Announcement

Collapse
No announcement yet.

For stor forsterker til sub/ny sub. er det verdt det?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • For stor forsterker til sub/ny sub. er det verdt det?

    Har nylig kjøpt en forsterker da den forrig tok kvelden. fant ut nå at den jeg kjøpte hadde 2400W og jeg har en 2x12 JBL som skal kjøre max 1650W, vil dette gå fint og kjøres sammen med?

    Tror jeg har klart å sprenge/brenne elementene også da de bare "slår" og ikke dunker noe godlyd.. så da er det under vurdering og kjøpe nye sub..samme type. derfor spør jeg her om vil dette brenne seg igjen hvis det blir kobla oppimot? veldig sure penger da jeg har kun hatt subben i typ 2 mnd men kjøpt på gatebil så ingen kvittering.. ble spillt litt hardt kjapt på en kald start..

  • #2
    Her var det mye vrangforestillinger om hvordan ting henger sammen - ikke vondt ment

    Først: Glem watt. Bare... glem det - for nå!
    Den forsterkeren VIL fungere helt fint. Oppgitt effekt på esken er bare noe markedsavdelingen har puttet på esken for å selge produktet.
    To ting nå:
    A) en forsterker gir aldri (under noen normale omstendigheter) ut den effekten kontinuerlig. Hvordan tror du volumknappen din virker?
    B) Et element er oppgitt til å tåle en viss effekt. Det yter aldri noen form for effekt, ei heller forteller den oppgitte effektratingen hva elementet MÅ ha av effekt for å spille.
    Konklusjon:
    Forsterkeren du har handlet deg vil etter all sannsynlighet fungere. Hvor bra vet jeg ikke, da watt sier så lite, men den vil fungere.

    Så:
    Nei. Du har ikke svidd elementene dine. Da hadde de neppe beveget seg i det hele tatt. Nå er vi snarere inne på generell feilsøking. Kan du forklare litt mer om hva som skjer? Hvordan er innstillingene på forsterker? Kan anbefale deg å få hjelp av noen du kjenner (som kan dette!) før du gjør noe mer forhastet. Vil ikke pønske for mye på hva som kan være feil siden forklaringen er noe vag.

    Forresten: Hvordan tok den andre forsterkeren kvelden?
    Mvh Tony
    - The only road to take is perfection itself

    Comment


    • #3
      Som Tony sier, vi trenger litt mer opplysninger.

      Fortell hvordan det skjedde, hvordan du har koblet det opp, etc.
      [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
      Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

      Comment


      • #4
        Ikk vondt tatt! Som sagt ble det nok merket at jeg er meget ny på dette heh.. men etter og ha koblet opp på nytt med litt justeringer funker dette veldig bra igjen?? dunker som den dunka før uten den følelsen at du hørte den men ikke kjente den så nå aner jeg virkelig ikke.

        det som var før var en 500w-750W forsterker jeg hadde, når jeg drev og spilte så kunne subben slå seg av, forsterker sto fortsatt på så om litt kom den på igjen og sånn drev den hele tiden. Antar for høy spilling? var grei volum vertfall. men det var en jalla forsterker jeg kjøpte brukt av en kompis, retta opp med en Pioneer forsterker med Jbl nå så da antar jeg at det funker nå:P

        ting har blitt gjort ordentlig denne gangen med trekking av kabel og phono kablene på andre siden og div..div. trodde at elementene var blitt brent grunnet jeg skulle vise en på jobben bassen så det hadde ikke blitt spilt på en 7-8T så brått veldig høy spilling så da jeg skulle koble den ut fordi den kobla seg ut hele tiden luktet det brent inni luftehullet

        Comment


        • #5
          Veldig konge med kjapt svar fra dere og infomessig til en newbie på dette!

          Comment


          • #6
            Puh! De setningene dine er en munnfull
            Mvh Tony
            - The only road to take is perfection itself

            Comment


            • #7
              ahah beklager...er ikke alltids lett å forstå.. men ting ble ordna er konklusjonen da^^ tar kontakt her igjen forhåpentligvis på en letter forståelig måte fra min side hvis det skulle være no mer hehe

              Comment


              • #8
                Eller du har vel ikke noe ide om hvorfor subben slo seg av når jeg spilte på den gamle forsterkeren?

                Har det vært overbelastning for subb eller forsterker f.eks?

                Comment

                Working...
                X