/...bs/MOFOXv2.pdf

                            Noen som gidder å svare på disse spørsmålene? Eventuelt ta en titt på vedlagt link å si hva dere mener?
                            1) Målet på kassen: Det blir 57L. Hvis du bruker logisk tenking, så skal du ha plass til en 12" antar jeg at dette elementet er. Da blir 2 av sidene min. 35x35cm. Du skal også ha plass til en aeroport, husk på det.
                            Da prøver du deg frem med LxBxH=57L til du får kassemål som passer deg best mulig.

                            2) Hvis det står noe sted, så står det mest sannsynlig på hjemmesiden dems, eller i brosjyren til subben.

                            3) Hva er forskjellen på de to alternativene? 4"x30cm dyp og 10cmx30cm høy er vel det samme?
                            Mvh De som kjenner meg, kjenner meg. Hadde en gang en golf..
                            Team [B]d[/B]yna[B]B[/B]el
                            Prosjekttråden min: [url]http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=79[/url]
                            -Computer engineering is not rocket science…it’s probably closer to voodoo.-

                            Comment


                            • Takker for svar, men fikk greie på det jeg lurte på i en annen tråd! Kassen er bygd og subben spiller mye bedre enn i gamle kassen det jeg mente med det siste spørsmålet var om jeg skulle bruke bassrefleksrør eller lage en port i mdf med disse målene.
                              Hovedenhet: Kenwood KDC-MP745U, Front: Polk Audio db401, Bak: Polk Audio db691, Sub: Power Acoustik MOFO-122x og SA-8 v.2, Forsterkere: Power Acoustik BAMF-4000D, Polk Audio D4000.4 og Hifonics BRZ1200.1D

                              Comment


                              • Kan noen som har Bassbox bekrefte hva jeg har funnet med Winisd Pro?
                                1 stk. Seas L26ROY og 1 stk. Peerless 830548 slave.

                                Kasse volum 28L (uten elementer)
                                -3dB ved ca 37 Hz og ingen "kul" på responsen.

                                Usikker på om jeg fikk lagt inn T/S riktig i Winisd Pro

                                SEAS L26ROY 10":

                                Free Air Resonance 22 Hz
                                Moving Mass 107 g
                                Air Load Mass In IEC Baffl e 4.0 g
                                Suspension Compliance 0.5 mm/N
                                Suspension Mechanical Resistance 3.7 Ns/m
                                Effective Piston Area 363 cm2
                                VAS 87 Litres
                                QMS 4.14
                                QES 0.33
                                QTS 0.31
                                Characteristic Sensitivity (2,83V, 1m) 88.0 dB
                                Voice Coil Diameter 56 mm
                                Voice Coil Height 38 mm
                                Air Gap Height 10 mm
                                Linear Coil Travel (p-p) 28 mm
                                Maximum Coil Travel (p-p) 56 mm
                                Magnetic Gap Flux Density 1.2 T
                                Magnet Weight 2.34 kg
                                Total Weight 10 kg

                                PEERLESS 830548 SLAVE:

                                Resonance Frequency fs 10.4 Hz
                                Mechanical Q factor Qms 15.2
                                Mechanical resistance Rms 1.8 Kg/s
                                Moving mass Mms 425 g
                                Suspension compliance Cms 0.55 mm/N
                                Effective piston area Sd 466 cm2
                                Equivalent volume Vas 169.6 ltrs
                                Max mech. excursion +/- 24 mm
                                Pioneer DEH-P9800BT m/ CD-IB100 II, Focal 165KR, Focal 130KR,
                                Blaupunkt THA-475, Alpine MRP-M2000, Mosconi 6to8 DSP, SEAS L26ROY og MYE Dynamat.

                                Comment

                                Working...
                                X