Announcement

Collapse
No announcement yet.

Basskasser - spørsmål, utregning og lignende

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • tusen takk
    The facts expressed here belong to everybody, the opinions to me. The distinction is yours to draw...

    Comment


    • Sitter og skal lage en liten kasse til venninnen min her nå. Høytalerene som skal inn er Alpine SPS-6929S. Har forstått at de er ment for "hattehylle-montasje", men de vil vel uansett spille bedre i ei kasse enn i hattehylle?
      Med plassen hun ville avse i bagasjen så kommer kassa på 51,5liter totalt.
      den blir bygget i 22mm MDF da vi har rester av dette liggenede, og ja jeg veit det er innmari overkill da disse ikke på noen måte er kraftig, men vi tar det vi har av rester, så la den diskusjonen ligge.
      Hattehylla vil dessuten bli litt plundrete å lage da dette er en eldre Skoda Fabia med trekk over bagasjen, og mye krinker og kroker som plata må dekke.

      Spørsmålet er, uten noe særlig data om høytaleren, og med tanke på at den ikke har SÅ stort volum, vil det være bedre med kasse enn hattehylle?
      Og hvis kasse bedre, hva størrelse BURDE man laget kassa i?

      Comment


      • Originally posted by Razorback View Post
        Spørsmålet er, uten noe særlig data om høytaleren, og med tanke på at den ikke har SÅ stort volum, vil det være bedre med kasse enn hattehylle?
        Og hvis kasse bedre, hva størrelse BURDE man laget kassa i?
        Jeg har inntrykk av at mange høyttalere av denne typen er bygd for å fungere bra uten kasse, altså at de har en høy Qts (over 0,7). Dette er basert på noen få datablader jeg har lest (fant ikke noe for det elementet du nevner).

        Legger ved noen teoretiske kurver for et element jeg har liggende, og har funnet data på (Hertz DCX165). Frekvens på horisontal akse og dB på vertikal akse:



        Rød kurve er 5 liter kasse, grønn 10 liter og blå 1000 liter. Som du ser mister man mye av den dypeste bassen ved å sette et sånt element i en for liten kasse, samtidig som det gir en kraftig peak ett eller annet sted i bass/midbass.

        Jeg er på ingen måte noen ekspert, og blir gjerne rettet på om noen mener det jeg sier er feil. Det kan også hende dette elementet er bygd på en annen måte enn de jeg har sett. Jeg ville nok ha prøvd å montert det på en solid måte uten kasse, og med litt størrelse på baffelen
        Olav L.
        Volvo 740 GLT -90

        Comment


        • Takker!

          Hjertelig takk for svar. Det skal seriøst taes med i vurdering. Er det noen data å finne på 6x9 og høytalere på den størrelsen? Grunnen er at det sies at T595(Decade) spiller langt bedre i kasse enn i hatthylle, så de" burde jo da vesentlig forskjellige data fra sånne som disse Alpine.Har 3 par T595 liggende, så mulig jeg lar hun kjøpe et par av de, vil jo tro de er noen hakk bedre enn hennes anyway.

          Comment


          • Virker som om det er veldig få produsenter som oppgir parametre på denne type høyttalere. Jeg har kun funnet data for Hertz- og Focal-elementer. Fant også noen uoffisielle tall for JBL T595 her:

            http://www.cieri.net/Documenti/JBL/T...ll/jbl-car.htm

            Der er de oppgitt med en Qts på 0,9, som også burde tilsi montering uten kasse, men det er visst en del som mener de fungerer best i kasse. Står noen forslag her:

            http://avforum.no/forum/showthread.p...%C3%B8yttalere
            Olav L.
            Volvo 740 GLT -90

            Comment


            • tror jeg burde ta et matte kurs vedrørende tidligere mål på kasse ville jeg ikke fått plass til subbene (baffel for liten). har problemer med å få trukket kassa intil seterygg P.G.A. 2 stolper som bygger ut på hver side av bagasjerommet. må derfor trekke kassa lenger bakover mot bagasjeromsdøra. nye mål utvendig blir derfor 99.1 cm bred, 47 cm høy og 65 cm bred
              ønsker fortsatt en tuning til rundt 33-35 hz. jeg bruker 22mm mdf. regner med at porten fortsatt blir 13 cm bred. Skal jeg fortsatt bruke 42 cm dybde på porten? eler burde den være nærmere 41 cm


              fordelen er at jeg også kan la sub og port peke oppover hvis det er ønskelig eller bakover
              Last edited by hberg; 26-10-2014, 21:35.
              The facts expressed here belong to everybody, the opinions to me. The distinction is yours to draw...

              Comment


              • Hey du. Det er ikke såååå eksakt vitenskap. Lag kassa 99bred og drit i den ene millimeteren, det er bare vanskelig å få nøyaktig, med mindre du er en hjernekirurg med saga! Og bygger elleveetasjers korthus mens du drikker redbull og lytter til justin Bieber på fritiden.
                Sjekka de nye målene dine. Du skal forlenge porten litt med de dataene. 45cm port går greit, da havner du på 33Hz tuningfrekvens. Tro meg, du hadde ikke hørt særlig forskjell med 1cm forandring i lengden tror jeg. Sa jeg at du burde lage dobbel tykkelse i baffelen? Nå sa jeg det.

                Og det var en superfin tegning btw. Kjør på, dette blir gøy!
                never enough!

                Comment


                • Dobbel baffel er påtenkt og mdf ringer som jeg freser også for innfelling
                  tusen hjertelig takk
                  The facts expressed here belong to everybody, the opinions to me. The distinction is yours to draw...

                  Comment


                  • hvilket matrialer bruker man til å bygge kasser/hva heter platene ?

                    Comment


                    • Det vanlige er mdf-plater eller kryssfinerplater. Man kan også bruke sponplater helt fint, men jeg er ikke så stor fan av det siden de er veldig porøse og ikke fullt like sterk som de andre, er dog billigst og det funker greit. Bruker man enn 22mm tykkelse er de veldig sterk, og en grei billig løsning.
                      Mdf er sterkt, lett å jobbe med og et veldig dødt materiale. Er egentlig det jeg har likt best. Negativene er at det kan koste litt (ihvertfall her oppe i nord) og produserer et fin-støv som legger seg OVER ALT når man kapper i det.
                      Kryssfiner er også ganske sterkt (kommer litt ann på type) og har lavest vekt, som er bra til bilstereobruk om vekt et tema. Greit å jobbe med. Er en mye mer naturlig treplate enn de andre så det oppfører seg mer likt vanlig tre. Men det kan lett flise seg opp i kantene spesielt om man bruker grovt sagblad. Er også det dyreste alternativet.

                      Det er da de tre som vanligvis brukes, og valget kommer ann på bruk og egne preferanser

                      Comment


                      • oki,, takker for svaret, hadde tenkt å kjøpe materialer på byggmaker, men var en eg kjenner som snakket noe om hobbyplater

                        Comment


                        • Originally posted by thereup View Post
                          oki,, takker for svaret, hadde tenkt å kjøpe materialer på byggmaker, men var en eg kjenner som snakket noe om hobbyplater
                          Styr unna det. Hobbyplater er en stor plate i furu (?), jeg tror ikke det egner seg til en basskasse.kanskje til noen mindre høytalere muligens men ikke bygg sub av hobbyplater.
                          never enough!

                          Comment


                          • Originally posted by bass-freek View Post
                            Styr unna det. Hobbyplater er en stor plate i furu (?), jeg tror ikke det egner seg til en basskasse.kanskje til noen mindre høytalere muligens men ikke bygg sub av hobbyplater.
                            var å skjekket kryssfiner kom til å koste litt under 1000 til den kassa jeg skal ha

                            http://www.ddaudio.com/sites/default...mpact_size.pdf

                            Comment


                            • Hvilke element skal du ha?

                              Mvh Kim

                              Comment


                              • skal være en 15" DD sub

                                Comment

                                Working...
                                X