Announcement

Collapse
No announcement yet.

V70 Nytt Anlegg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • V70 Nytt Anlegg

    Har en V70 med åtte høytalerere. Fire er i dørene, to i dashbordet og to i stolpene helt bakerst.

    Kan jeg bare kjøpe to komponent pakker også plassere diskantene i dashbordet og stolpene bakerst også de store høytalerne i dørene eller blir det teit/dårlig ?

    Dørene er forøvrig 6.5", stolpene er kanskje rundt 3" og dashbordet vet jeg ikke

    Tips mottas med takk

  • #2
    Hei og velkommen til forumet!

    VolvoMarius her på forumet har/hadde en V70 -98 og han hadde sett både framme&bak. Diskanter på dæsjen og mellomtone/midbass i døren framme. Bak plasserte han diskantene i C-stolpen(stolpen bak bak-døra) og mellomtone/midbass i døra bak. Fungerte helt fint. Ville kansje ikke ha plassert diskanter så langt bak som det du spør om.

    Lykke til
    No Windows-crap,just Mac Power

    Comment


    • #3
      Det er plassering for høytalere orginalt helt bakkerst, men kunne jo vurdert C-stolpen jeg også, måtte eventuelt ha laga høla selv siden det ikke er noen, men uansett så ville det da gått med et par sett komponent høytalere da ?

      Bør jeg ha noen egen forsterker til disse 8 høytalerne om jeg f.eks gikk for de to pakkene i linken under ?

      2 x http://www.xtremecar.no/alpine-spr-17s


      Vil ha god lyd i baksetet også, ikke bare for de to forann

      Comment


      • #4
        ikke så dumt valg av sett nei... Grunnen til forslaget til plassering i C-stolpe er at setter du diskanten i D-stolpe blir det litt langt unna. El liten "fingeregel" er å plassere diskant&mellomtone/midbass så nært hverandre som mulig eller i umiddelbar nærhet.

        Forsterker på settene er jo det beste,men ingenting iveien for å få grei nok lyd av forsterker innebygget i spiller. Det spørs jo hvor mye du er villig til å bruke av penger på lyd i bil.
        Skal du ha forsterker på de settene og det som er av kabler blir det noen kroner ja.
        Og skal du etterhvert oppgradere ved en senere anledning til sub? Hva er målet/forventningene?

        Kabler til eventuell forsterker snakker vi om ,tja rundt 1500,- eller noen som selger deg en 4/5kanaler og kabel-sett som et "pakketilbud" kansje.

        Du får fortelle litt om målet og budsjett
        No Windows-crap,just Mac Power

        Comment


        • #5
          du får plass til 6.5" foran og bak med hjelp av en baffeladapter.

          Foran :
          http://www.elutstyr.no/product_info....oducts_id=1579

          Bak :
          http://www.elutstyr.no/product_info....oducts_id=3110

          Du får ikke plass til mer enn en diskant i hullet i dashbordet. På eldre 850 fikk du plass til 4" på den plassen, men det er mye mindre plass der på V70 fra 96-00.

          Av komponentsett har jeg nylig fått testet endel av Helix sine nye frontsett i esprit serien, og jeg tror jeg aldri har opplevd så god lydkvalitet, dynamikk og trøkk i den prisklassen. de spiller rett og slett "dyrere" enn de er.
          De er også veldig følsomme så du trenger ikke horvelig mye effekt for å få noe ut av de.

          Her er link til de :
          http://www.elutstyr.no/product_info....oducts_id=4484

          Her er en veldig prisgunstig forsterker fra dynabel som også gir deg mye go'lyd for pengene :
          http://www.elutstyr.no/product_info....oducts_id=1834

          Denne kan du bruke på høyttalersettet både foran og bak siden det er en 4-kanaler.

          Comment


          • #6
            Jeg har ikke satt noe budsjett, men er jo litt grenser. Kan jo prøve kjøre disse komponent setta på spillern i starten også kanskje kjøpe en forsterkere senere.

            Har en Sony explode 12" med en v12 alpine mono forsterker fra før.

            Med en 4 kanales forsterker sier du jeg kan kjøre allt på den. Betyr det at på en kanal så kan jeg ha 2 stk. Altså høyre forann diskant og mellomtone på samme. Det høres bra ut, jeg som trodde hver enkelt høytaler måtte ha sin egen kanal :P

            Baffeler er allerede bestillt

            edit: en ting til. Hvordan finner jeg ut hvor stor forsterker jeg trenger i forhold til det jeg skal kjøre på den ? Er det så lett at en 4x50 forsterker kan kjøre 4 høytalere på 50 watt eller hva
            Last edited by aero; 23-06-2010, 11:57.

            Comment


            • #7
              Originally posted by aero View Post
              Jeg har ikke satt noe budsjett, men er jo litt grenser. Kan jo prøve kjøre disse komponent setta på spillern i starten også kanskje kjøpe en forsterkere senere.

              Har en Sony explode 12" med en v12 alpine mono forsterker fra før.

              Med en 4 kanales forsterker sier du jeg kan kjøre allt på den. Betyr det at på en kanal så kan jeg ha 2 stk. Altså høyre forann diskant og mellomtone på samme. Det høres bra ut, jeg som trodde hver enkelt høytaler måtte ha sin egen kanal :P

              Baffeler er allerede bestillt

              edit: en ting til. Hvordan finner jeg ut hvor stor forsterker jeg trenger i forhold til det jeg skal kjøre på den ? Er det så lett at en 4x50 forsterker kan kjøre 4 høytalere på 50 watt eller hva
              Det følger med delefilter på komponentsettene så det blir i teorien bare en høyttaler som forsterkeren ser.
              Da blir det ypperlig med en 4 kanals forsterker.

              Disse komponentsettene er veldig lettdrevne så de funker greitt bare på cd-spillern om du ikke har budsjett til mer i første omgang.

              Vi har fått veeeldig mye Helix på lager i dag, så det er klart til levering

              Comment


              • #8
                Skal vel EGENTLIG ikke henge deg så mye opp i watt,men for å svare litt sånn at du skjønner litt så klarer ikke forsterker innebygget i hovedenheten(cd-spilleren) mere enn sånn pluss/minus ca 4x10watt. Bl.a pga størrelsen og kjøling.
                En forsterker på 4x50watt er for de fleste tilstrekkelig nok til å drive høytalere framme&bak.
                Og du har jo en Alpine-forsterker og sub så da har du jo "bass-delen" av anlegget intill du finner ut av at det er tid for ev. oppgradering(farlig sykdom dette med lyd i bil)

                I de fleste komponentsett som selges idag følger det med delefilter som kobles på ledning fra forsterker. Dette delefilteret splitter/deler opp frekvensene sånn at diskant får tilført de høye frekvensene og mellomtonen/midbassen får litt lavere frekvenser. Altså høytalerledning fra spiller/forsterker blir til to utganger ut fra delefilter. Hvis du velger forsterker har du også mulighet til å justere på denne. Og da kan du igjen filterere bort de laveste frekvensene som da eventuelt sub tar seg av. Du vil vel ikke at et par 6,5 tommers mellomtone/midbass skal spille slik en sub er ment skal gjøre,ikke sant....

                Håper dette høres fornuftig ut. Får rette meg de som mener jeg feilinformerer her
                No Windows-crap,just Mac Power

                Comment


                • #9
                  Jeg får ta litt som det kommer siden det er andre utgifter i bildet også Fikk tak i en 5 kanals V12 forsterker til idag på ebay så da har jeg jo det som trengs til å drive det i hvertfall hehe.

                  Kabler fra høytalerne må jo nå dras til denne forsterken, blir jo mest sannsynlig at jeg drar dem forfra og tilbake i bilen, men hvordan bør høytaler kabler, phono kabler, strøm og styrestrøm ligge sånn i forhold til hverandre da ?

                  Comment


                  • #10
                    Hvilken 5-kanals v12'er er det du har kjøpt? Modellbetegnelse altså.

                    Om du vil spare penger så kan du jo starte med å droppe å kjøpe nye høyttalere å ha i bakdørene også.
                    Alpine MRV-F407, Alpine MRV-T1507, SS TRC 6.N + 3" TB, 1 stk HX 250D.

                    Comment


                    • #11
                      Ja, jeg kan jo oppgradere fronthøytalerne først og heller bytte ut de bak litt senere Det er en MRA-D550, men ser nå at den kan kun benyttes med en Alpine spiller :P Så da blir det nok å bytte ut den også.

                      Comment


                      • #12
                        Ja, slik jeg også forstår den forsterkeren så er det AI-net tilkobling på den og det later til å være eneste alterntivet. Kjøp en Alpine-spiller med AI-net da! Rundt 3500 kr så har du en utrolig bra spiller som du vil ha mye glede av.

                        Ja, bytt ut fronthøyttalerene først og bruk heller dobbelt så mye på frontsett fremfor å bruke halvparten fremme og halvparten bak. Det får du helt sikkert masse glede av
                        Alpine MRV-F407, Alpine MRV-T1507, SS TRC 6.N + 3" TB, 1 stk HX 250D.

                        Comment


                        • #13
                          Har INA-W900 eller noen av de andre 2din spillerne AI-net ?

                          Comment


                          • #14
                            har vel ai-net alle alpine spillere som har en a tilslutt i seg..
                            alpine-kenwood-helix-magnat-jbl-mtx-usamps-macrom-cadence-rf-pioneer-gas
                            99 honda accord - 97 honda civic tic - renault kangoo 05
                            kim ole græsdal

                            Comment

                            Working...
                            X