Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan koble riktig med 2 forsterkere!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvordan koble riktig med 2 forsterkere!!

    Heisann..

    Eg har no gått i innkjøp av nytt komplett anlegg, og det er:


    1 stk 4-kanals forsterker
    1 stk 3400w monoblokk
    1 stk strømfordelingsblokk
    1 stk 150A sikringsboks
    1 stk kenwood u30r spiller
    1 stk 3,5 uF kondis

    Og en drøss av kabler

    Det eg lurer på er korleis eg skal koble opp anlegget mtp 2 forsterkere av ulik type og 1 linjeutgang til rca kabler til forsterker og korleis eg skal koble på kondensatoren. På forsterkerene er det til sammen 8 stikk-hull til rca kabler og hvordan skal jeg gjør dette med tanke på at eg har bare en utgang på spiller.


    Takker på forhånd
    - MB w124 sedan-
    - MB w124 TE -
    - stereo prosjekt Golf mk3 -

  • #2
    At forsterkerne dine er av ulik type har ikke så mye å si på fremgangsmåte, men heller kabeldimm og hvilke signaler de trenger.

    Forsterker til sub trenger signaler fra "SW" på spiller. Den trenger også kabler til - og + fra batteri (med sikring i mellom). For å få lyd til subelementet trenger du høyttalerkabler fra utgangene på amp --> spole på elementet.

    Forsterker til frontsett trenger signaler fra "F" på spiller, noe du antagligvis ikke har på din spiller. Den trenger også kabler til - og + fra batteri, med sikring i mellom. Her trenger du også ledninger fra utgangene ---> spole på høyttalerelement.

    Du kan trekke kabel fra batteri ---> fordelingsblokk og videre trekke to nye herfra til forsterkerne. Husk at sikring av kabel fra + på batteri skal være innen 30 - 40 cm.
    Math Problem: A smalltown girl boards a train leaving South Detroit at midnight. If she doesn't stop believing, how long is her Journey?

    Comment


    • #3
      Jaa, dette er no vel ganske basic men spørsmålet er om eg kan bruke 2 Y splitter fra spiller med 1han/2ho stikk, slik at eg får trekt 2 signalkabler bak til forsterkarane. Korleis kan dette påvirke anlegget mtp effekttap osv? Det er jo tross alt bare signalkabler som viderefører signal
      - MB w124 sedan-
      - MB w124 TE -
      - stereo prosjekt Golf mk3 -

      Comment


      • #4
        Har du merke og modell på forsterkerne?

        Comment


        • #5
          Jepps..


          Forsterker 1 : SSL F4.800 http://www.monstermarketplace.com/ca...woofer-control

          Forsterker 2 : Boss R3400D. http://www.bossaudio.com/auto/class-...r-r3400d-riot/
          Last edited by 300benz; 16-02-2013, 22:26.
          - MB w124 sedan-
          - MB w124 TE -
          - stereo prosjekt Golf mk3 -

          Comment


          • #6
            Budsjett stereo vel og merke!
            - MB w124 sedan-
            - MB w124 TE -
            - stereo prosjekt Golf mk3 -

            Comment


            • #7
              Originally posted by 300benz View Post
              Jaa, dette er no vel ganske basic men spørsmålet er om eg kan bruke 2 Y splitter fra spiller med 1han/2ho stikk, slik at eg får trekt 2 signalkabler bak til forsterkarane. Korleis kan dette påvirke anlegget mtp effekttap osv? Det er jo tross alt bare signalkabler som viderefører signal
              Er ikke sikkert den ene utgangen på spillern din gir fulltonesignal. Det er greit å vite før du starter. Kan hende det bare er en "SW"-utgang.

              Men ja, det går ann å splitte signaler på den måten du tenker.
              Math Problem: A smalltown girl boards a train leaving South Detroit at midnight. If she doesn't stop believing, how long is her Journey?

              Comment


              • #8
                Så du har kontroll på det elektriske?

                Ut ifra bilder står det rear/SW på spilleren, så skal være mulighet for fullsignal der.

                Boss forsterkeren har in og utganger for RCA, så sikkert like greit å kjøre signalet via den til 4-kanaleren.

                Mange multi-kanal forsterkere kan kjøres via et sett RCA slik jeg har forstått det, men om ikke din kan det må du bare splitte.

                Greit med budsjettanlegg, bare ikke forvent noe i nærheten av effektoppgivelsen til Boss Hvilke(n) subb(er) skal du kjøre?

                Comment


                • #9
                  Godt med raske tilbakemeldinger

                  Så eg kan egentlig bare kjøre en rca kabel fra output monoblokk forsterker ----> input 4 kanals forsterker?

                  Kjører en kicker 10" vr comp akkurat nå. Men blir og kjøpe power acoustik 12" mofo, såg veldig grei ut etter prisen
                  Last edited by 300benz; 17-02-2013, 01:12.
                  - MB w124 sedan-
                  - MB w124 TE -
                  - stereo prosjekt Golf mk3 -

                  Comment


                  • #10
                    Jeg har også bare et sett utganger på spilleren, og jeg kjører signalet via monblokk til 2-kanaler.

                    Funker greit det

                    Comment


                    • #11
                      Men da tester eg og kjøre en signalkabel fra monoblokka til 4kanaleren
                      - MB w124 sedan-
                      - MB w124 TE -
                      - stereo prosjekt Golf mk3 -

                      Comment


                      • #12
                        Du burde vel kanskje brukt de pengene du kjøpte kondensatoren for, til en ny og bedre spiller med flere utganger, for det trenger du, men kondensatoren trenger du IKKE. Vær også oppmerksom på at den boss forsterkeren gir nærmere 340w enn 3400w. Så hvis dette er noe du har kjøpt nytt i butikk nå, så burde du helt klart levere tilbake kondensatoren, og heller kjøpe en skikkelig spiller

                        Comment

                        Working...
                        X