Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips og triks rundt basskasse bygging

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    nåja, jeg har sett mdfplater som de har satt vakum på, daaamn det slipper igjennom mye luft!
    Mvh
    Rolf Try Nygård

    Comment


    • #17
      Originally posted by Typhon View Post
      Hvis det er snakk om å "puste", som i å slippe gjennom trykk, så er det BS!
      HEHE... OK...
      TEAM RE-LOUD
      Norwegian Champion 00 - 01 - 02 - 03 - 06 - 07 - 08 - 11 - 12 - 13 - 14
      2013 ssnw - 4 stk DD m4a og 1 DD Z 18 = 165.9 dB'zzz

      Comment


      • #18
        Originally posted by re-load View Post
        HEHE... OK...
        Skjønner jeg glemte å presisere. Under ekstreme forhold (Extreme i dB-Drag, egne vakumtester e.t.c.) så er dette sikkert målbart. Men er det et stort problem i det daglige? Jeg kan ikke skjønne det. Tviler og på at noen kan kjenne at det strømmer luft gjennom platene sånn at de mister trykk!
        Mvh Tony
        - The only road to take is perfection itself

        Comment


        • #19
          Originally posted by Typhon View Post
          Som igjen har liten hensikt...
          Liten hensikt å fjerne ulyd fra kassen?
          Meget stor, hørbar forskjell med 2 x JBL P1222 i kasse med demping kontra uten!
          Terje Lie
          99 53 66 00
          terje_lie@yahoo.no

          Comment


          • #20
            Originally posted by Typhon View Post
            Skjønner jeg glemte å presisere. Under ekstreme forhold (Extreme i dB-Drag, egne vakumtester e.t.c.) så er dette sikkert målbart. Men er det et stort problem i det daglige? Jeg kan ikke skjønne det. Tviler og på at noen kan kjenne at det strømmer luft gjennom platene sånn at de mister trykk!
            Da er vi enige om at det ikke er BS alikevell da, kanskje... :P
            Last edited by re-load; 09-06-2008, 12:50.
            TEAM RE-LOUD
            Norwegian Champion 00 - 01 - 02 - 03 - 06 - 07 - 08 - 11 - 12 - 13 - 14
            2013 ssnw - 4 stk DD m4a og 1 DD Z 18 = 165.9 dB'zzz

            Comment


            • #21
              Okei.
              Mange meninger her

              Så det er ikke noen vits i å legge noen form for demping inne i kassen da altså?

              Comment


              • #22
                Originally posted by caan View Post
                Okei.
                Mange meninger her

                Så det er ikke noen vits i å legge noen form for demping inne i kassen da altså?
                Som allerede nevnt; skal kassa spille under 80Hz har demping svært liten eller ingen funksjon.

                Mvh
                Dag Johansen
                "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                Comment


                • #23
                  Det at det ikke hjelper å tette kassen med maling så den ikke slipper gjennom trykk er jo bare bullshit. det sier jo bare litt om folk som bygger basskasser og mener dette, men såklart. om dere fortsatt mener at det ikke hjelper så håper jeg virkelig at dere fortsetter å tro det
                  TEAM RE-LOUD
                  http://www.teamreloud.com

                  Norwegian Champion 08

                  Comment


                  • #24
                    ok da fikk jeg lest litt info

                    jeg hørte det bare av en i klassa at jeg burde gjøre det
                    VW Golf 4
                    Alpine F#1 status| Mosconi | Digital Designs
                    Simen Sormbråten

                    Comment


                    • #25
                      siden denne tråden fins og jeg ikke finner svar noen sted så satser jeg på know howen her

                      har kjøpt inn 2 12" som jeg skal bygge kasse til.
                      Har lyst på så liten kasse som mulig. I manualen er det opplyst 50 liter lukket kasse.Dette blir med andre ord 100 hvis jeg skal ha 2.

                      men hva er da best når dette skal inn i samme kasse?
                      tror selv det er best med 2 kammere som er tette.
                      Spørsmålet er: er det bedre å la skilleveggen være open mellom de 2?

                      og hvis man gjør dette kan da det totale volumet være mindre uten å tape trykk.
                      disse elementene er forholdsvis tungdrevne så hvis kasse volumet blir for lite så ser forsterkeren en vanskeligere last,og det vil jeg ungå.

                      fint hvis noen har erfaring/ekspertise og kan svare.

                      Comment


                      • #26
                        prøvde å skanne ett bilde med noen data. så kanskje noen der ute kan beregne størelse på kasse i tilfelle dere mener at 50,94 liter på lukket kasse er galt.
                        med port er det 50,94 liter med en port som er 10,16cm i diameter x 17,78 cm lang
                        evt 42,45 liter med port på 10,16 cm i dia og 28,58cm lang

                        og bør jeg velge port kontra lukket,eller er det kun smaksak?

                        fungerte ikke det vedlegg greiene.

                        revc 3,145ohm
                        fo 38,762hz
                        zmax 30.4823 ohm
                        sd 0.038sqm
                        bl 10.514tm
                        no 0,224%
                        spl 85.526db
                        qms 4,704
                        qes 0,790
                        qts o,676
                        vas 31,461 liter
                        cms 147.869 um/n
                        mms 114.010 gram
                        mmd 109.631gram
                        levc 23.676mh
                        krm 10.895
                        kxm 23.676
                        em 0.645
                        exm 0.664
                        xmax 16mm
                        pmax 1700w
                        ebp 49.0658
                        vd 0.0608ft3

                        ble mye dette

                        er dette gode data for ett 12" element?
                        hvis man har lyst på både god og høy bass?

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by 2fastgt4 View Post
                          men hva er da best når dette skal inn i samme kasse?
                          tror selv det er best med 2 kammere som er tette.
                          Spørsmålet er: er det bedre å la skilleveggen være open mellom de 2?
                          Er som regel samme luftvolum du trenger inni kassa enten skilleveggen er lukket eller åpen.
                          Kjører du to kanaler på bassen, en til hvert element, må du ha lukket skillevegg mellom dem uansett.
                          Kjører du derimot en kanal for begge elementene (mono) på bassen, er det mulig å ha åpen skillevegg, da elementene vil dele likt på å jobbe med 100 liter, altså de jobber med 50 liter hver.

                          En ulempe med åpen skillevegg, er at hvis ene elementet ryker, må plutselig det andre elementet jobbe med 100 liter i stedet for 50, noe som muligens kan være uheldig, avhengig av høyttalermodellens egenskaper.
                          Har du lukket skillevegg, kobler du bare fra det ene elementet, og fortsetter å kjøre det andre på egen hånd til problemet er løst.
                          Anlegg: Alpine iXA-W407BT, fabrikkmonterte høyttalere, iPhone 4, PXA-H100 Imprint-prosessor, KCE-635UB og en liten USB-harddisk.
                          Bil: 2008 Ford Mon Dieu sedan 2.0 TDCi

                          Comment


                          • #28
                            Dude. Tråden er 3 år gammel. :P

                            Comment


                            • #29
                              "Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves"
                              Kanskje trådstarter ventet på å få svar på de spørsmålene, før han startet prosjektet? ;p
                              /// BIS

                              Comment


                              • #30
                                Hei!

                                En ting jeg tenkte på når jeg leste om spon og om at de puster og at MDF er derfor bedre materiale til å bygge kasser for subwoofere/høytalere er at det det er mulig å bruke glassfiber resin på innsiden av ei kasse bygd av spon? Som vist i denne videon her: http://www.youtube.com/watch?v=84PAxNUv8xc

                                Hva blir eventuelt prisforskjellen ved kjøp av lik mengde spon og MDF med prisen av glassfiber resin tatt i betrakting? Og hva er eventuelt kvalitetsforskjellen?

                                Hva hvis man har en hel mengde med sponplater hjemme?
                                You know, Im all about that bass...

                                Comment

                                Working...
                                X