Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tuning av kasse

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tuning av kasse

    Hvor mange Hz bør jeg tune kassen min til om jeg ikke skal bruke den til dB drag? Tenker på vanlig musikkspilling i kasse med port. Sitter å leker litt med Bassbox 6 Pro for å finne den riktige kassen.
    Eirik Gundersen

  • #2
    Originally posted by Session View Post
    Hvor mange Hz bør jeg tune kassen min til om jeg ikke skal bruke den til dB drag? Tenker på vanlig musikkspilling i kasse med port. Sitter å leker litt med Bassbox 6 Pro for å finne den riktige kassen.
    Det varierer veldig mye fra element til element. Men har du ei tuning en plass mellom 35 og 45hz vil den fungere godt til musikk.
    Bjørn Erik Forberg

    Comment


    • #3
      Sier 30-40hz jeg da for å skape litt diskusjon
      Alpine
      Audison
      Hertz
      Soundstream

      Comment


      • #4
        Hehe, den er grei 35 it is then!
        Eirik Gundersen

        Comment


        • #5
          Originally posted by Session View Post
          Hehe, den er grei 35 it is then!
          Som Bjørn Erik skriver kommer det ann på elementet.
          Strekker man tuningen nedover fra ideel tuningfrekvens fungerer det bra.
          Tuner man høyere enn ideelt vil det fort lyde dårlig, selv om det ser imponerende ut i simuleringen.

          Mvh
          Dag Johansen
          "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

          Comment


          • #6
            Så hva skal jeg se på av verdier for elemtentet for å vite slikt?
            Eirik Gundersen

            Comment


            • #7
              Slenger meg på her
              Er veldig interessert i å lære meg litt slikt
              *VW Passat 2,0 TDI*
              VW Golf II 1,8 - solgt
              Nissan Cherry GTT - kjilt
              VW Golf III VR6 - solgt

              Comment


              • #8
                Jeg skulle ønske at jeg kunne gi et kort og greit svar på dette men det går ikke desverre.
                Man må vite en del om høyttalere for å skjønne hvordan grafer og lyd henger sammen.
                Jeg har samlet meg erfaring gjennom mange år med høyttalerbygging og kan "spå" hvordan en gitt frekvenskurve vil arte seg i en bilkupè.

                Hvis vi tar utgangspunkt i lukkede kasser kan man velge en Q-verdi (Qtc) og ut i fra det finne en kassestørrelse og en gitt frekvensgang.
                Med bassreflekskasser arter det seg anderledes fordi det er fler faktorer inn i bildet.
                Når man regner ut bassreflekskasser bruker man såkalte "alignments" (sorry, jeg finner ikke et godt norsk ord for det) som gir en mer eller mindre rett frekvensgang.
                Avviker man fra dette lager man "misalignments" som forandrer frekvenskurven.
                Feks hvis man har 2 identiske basselementer hvor det ene elementet har 20% høyere Qts vil dette avvike fra den rette frekvensgangen med 2-4dB.
                Forandrer man kassestørrelse og/eller tuningfrekvens vil man kunne oppnå imponerende frekvenskurver på papiret men som låter dårlig i virkeligheten.
                Som jeg svarte tidligere i tråden går det ofte greit å tune lavere enn ideelt fordi dette ikke har så mye negative lydmessige ulemper som hvis man gjør det omvendt.
                Tuner man høyere enn ideelt vil bassen føles "treg" og transientene draes ut i tidsdomenet.
                Jeg vil anbefale de som interesserer seg for temaet om å sette seg inn i hvordan en høyttaler fungerer og hva de forskjellige parametrene betyr.
                Wikipedia er en grei plass å starte: http://en.wikipedia.org/wiki/Loudspeaker

                Jeg ser at mitt svar her ble litt uoversiktelig, en ting er å kunne mye, noe helt annet er det å lære det bort!

                Mvh
                Dag Johansen
                "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                Comment


                • #9
                  Det forklarte jo litt Får lese mer i helgen så kanskje jeg skjønner litt mer etterhvert.
                  Eirik Gundersen

                  Comment

                  Working...
                  X