Announcement

Collapse
No announcement yet.

Subkasse material?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Subkasse material?

    Hei.

    Jeg holder på og bygge en subkasse, men vil ikke at den skal ta opp all bagasjeplass.
    Derfor leter jeg etter et tynnere alternativ til MDF'en.
    Jeg funderte på finèr plater med glassfiber inni og utenpå.
    Blir da gjerne sammensatt på en bunn av mdf,

    Men det som er spørsmålet; vil dette gi bra resonans eller bør jeg gå for andre material?

    mvh. Kay

  • #2
    Du kan bruke kryssfiner av bjørk i ca halve tykkelsen av MDF for samme styrken (omtrentlig). Den koster ca dobbelt så mye i 10mm som MDF gjør i 19mm.

    Legger du til noen lag glassfiber på hver side, så ender du vel opp på 13-14mm tykkelse, altså at kassen blir totalt 1cm smalere/grunnere enn ved bruk av MDF. Så er vel spørsmålet hvor mye denne ene centimeteren er verdt?
    [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

    Comment


    • #3
      Nå lærte jeg noe nytt. Kryssfiner kan brukes med like godt resultat, i ca halve tykkelsen?

      Mine centimeter er verdt rimelig mye

      Comment


      • #4
        Hvilken bil er det snakk om her da?? Og hvilke suber skal brukes? Utformingen av kassa kan jo spare deg for endel plass også...

        Comment


        • #5
          2mm stål f.eks ?
          SQ Saab 9-3
          Team dynaBel

          Comment


          • #6
            Tror egentlig du ikke oppnår noe mer eller mindre ved å bruke 2mm stål vs. 19mm MDF, du tjener sabla få liter på det.
            Bedre å lete etter et element som liker jeg i en liten kasse, og heller lage den solid.
            Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
            [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
            Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

            Comment


            • #7
              Hvordan blir det med metall i basskasser, vil ikke basskassa begynne å spille med elementet?
              Mvh. Damir

              Comment


              • #8
                Originally posted by Dammed View Post
                Hvordan blir det med metall i basskasser, vil ikke basskassa begynne å spille med elementet?
                "spille med" er frekvensavhengig.
                Kort kan man si at det er en fordel å flytte resonansfrekvensen opp i frekvens, for da skal det lite til å "drepe" den/de.
                Stiv kasse er død kasse ved lave frekvenser og er kassen veldig stiv og det oppstår svingninger lar det seg lett dempe med dempematter.

                Mvh
                Dag Johansen
                "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                Comment


                • #9
                  Pussig at ingen har nevnt carbon enda. Her finnes det mange muligheter. Lett blir det også

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Nils View Post
                    Pussig at ingen har nevnt carbon enda. Her finnes det mange muligheter. Lett blir det også
                    Ja, også så billig a gitt!

                    Mvh
                    Dag Johansen
                    "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Dag Johansen View Post
                      Ja, også så billig a gitt!

                      Mvh
                      Dag Johansen

                      Eller ikke

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Dag Johansen View Post
                        "spille med" er frekvensavhengig.
                        Kort kan man si at det er en fordel å flytte resonansfrekvensen opp i frekvens, for da skal det lite til å "drepe" den/de.
                        Stiv kasse er død kasse ved lave frekvenser og er kassen veldig stiv og det oppstår svingninger lar det seg lett dempe med dempematter.

                        Mvh
                        Dag Johansen
                        Selvsagt, regnet med at det var underforstått at det skal "spille med" på de frekvensene en subwoofer gir ut. Og ja det er mulig å dempe det, men er det nødvendig?

                        Ved hvilken tykkelse vil evt stål spille med rundt 0-200hz?

                        Og hvis man tenker karbon, så har man hoppet over glassfiber, enkelt, tynt, lett og relativt billig (i alle fall i forhold til karbon). Men kan vri seg.
                        Mvh. Damir

                        Comment

                        Working...
                        X