Announcement

Collapse
No announcement yet.

Basskasser - spørsmål, utregning og lignende

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by TakeTheTime View Post
    Åssen kasse bør man ha til en 12" Pioneer TS-W307D4, når man spiller for det meste rock/heavy?

    50 liter lukka kasse.

    Comment


    • Originally posted by Stianuno View Post
      50 liter lukka kasse.
      Tror det er det jeg har Var en kompis som bygde den for meg.
      Den er forholdsvis stor, og ganske kvadratisk utenom skrå vegg på baksiden...
      Kan få lasta opp et bilde av den imorgen. Vet ikke hvor mange liter den inneholder
      ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
      Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

      Comment


      • syns det er rart at box builder 2.0 er ikke i første posten. Utrolig enkelt program å bruke og her får man også platene regnet ut når man skal bygge inkl skjærings vinkel.

        link: http://graph.flexunits.com:8080/BoxBuilder2.htm
        Mvh. Damir

        Comment


        • Nja, rockford sin er penere, men box builder har flere funksjoner, som f.eks. forskjellige top og bunn plate, du får illustrert hvordan kassa ser ut med en bestemt element str, man får plater når man skal bygge, osv osv. Så er det vel ikke utseende på programmet som er viktig.
          Mvh. Damir

          Comment


          • Har startet på en kasse til min hertz ml2500, som jeg tenkte å prøve å få bygd ferdig snart, og lurer på hvilken kasseløsning som er best?
            Tenkte mest på lukket kasse, og lurte på hvor stor den bør være? Kan godt være med på portet kasse dersom det vil bli (mye) bedre lyd med det.
            Hører på all slags musikk, og planlegger deltakelse i EMMA.

            Legger ved et bilde av kassen så langt:



            Rommet nede i brønnen er ca. 10 liter, så en kasse på litt over 40 liter burde ikke være mulig.

            Med denne kassen vil avstanden fra subben til bakveggen bli 2-3 cm, vil dette bli et problem?
            Olav L.
            Volvo 740 GLT -90

            Comment


            • I boka til min hertz es300d står det at det skal være minimum 30mm mellom magnet å bakveggen i kassen, så går nok greit med 3-4cm

              Comment


              • har noen peil på hvordan jeg trekker fra magnet størrelsen å eventuelt dempemateriale? å har noen prøvd spl dynamics xtr 12" å kan gi tips på lukket el portet kasse? er mest opptatt av sq
                Lars Ole Spitalen
                bruks/stereobil: audi a6 2,5tdi avant
                anlegg: DD, mtx, kenwood
                skrur de meste for de fleste:P ta kontakt

                Comment


                • magnet str: De fleste produsenter oppgir "Displacement" dette er opgitt i cu ft eller i liter og dette er hvor mye selve elementet tar opp plass i basskassa. I de fleste tilfeller så kan du bare bygge et par liter større basskasse uten å tenke over dette.

                  dempemateriale kan du lese litt om her: http://www.soundsolutionsaudio.com/f...ill-t7168.html

                  hmm, min mening er for en 12" så bør du gå lukka hvis du er opptatt av SQ.
                  Mvh. Damir

                  Comment


                  • Så en lukka kasse spiller "penere" en ei porta kasse?

                    Comment


                    • Nei ikke alltid. 10-12" bassere som er ment for porta og lukka kasser spiller som regel best i lukka kasser. Mens f.eks. noen 12" spiller faktisk penere i porta kasser. Noen andre 12" er ikke ment for porta kasse uansett, som f.eks. bassere fra Pioneer.

                      Men i de fleste tilfeller så vil en sub spille penest i en lukka kasse og man slipper å tenke på port sus, riktig tuning osv.

                      Sjekk manualen, står det anbefalt lukket kassevolum X - Y liter, så ville jeg anbefalt lukket kasse.
                      Mvh. Damir

                      Comment


                      • Originally posted by Dammed View Post
                        Nei ikke alltid. 10-12" bassere som er ment for porta og lukka kasser spiller som regel best i lukka kasser. Mens f.eks. noen 12" spiller faktisk penere i porta kasser. Noen andre 12" er ikke ment for porta kasse uansett, som f.eks. bassere fra Pioneer.

                        Men i de fleste tilfeller så vil en sub spille penest i en lukka kasse og man slipper å tenke på port sus, riktig tuning osv.

                        Sjekk manualen, står det anbefalt lukket kassevolum X - Y liter, så ville jeg anbefalt lukket kasse.

                        Mener de fleste elementer kan spille pent i porta kasse, det som er at porta kasse stiller større krav til byggeren med tanke på volum og portstørrelse til det spesifikke elementet du skal bygge kasse til.
                        Ei lukka kasse er lettere og bygge, fallhøyden er mye mindre.

                        Så derfor tror mange at lukka kasse = SQ og porta = SPL

                        At det finnes subber som bare egner seg i lukka eller porta kasser er jeg enigt i, men at det er så mange av de elementene vet jeg ikke...

                        Comment


                        • Lurer litt på utregning av kasse til RE Audio XXX15D2

                          Subwoofer parameter:

                          15"
                          Electrical Q Value -Qes: 0.58
                          Mechanical Q Value -Qms: 3.62
                          Total Speaker Q Value -Qts: 0.501
                          Free Air Resonance -Fs: 19.10 Hz
                          Equivalent Compliance -Vas: 207.0 liters
                          One-Way, Linear Excursion -Xmax: 54 mm
                          Efficiency -SPL 1W/1m: 85.81 dB SPL
                          Effective Piston Area -Sd: 810 cm^2
                          DC Resistance -Re: 4.2 ohm
                          Nominal Impedance -Znom: Dual 2 ohm
                          Thermal Power Handling -Pe: 2000 W
                          Force Factor -Bl: 18.16

                          15"
                          Mounting Depth - 13.5"
                          Mounting Hole Diameter - 14.5"
                          Overall Diameter - 16"
                          Bolt Hole Circle - 15.25"
                          Motor Width - 10.5"
                          Motor Depth - 5"
                          Basket Depth - 8.5"
                          Displacement - 0.27 cu. ft.
                          Weight - 34.55 Kg (76 Lbs)


                          I følge WinISD skal kassen være på 420.3 Liter og tuning på 15.33Hz

                          Kassestørrelsen er kanskje riktig men synes da den tuningen var veeldig lav.

                          Noen som har noen forslag
                          Last edited by NeonLys; 14-02-2010, 00:19.
                          Clarion - Scan-Speak - Seas - dynaBel - Hertz - Resonant Engineering

                          Comment


                          • Du bruker feil fremgangsmåte. Tenk på kasseberegning som likninger med én ukjent; du vet hva slags element (E) du har og du vet (forhåpentligvis) hvordan du vil at resultatet (R) skal bli. Kassa er med andre ord den ukjente, X:

                            E + X = R

                            Du må med andre ord ikke se på WinISDs forslag som fasiten, men som et forslag til hva R vil bli dersom X er sånn og sånn. Om du synes 420 liter er for stort er det bare å prøve igjen med nytt volum helt til R blir slik du vil

                            Comment


                            • Anbefalt portet kasse: 25 liter med 80x230mm port (34Hz)
                              Anbefalt portet kasse: 38 liter med 80x230mm port (30Hz)

                              Vil det si at tuning blir lavere jo større kasse man bygger ?
                              Det er jo samme port og størrelse.

                              hvis man bygger kasse på 100 L, blir tuninga meget lav da..?

                              Comment


                              • Originally posted by Dammed View Post
                                magnet str: De fleste produsenter oppgir "Displacement" dette er opgitt i cu ft eller i liter og dette er hvor mye selve elementet tar opp plass i basskassa. I de fleste tilfeller så kan du bare bygge et par liter større basskasse uten å tenke over dette.

                                dempemateriale kan du lese litt om her: http://www.soundsolutionsaudio.com/f...ill-t7168.html

                                hmm, min mening er for en 12" så bør du gå lukka hvis du er opptatt av SQ.

                                de ble best me ca40l lukket kasse, bygde nå i nye bilen
                                Lars Ole Spitalen
                                bruks/stereobil: audi a6 2,5tdi avant
                                anlegg: DD, mtx, kenwood
                                skrur de meste for de fleste:P ta kontakt

                                Comment

                                Working...
                                X