Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp med laptop som carputer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjelp med laptop som carputer

    Hei! Har en laptop liggende her som skjermen har tatt kvelden på, og hva er vell ikkje bedre en og bruke den som carputer? Men trenger noen tips og hva jeg trenger liste ifra noen som har gjort det før.

    Så, hva trenger jeg, og hva er kjekt og tenke på? Må ivertfall ha en skjerm med touch, en type tastatur eller noe som erstatter dette, osv...


    Takk

  • #2
    Du får søke litt rundt på forum og lese litt.
    Så må du finne ut hvordan du skal gjøre med strøm og av/på-knapp til laptopen.
    Neste blir sånn ca hvordan du skal overføre lyden og styre volumet. Er ikke noe fasitsvar på dette.
    Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
    [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
    Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

    Comment


    • #3
      Har gjort det, men syns mesteparten av trådene handler mer om for og imot det og montere carputer, istedenfor hvordan folk gjør det og hvordan det fungerer.

      Av/på knappen skulle ikkje vert noe problem og forlenge og lagt en plass, lyd ser eg mest blir aktuelt med aux kabel over til cd spiller som eg beholder.

      Comment


      • #4
        Hva slags laptop har du? Er det skjermkortet eller selve skjermen som er gåen...? Det er litt vesentlig. Om skjermkortet er gåent, må du antagelig bytte hovedkort = billigere med ny PC (stort sett).

        Skal igang med dette på sikt selv - i alle fall på en måte. Bestilte en Netbook-PC i går, faktisk.

        Min plan er ganske enkel, faktisk kun fem steg, men for å bruke den må du ha kompatibel Android/iOS-enhet, og en PC med WLAN/BT og støtte for XBMC:

        - Installere Win7 + XBMC + WiFi hotspot-software (evt kun BT) på PCen, samt "Official XBMC remote" på mobilen
        - Kjøpe billader til laptopen, kobles via sikring og bryter rett fra batteri istedenfor sigarettenneruttaket.
        - Montere laptop'en skjult, men et sted hvor jeg lett kan ta den med meg inn om nødvendig.
        - Alpine PXE-H650 "lydprosessor" for tidskorrigering/EQ monteres samme sted som laptop (kobles med minijack -> RCA), gir 5 kanaler ut til separate forsterkere, og justeringer gjøres via medfølgende fjernkontroll.
        - XBMC brukes til å styre hele musikkbiblioteket og avspilling (inkl volum). Alt vises/styres enkelt på/fra mobilen via WLAN eller blåtann.

        Har testet dette inne med HTPC'en de siste dagene, og det fungerer utmerket der.

        Leste i en annen tråd at H650-prosessoren gikk for 1000-lappen hos dynaBel. Da blir dette potensielt en veldig rimelig løsning (en egnet Netbook-PC koster ny ca 2000,-). En annen fordel er at alt kan monteres skjult og man kun trenger mobilen for å betjene stereoen (kjekt for oss som ikke vil modifisere dash e.l.).

        Det eneste jeg er skeptisk til, er lydkvaliteten fra PC'en - men der kan jeg kjøpe USB-lydkort om nødvendig. Quick fix.

        Comment


        • #5
          Hei du! Er selve skjermen som er knust, og har testet og utgangene bak og hdmi på siden fungerer utmerket.

          Trenger eg en lydprosessor og xbmc om eg skal ha cd spiller itillegg, og touch screen?

          Lyden tenkte eg bare å gå ifra aux ifra data eller usb lydkort og til spilleren, så har eg tidskorrigering osv på spilleren.

          Og om skal bruke iphonen min til og styre pc'n så kan eg likegodt bare bruke iphonen til og doille med slik som eg gjør nå, da er litt av vitsen borte. Tenkte meg det var touch som var tingfn her?


          Takk for svar.

          Comment


          • #6
            XBMC kan du drite i. Det funker ikke spesielt bra til bilprogram hvis jeg var deg ville jeg heller lagt øya på Centrafuse
            Tor Martin Ølberg
            - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
            Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

            Comment


            • #7
              Trenger eg i dete tatt noen av disse programma om eg skal ha touch??

              Comment


              • #8
                Hvis du skal kjøre touch så ville jeg brukt centrafuse grunnet brukervenligheten. Har prøvd en del programmer og ender alltid opp med å gå tilbake til centrafuse da det funker som bare faen.

                Du kan kjøre windows uten noen form for touch men det blir litt vrient og få trøkt noe mens du kjører.
                Tor Martin Ølberg
                - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                Comment


                • #9
                  Ok. Takker for tipset.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Sunvang View Post
                    Hei du! Er selve skjermen som er knust, og har testet og utgangene bak og hdmi på siden fungerer utmerket.

                    Trenger eg en lydprosessor og xbmc om eg skal ha cd spiller itillegg, og touch screen?

                    Lyden tenkte eg bare å gå ifra aux ifra data eller usb lydkort og til spilleren, så har eg tidskorrigering osv på spilleren.

                    Og om skal bruke iphonen min til og styre pc'n så kan eg likegodt bare bruke iphonen til og doille med slik som eg gjør nå, da er litt av vitsen borte. Tenkte meg det var touch som var tingfn her?


                    Takk for svar.
                    Om du skal ha touchskjerm er XMBC på mobilen en ulempe. Da er det bedre med programmer egnet for touchskjerm, slik han under linker til, f.eks.

                    Hvis du har tidskorringering osv på spilleren i dag, trenger du ikke prosessor slik som meg. Funksjonaliteten blir tilnærmet lik uansett.

                    Det jeg mener er greia, er jo at du HAR touch i dag. Så hvorfor lage masse jobb med å montere en touchskjerm som er bittelitt større i dashen?

                    Derfor jeg vil bruke mobilen. Og kontrollere PC'en trådløst via mobilen, for å slippe kabler eller å ha noe annet synlig i kupéen.

                    Comment

                    Working...
                    X