Announcement

Collapse
No announcement yet.

Har formen på kassen noe å si?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Har formen på kassen noe å si?

    Hei

    Om ikke så veldig lenge skal jeg begynne med anlegget mitt. Egentlig hadde jeg tenkt å få noen til å gjøre dette for meg, men siden økonomien ikke ble slik jeg tenkte meg blir det ikke noe av det. Så jeg har begynt å se for jeg hvordan jeg skal lage alt å slikt.

    Bilen er en Mitsubishi Spacewagon og er da altså en stor stasjonsvogn i bunn og grunn. I bilen er det lagt en plate som gjør at gulvet blir flatt, men denne platen slutter midt mellom hjulbuene. Bak denne platen skrår gulvet ned mot setene. Det første jeg tenkte var å forlenge denne platen slik at den gikk helt bak til setene å jeg kunne laste/bygge så mye jeg ville.

    Men så tenkte jeg, hva visst jeg lager en kasse som er formet som en 3 kantet kasse. Slik at bunnen følger gulvet som skrår nedover, bakplaten følger setet oppover. Top-platen blir da å skrå så mye oppover som magneten på subben krever av plass bak seg og for å få rett volum på kassen. Jeg håper jeg har forklart dette slik at dere forstår hva jeg tenker på.

    Vil det ha noe å si for lyden, glemte vel å si at jeg vil ha det til å låte så bra som mulig, at kassen er formet som en trekant så lenge volumet er det som subbene krever?
    Last edited by Defus; 02-04-2007, 11:57. Reason: Giddet ikke å lage ny tråd å denne handlet mer eller mindre om det jeg ville spørre om.
    [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
    Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

  • #2
    neida, har ingenting å si. Bare å bygge.
    sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
    IceAudio - Bilringen AS - inakustik

    Comment


    • #3
      Vel, etter mye tenking, har jeg kommet fram til at jeg skal bruke en portet kasse, og at jeg dropper hele 3 kant prosjektet. Men da kom jeg på å tenke på et annet problem, i mine øyne i det minste.

      Vil det være forskjell på om jeg bruker en slik rund port, lager en 4 kantig port, eller lager det jeg tror de kaller for slot port?
      [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
      Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

      Comment


      • #4
        Eneste ulempe med ideen din er at kasse rett bak setet sjelden låter bra i den typen bil.
        Jeg hadde selv en VW Sharan som jeg lagde kasse til rett bak skilleveggen og det var komplett umulig å få noe trøkk foran i bilen.
        Lyd kom seg mer og mer dess lengre bak jeg flyttet kassen.
        Er det skillevegg i bilen?
        Varebil?
        Da har du 2 alternativer sånn jeg ser det:
        Få basskassen så langt bak som mulig! (veldig upraktisk)
        Eller lage hull i skillevegg og la elementer og port spille framover.

        Mvh
        Dag Johansen
        "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

        Comment


        • #5
          Den var varebil i flere år. Hadde en ti tommer med lang høytaler ledning som jeg skjøv helt bak i bilen når jeg hadde mulighet til det. Tilslutt ble det løst med at jeg kjøpte to 15 tommere å satt dem helt framme med gitteret

          Nå er den heldigvis stasjonsvogn, å kassen blir passert rett bak baksetene. Jeg kommer til å legge en plate over hvor gulvet skrår. Subkassen må jeg få noen til å lage for meg, blir vel og koste meg noen kroner. Men akkurat nå er jeg mest interesert i hvilken port type jeg skal gå for. Om det er fordeler og ulemper med rund port, firkantig eller noe jeg tror heter slot (hvor porten følger ene siden inn i kassen og lager en L). Subbene jeg skal bruke er 2 stk RE SE 12".
          Last edited by Defus; 02-04-2007, 15:33. Reason: Gramatikk som alltid.
          [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
          Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

          Comment

          Working...
          X