Announcement

Collapse
No announcement yet.

Koble bilstereoet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    DD-1 osv av det utstyrene ... kan faktisk ta knekken på forsterkerne.. har lest på amerikanske forum at folk har brukt det på div forsterkere og de har sluttet å funke.. (erfarne folk)
    why?`i dont know..

    men ikke bare bra disse tingene ...
    // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
    //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
    Mvh
    Rune Kvaal

    Comment


    • #47
      Jeg håper Julepils liker å lese

      Nå er det ikke bare på grunn av konkurrering jeg gjerne skulle hatt måleinstrumenter, selv om det kanskje er lett å tenke det slike jeg skrev det. Jeg skrev også selv det med korte perioder, så det er jeg klar over.

      Hovedsaken er jo å få det satt opp trygt til daglig bruk, om man har planer og å tyne forsterkerne litt.
      Men jeg føler man når mye mer kontrollerte former under konkurrering også. For privatpersoner som ikke nødvendigvis har råd til å risikere og brenne mye utstyr, kan det være en bra ting. Man kan ihvertfall enkelt få en tydeligere grense, så får man vurdere hvor mye man vil gå over.
      Mange vil si prisen er litt stiv for et par ICer og et plastdeksel, men om man kan spleise med en kompis eller to, blir det mer overkommelig.

      Om det virkelig var så enkelt å sette opp gain osv. uten noen form for hjelp, hadde ikke så mye utstyr gått opp i røyk som det gjør. Men ja, det kommer jo også tilbake til det med uvitenhet osv.

      Hvor tydelig er egentlig den grensa? Om man fortsetter og "gaine" blir det vel fremdeles litt mer lyd.
      Når man tydelig hører det, vil det fornuftige være å skru litt ned igjen til man er sikker på at man er trygg. Men det er fremdeles litt gjetning inne i bildet om hvor langt ned man trenger gå.
      Det jeg ser med måleinstrumenter er at de tar bort elementet med gjetning, og man kan på en sikrere måte legge seg helt på grensa. Dette er kanskje ikke relevant om man ikke nærmer seg grensa fordi det spiller bra nok lenge før (slik som i min bil nå) eller av andre grunner, men i mange tilfeller kan det være fint.

      At ingen bruker slikt tror jeg ikke, men det er ikke mange som eier oscilloskop, og andre verktøy er ikke veldig utbredt enda, så mange må bare klare seg uten. Noe som bringer meg til det neste jeg ville si.

      Selv om jeg har prøvd og "forsvare" DD-1 osv, så vet jeg også at folk har klart seg helt fint, og vil fortsette og klare seg fint uten slikt. Jeg mener ikke at det er et must have for alle og en hver, men samtidig ut ifra alt jeg har lest, så er den ikke så ubrukelig som mange skal ha det til.


      Originally posted by HLS View Post
      DD-1 osv av det utstyrene ... kan faktisk ta knekken på forsterkerne.. har lest på amerikanske forum at folk har brukt det på div forsterkere og de har sluttet å funke.. (erfarne folk)
      why?`i dont know..

      men ikke bare bra disse tingene ...
      Det jeg har sett som er relevant til dette, er diverse utsagn fra et firma som reparerer Sundown forsterkere. Men av det jeg leste var det bare mye gjetning og antagelser. Ingen faktiske bevis på hva det var, eller om det kom av brukerfeil osv. Det hele virket ganske uprofesjonelt.

      Meade sa også i en tråd der borte at ingen DD-1 har blitt returnert eller klagd på. Man skulle jo tro, om en forsterker gikk opp i røyk i det man setter DD-1 på den, at noen ville klagd til produsenten?

      Enda mer interessant er det at han nå har kjøpt en Sundown forsterker, bare for å sette den opp med "sine" verktøy
      for å se hva som skjer, og for å se om det er noen måter for bruker å kortslutte eller sette spenning på en dum plass om man er uheldig. Han sier også den skal få mye spilletid for å se om det er et problem som oppstår over tid.

      Nei jeg er ikke Steve Meade nuthugger, han er ikke konger over alle konger, men jeg liker fremdeles det har gjør og SMD forumet.

      Comment


      • #48
        Er nok større andel som ødelegger forsterkere pga for lite strøm enn at de er gainet feil.
        Den grensa er meget tydelig, når du skrur opp på stereoen og... nei, les det jeg har skrevet minst tre gangner nå heller...

        Og jeg vet ingen av de som hevder seg i toppnivå i dB drag f.eks bruker hverken DD-1 eller oscilloscope. Og har heller aldri sett noen som konkurrerer i EMMA bruke slikt.

        Men nå orker ikke jeg skrive her mer, må gjenta meg flere ganger på flere ting og alt går i ring nå.
        Men å anbefal folk å bruke slike ting blir for dumt, lær folk heller å bruke huet.. Det er ikke så vanskelig, vi har kommet til månen ved å bruke samme organ i andre kropper
        Jonas Tautra
        - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
        Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

        Comment


        • #49
          Der har du et eksempel på det jeg er enig i at den ikke funker i alle tilfeller. Gir dynamo og batteri opp før forsterker/sub når sitt potensiale, er det det man må måle på for å finne begrensningen.

          Hvorfor ikke bruke hode OG godt (ja) utsyr? Retorisk spørsmål..
          Da blir kanskje jeg den første, så får vi se hvordan det går. Går det i dass vil jeg uten problemer innrømme at jeg mangler kunnskap. Det må til om jeg skal lære videre.

          Vi får vel bare forholde oss uenige på dette området.

          Comment


          • #50
            Må bare skyte inn en ting til: Hva oppnår man egentlig med DD-1? Når du sitter og hører på musikk, hva er det som gjør at du kan si "nå er jeg glad jeg brukte DD-1"?
            Og ikke kom med tryggheten, for om man føler seg utrygg på å bruke anlegget bør man la andre bygge det for deg?
            Og om man klarer å ødelegge utstyr pga klipping klarer man det etter å ha brukt DD-1 og, for grunnen til at det blir ødelagt er mannen bak spakene, og det er fortsatt samme person som sitter der etter en runde med DD-1.
            Jonas Tautra
            - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
            Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

            Comment


            • #51
              Originally posted by zxsonnyxz View Post
              Så mye forskjell har ikke jeg hørt på sanger, så jeg har ikke sett på det som et problem. Men unntak av elendige versjoner med lav kvalitet, muligens.

              Jeg skjønner ikke hvorfor det ikke skal funke med en fast tone, er ikke de fleste forsterkere nokså lineære i gjengivelsen?
              Hvis ikke du har hørt sanger med forskjellig nivå (dynamikk) så går du glipp av mye. Er nettopp dette som gjør det moro å høre på musikk. Er det rimelig å anta at du hører mye på pop/trance/rnb/rap? Der er det mye "loudness" hvertfall, i det minste blandt de populære artistene (bare sånn for å generalisere).

              Mener Joakim eller EA har en tråd her på forumet der det er lagt ut en liste over sanger som er fine. Dynamikk, naturtro innspilt osv.

              En test tone er en kontinuerlig tone som kjøres med samme nivå hele tiden, dette nivået pleier ikke å være gainet opp slik som mye popmusikk er. Det er gaininga som skjer i mastering av tapen som ødelegger lyden.

              Gaine er når de booster lyden på innspillingen i taket og igjennom. Da blir mye av lydene ufullstendige og nivået på lydene flater ut.

              http://www.youtube.com/watch?v=3Gmex_4hreQ
              Math Problem: A smalltown girl boards a train leaving South Detroit at midnight. If she doesn't stop believing, how long is her Journey?

              Comment


              • #52
                Originally posted by Hifonic View Post
                Må bare skyte inn en ting til: Hva oppnår man egentlig med DD-1? Når du sitter og hører på musikk, hva er det som gjør at du kan si "nå er jeg glad jeg brukte DD-1"?
                Og ikke kom med tryggheten, for om man føler seg utrygg på å bruke anlegget bør man la andre bygge det for deg?
                Når jeg hører på type bass boosted sanger (Decaf f.eks) med konstant bass, og jeg vil angripe sansene så mye som mulig, og samtidig vite at utstyret takler det over lengre perioder. Tenker i hovedsak på subforsterkere her.
                Og jeg kan vite at alle ledd i signalveiene gir ren lyd.

                Går fort og enkelt å sette opp andre sine anlegg også. Det utsagnet liker du kanskje ikke, men å bruke en DD-1 der det passer er mye bedre enn når helt uvitende folk leker seg med gain, fordi de vil ha mer lyd. Jeg kan si, her er det høyeste du kan spille med nermest 100% sikkerhet, går du over er det ditt utstyr som blir ødelagt.

                Om man vil ha den for trygghetens skyld, hvorfor skal det være så galt?

                Originally posted by Hifonic View Post
                Og om man klarer å ødelegge utstyr pga klipping klarer man det etter å ha brukt DD-1 og, for grunnen til at det blir ødelagt er mannen bak spakene, og det er fortsatt samme person som sitter der etter en runde med DD-1.
                Ja det kan være riktig, men om man ikke gidder å sette seg inn i det noe som helst, burde de levere fra seg spakene.

                Comment


                • #53
                  Originally posted by zxsonnyxz View Post
                  Når jeg hører på type bass boosted sanger (Decaf f.eks) med konstant bass, og jeg vil angripe sansene så mye som mulig, og samtidig vite at utstyret takler det over lengre perioder. Tenker i hovedsak på subforsterkere her.
                  Og jeg kan vite at alle ledd i signalveiene gir ren lyd.

                  Går fort og enkelt å sette opp andre sine anlegg også. Det utsagnet liker du kanskje ikke, men å bruke en DD-1 der det passer er mye bedre enn når helt uvitende folk leker seg med gain, fordi de vil ha mer lyd. Jeg kan si, her er det høyeste du kan spille med nermest 100% sikkerhet, går du over er det ditt utstyr som blir ødelagt.

                  Om man vil ha den for trygghetens skyld, hvorfor skal det være så galt?



                  Ja det kan være riktig, men om man ikke gidder å sette seg inn i det noe som helst, burde de levere fra seg spakene.
                  Dumt å ha utgangspunkt i sanger som ikke akkurat er frie for forbregning
                  Og er nok ikke forsterkerne du skal være redd for ved forvregning, er heller subbene.

                  Ja, ser at DD-1 kan være fint for uvitende folk, men da er fortsatt poenget å få kunnskap ut til folket istedet for å bruke penger på instrumenter.

                  Tryggheten får man ved å vite hva man gjør, hvorfor ikke heller vite hva man gjør istedet for å bruke penger? Hobbyen blir mye morsomere og da.

                  Og det siste du sier er litt morsomt, for jeg ser på DD-1 som et verktøy som gjør at du ikke skal sette deg inn i noe, bare følge en steg for steg bruksanvisning. Så om man ikke gidder å sette seg så mye inn i ting at man faktisk må bruke DD-1, så kan man levere fra seg spakene?
                  Jonas Tautra
                  - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                  Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                  Comment


                  • #54
                    Det meste av Decaf skal være veldig rent.
                    Jeg tenker på oppsett av forsterkeren, gitt at subbene ikke er noe problem.

                    Det er jo bare et eksempel, men også en fullverdig grunn til at den er brukbar.
                    Folk som vet hva de driver med kan like fullt bruke DD-1 og få nytte ut av den, da jeg tror den vil merke forvrengning før et normalt menneskelig øre kan det. Kombinert med kunnskap og et brukbart verktøy kan de kanskje gjøre ting enda bedre enn før. Blir det hørbart? Kanskje ikke, men det blir teoretisk bedre, kanskje man får litt placebo effekt.
                    Om det høres bra ut for bruker er det det som er viktig, er det ikke det som sies?
                    Siden den kan vise meg når klippingen/forvrengningen, så vet jeg faktisk at jeg vil få et bra signal. Som du sier, når man kan vite noe sikkert, gir det større trygghet. Det er rett og slett slik jeg ser det for øyeblikket.

                    Kanskje jeg er litt overdrevet forsiktig, men det må jeg få lov å være.

                    Ja, å sette opp et anlegg med DD-1 er nok enklere enn uten. Det er ikke nødvendig å sette seg like mye inn i det for å oppnå greie resultater. Men om man ikke klarer å sette deg inn i det enkleste engang, da burde man revurdere litt. Var det det gikk på, med tanke på å gjøre feil med DD-1 også. Hva er galt med en ting som gjør ting enklere?
                    De som vil fordype seg mer er fullstendig fri til det.


                    Originally posted by Jørgen View Post
                    Hvis ikke du har hørt sanger med forskjellig nivå (dynamikk) så går du glipp av mye. Er nettopp dette som gjør det moro å høre på musikk. Er det rimelig å anta at du hører mye på pop/trance/rnb/rap? Der er det mye "loudness" hvertfall, i det minste blandt de populære artistene (bare sånn for å generalisere).
                    Jeg tror ikke det var det Hifonic tenkte på? Isåfall misforsto jeg.

                    I bilen har det blitt mye tencho, dubstep, hardstyle osv. Men det er ikke dermed sagt at jeg ikke har hørt eller hører på "god" musikk. Det anlegget jeg hører mest på nå, er det jeg har ved PCn.

                    For øyeblikket kjører jeg Abrahamsen DAC, en "eldre" NAD forsterker og et par Tang Band W4-1337SD med et greit dempefilter. Notch og LP for å dempe oppbrytningen i elementene.
                    Jeg vil si dette spiller greit, og kan gi meg en anelse om hva som er god lyd.

                    For tiden har det blitt litt såkalte "referanse" sanger på Spotify, of litt live greier. Så dynamikk og grei lydkvalitet er ikke helt nytt.

                    Originally posted by Jørgen View Post
                    Mener Joakim eller EA har en tråd her på forumet der det er lagt ut en liste over sanger som er fine. Dynamikk, naturtro innspilt osv.
                    Skal sjekke den ut!

                    Originally posted by Jørgen View Post
                    En test tone er en kontinuerlig tone som kjøres med samme nivå hele tiden, dette nivået pleier ikke å være gainet opp slik som mye popmusikk er. Det er gaininga som skjer i mastering av tapen som ødelegger lyden.
                    ...
                    http://www.youtube.com/watch?v=3Gmex_4hreQ
                    Om man kjører en ren 0db sinus tone, så er det det høyeste noe musikk burde komme. Over det kan det vel regnes som klipping i selve sangen, det forekommer ja, men det er en "feil" fra produsentens side, ja? Slik har jeg forstått det.

                    God illustrasjon i den videoen ja.

                    Comment


                    • #55
                      Du får synse og ante videre, nå sier jeg takk for meg (jada, nok en gang)..
                      Jeg har testet oscilloscope og ser absolutt ingenting den kan bidra med. Jeg har teste alt dette ut mange ganger, vet akkurat hvordan man skal se og høre når et anlegg klipper, og vet at plasseringen på gain har INGENTING å si på lyden så lenge den ikke står overdrevet skurdd opp overdrevet mye. Så du får lese videre på SMD forumet og ta mye av det som står inne for god fisk, men det kan jeg si: om man virkelig vil lære seg noe så holder man seg unna det forumet.
                      Ingenting galt i gjøre ting "enklere", men enda mindre galt i å få seg kunnskaper. Du får det til å høres ut som hokus pokus å høre forvregning og grensene til utstyret, noe det absolutt ikke er!
                      Jonas Tautra
                      - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                      Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                      Comment


                      • #56
                        Originally posted by Hifonic View Post
                        Du får det til å høres ut som hokus pokus å høre forvregning og grensene til utstyret, noe det absolutt ikke er!
                        Da beklager jeg det. Av de relativt få anleggene jeg har vert borti har jeg selv aldri hørt en slik tydelig grense, antagelig av tilfeldige årsaker. Når man på en annen side kan se fysiske bevis på at signaler vrenger, vil jeg naturligvis tro det er gode måter å gjøre ting på. Og det er heller ikke galt.
                        Selv om fakta sikkert er, at øret er nøyaktig nok, og brukbart i flere omstendigheter enn bare til å se selve forsterkerens grenser.

                        Jeg fant noen veldig relevante videoer som jeg ikke hadde sett før, hvor man tydelig kan høre en forandring i lyden, og se sammenhengen i forhold til båre o-skop, og DD-1.
                        Det er bare en ting jeg lurer litt på her. Elementet (som ser ut som en "billigere" modell) begynner å få en del vandring, og jeg vet når spolen begynner å forlate magnetgapet oppstår en veldig lik lyd. Om dette skjer er det ikke bare klippingen i forsterkeren som lager lyden. Det jeg da lurer på, er klippingen i forsterkeren alltid like tydelig som i den første videoen? Hvis ja, innser jeg mer hvorfor man ikke ser nytten i nevnte verktøy.

                        How to Set Amp Gain by Ear | Part 1 of 3
                        How to Set Amp Gain with SMD DD-1 | Part 2 of 3
                        How to Set Amp Gain with O-Scope | Part 3 of 3

                        Ha litt tålmodighet med meg

                        Comment

                        Working...
                        X